Řidičská praxe: Tipy od profesionálů pro začátečníky na motorce
Udělal jsi řidičák? Gratulujeme!
To ale dávno neznamená, že jsi se svým „vzděláváním“ teď skončil. Protože ani ta nejlepší autoškola tě nenaučí všechno, co dělá dobrého motorkáře. Zde najdeš několik praktických tipů, které by měli mít stále na paměti i pokročilí motorkáři.
Ze začátku to nepřehánět
Jízda na motorce toho vyžaduje od mozku a svalů hodně: neustálé soustředění, rychlá rozhodnutí, neobvyklé pohyby a výdrž. Není divu, že se právě začátečníci rychle unaví. Tedy: Dávkuj své jízdy vědomě opatrně, udělej si během jízdy častěji přestávky a pozoruj se. Zkušení motorkáři poznají z drobných chyb během jízdy a ovládání, že jejich koncentrace klesá. Dělej to stejně: Zapomněl jsi blinkr nebo podřadit? Projížděl jsi zatáčku příliš ostře nebo příliš rychle? Přehlédl jsi dopravní značku? První cesty je nejlepší naplánovat ne delší než na 2–3 hodiny plus přestávky.
Lepší čistě než rychle
Jasně, že člověka baví vyzkoušet sílu motoru. Ale neustálé vytáčení plynu stejně tak přitahuje prudké brzdění. Tuto neustálou hektickou změnu nezvládají především začátečníci, brání dobrému rytmu a čisté linii. A to víc, když je trasa náročnější. Místo toho se pokus jet stabilně a dívej se daleko dopředu – a především mysli dopředu! Zapamatuj si: Díky čisté linii pojedeš na venkovských silnicích nejen bezpečně a uvolněně, ale v konečném důsledku také rychle.
Katalog pokut pro motorky – předpisy StVo (německá pravidla silničního provozu)
Zde najdeš transparentní přehled a rozsáhlé informace k:
- tabulce pokut
- bolestnému po nehodě na motorce
- tuningu motorky
a mnoho dalšímu.
Vytvořit rutinu
Když jede člověk na motorce, mnoho chování a pohybů se neustále opakuje. Osvojení takových rutin tak, abys je v případě potřeby prováděl automaticky, má obrovskou výhodu v tom, že můžeš reagovat rychleji a soustředit se na aktuální situaci. Nejlepší způsob, jak je trénovat, je najít si vlastní trasu. Takovou, kterou jezdíš často a užíváš si jízdu, a vždy stejným směrem. Jezdi tuto trasu zcela vědomě, uč se zapamatovat zatáčku po zatáčce, dokud nenajdeš svou ideální linii. Postupem času lze do této trasy jistě začlenit brzdění a vyhýbání (jízdu ve spirále).
Naučit se číst silnici
Kvůli objevování nových tras a prozkoumávání neznámých oblastí je cestování na motorce obzvlášť atraktivní. To s sebou ale vždy nese určité nebezpečí, protože často není jasné, jak úzká je další zatáčka a jak bude cesta potom pokračovat. Venkovské silnice, především malé vedlejší silnice, naštěstí většinou kopírují krajinu. Pozoruj proto nejen silnici, ale i krajinu kolem ní. Živé ploty, stromořadí, elektrické vedení, potoky – to všechno může poskytnout vodítko, jak bude cesta pokračovat. Jak bylo řečeno: Vodítka, ale žádné důkazy.
Jen se nenech vyhecovat
Při jízdě s ostatními se toho mohou začátečníci hodně naučit. Skupinové cesty ale také mohou snadno skončit stresem, když si ostatní stěžují na příliš pomalého nováčka, nebo – a to se stává častěji – když se tento nováček sám vystavuje velkému tlaku ze strachu, že ostatním zkazí zábavu. Jediné, co tady pomáhá, je dát od začátku najevo, že se skupina přizpůsobí tempu toho nejpomalejšího. A ty prostě musíš přijmout svůj status začátečníka. Všichni ostatní také jednou začínali. Tedy: Pokud si spolujezdci stěžují, špatná není tvoje rychlost, ale skupina!
Jízda na motorce, když je mokro
Je všeobecně známo, že déšť je ve střední Evropě častým jevem. Podle toho jsou zde také dobré možnosti, jak si procvičit jízdu na mokré silnici. Kromě omezeného výhledu hledím má voda především tu nepříjemnou vlastnost, že snižuje koeficient tření na povrchu vozovky. Jinými slovy: Sníží se možná přilnavost pneumatik. Následek: V zatáčkách se můžeš méně naklánět a při brzdění musíš počítat s delší brzdnou dráhou.
Ale: Moderní sportovní touringové a silniční enduro pneumatiky dosahují na mokré vozovce takové úrovně přilnavosti, kterou většina začátečníků za sucha téměř nevyužívá. Nenech se tedy vyděsit trochou vody. Jezdi o něco pomaleji než obvykle, udržuj si bezpečnější odstup a vyhni se hektickému brzdění, akčnímu řízení a sešlápnutí plynu. Zvláštní opatrnosti je vždy zapotřebí u krytů kanálů, dopravního značení na vozovce a asfaltových záplat, protože některé jsou extrémně kluzké. Právě když je mokro. Nejlepší je, když je objedeš.
Na závěr ještě jeden tip k brzdění: Mokré brzdové kotouče reagují na zatažení páky se zpožděním, dokud brzdové destičky nevytřou kotouč dosucha. To je jeden z důvodů, proč je předvídavá jízda právě při dešti tak důležitá. Účinek lze snížit čas od času jemným zatažením za brzdovou páku, aby se setřel vodní film.
Ve dvou na motorce
Ve dvou na motorce – to může být super. Za předpokladu, že si rozumíte a že má motorka přiměřené místo pro druhou osobu. Ale: Dokud jsi stále plně zaměstnán sám sebou, svým strojem a provozem, měl by ses vyhnout dalšímu zatížení. Přitom zde zatížení ani neznamená váhu druhé osoby, ale spíš nutnou pozornost a odpovědnost.
Teprve až budeš svou motorku už chvíli znát, tak bys měl vyzkoušet, jak spolujezdec změní jízdní chování motorky: Motorka je pomalejší, řízení vyžaduje víc síly, brzdné dráhy a předjíždění se u motorek s menším výkonem prodlužují. Nic z toho není dramatické, ale chce to trochu zvyku a vědomé přizpůsobení stylu jízdy. Proto je zde několik pravidel pro chování řidiče a spolujezdce:
Základní pravidla pro jízdu ve dvou
Pro řidiče:
- Rozjížděj se jemně, řaď plynule, brzdi včas, vyhýbej se výmolům.
- Vyhýbej se zběsilým nebo riskantním manévrům.
- Pamatuj na to, že brzdná dráha a předjíždění jsou se spolujezdcem výrazně delší.
- Silné zrychlení, vysoká rychlost a hluboké úhly náklonu pouze po předchozím upozornění a se souhlasem.
- Stručně řečeno: Jezdi tak, abys sám chtěl sedět vzadu.
Pro spolujezdce:
- Drž se pevně, nejlépe v pase řidiče.
- Při brzdění se opři o nádrž nebo jednou rukou o zadní madlo (jestliže je ve výbavě).
- Dávej pozor na napětí těla, seď vzpřímeně, ale ne křečovitě.
- Pozoruj a přemýšlej. Tak jsi připravený na zatáčky nebo brzdné manévry a můžeš ulevit řidiči.
- V zatáčkách se dívej přes rameno řidiče, které směřuje do zatáčky.
- Udržuj fyzický kontakt s řidičem, ale nesvírej ho.
- Vždy seď v jedné linii s řidičem.
- V žádném případě se nevykláněj směrem ven proti nakloněné poloze.
- Nohy měj vždy na stupačkách, a to i během mezizastávek.