Co je třeba vědět o výfuku motorky
Chceš vyměnit standardní výfuk své motorky za nový koncový tlumič výfuku? Chceš vyšší výkon, lepší zvuk a/nebo nový vzhled? Zde ti poskytneme několik tipů k tématům registračních dokladů, typových schválení a údržby.
Povinnost mít u sebe registrační doklady:
V Německu, Rakousku a Švýcarsku existuje povinnost mít u sebe registrační doklady. V Nizozemsku není povinnost je mít u sebe.
Zajímavé pro zákazníky ve Švýcarsku
Švýcarský zákon o silničním provozu definuje (částečně) jiné silniční předpisy, než je obvyklé v EU. Před nákupem nebo objednávkou si prosím ujasněte, zda je vozidlo nebo přídavný díl schválen pro „Švýcarskou kontrolu motorek“.
Náklady mohou vzniknout v souvislosti s vydáním potřebného osvědčení pro Švýcarsko. Často za zboží, které nebylo zakoupeno ve Švýcarsku. Z důvodu odmítnuté registrace technického výrobku není možné vrácení.
ABE
Znamená, že takový výrobek splňuje požadavky německého typového schválení, § 20 StVZO. Zápis do dokladů vozidla není nutný.
ECE
Znamená, že tento výrobek splňuje požadavky předpisu OSN ecE-R92 o jednotných ustanoveních pro schvalování neoriginálních náhradních tlumicích systémů (RESS) pro motocykly, mopedy a tříkolová vozidla.
ES
Znamená, že tento výrobek splňuje příslušné požadavky směrnice Evropské unie ES 97/24 nebo nařízení Evropské komise v přenesené pravomoci (EU) č. 134/2014, kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 (EU), jak je uvedeno v přiloženém dokladu o ES schválení typu v balení a k dispozici na internetových stránkách výrobku.
Osvědčení o dílech
Doklad o tom, že úpravy provedené na vozidle odpovídají předpisům vyhlášky o registraci vozidel. Je třeba jej předložit orgánu evidence vozidel, aby mohl změny vozidla zapsat do osvědčení o registraci.
Není k dispozici žádný certifikát
Systémy bez certifikátu jsou povoleny pouze pro závodní a výstavní účely - mimo oblast působnosti StVo. V případě klasických motorek je možné zápisy do dokladů vozidla provádět na základě individuálního schválení.
Ochrana proti hluku
Proč je ochrana proti hluku již delší dobu předmětem tak velkého zájmu? V posledních desetiletích řada studií prokázala, že neustálé vystavení hluku může dlouhodobě způsobit onemocnění. Mezitím však existují i rozsáhlé studie, které přikládají účinkům hluku na zdraví mnohem menší význam. Technická diskuse je v plném proudu.
Zejména lidé, kteří žijí v blízkosti letišť, železničních tratí nebo hlavních silnic, se však mohou setkat se stresem, který může hluk způsobovat. Zvláště když je nepřetržitě obtěžuje mnoho zdrojů hluku. A je prokázáno, že stres může poškodit zdraví, přinejmenším z psychologického hlediska.
Příklady různých šumů a odpovídajících hodnot dB:
Zvuk dechu: 10 dB
Hovor: 55 dB
Otevřené prostory kanceláří: 70 dB
Sekačka na trávu: 70 dB
běžný hluk z ulice: 75 dB
Sbíječka: 90-100 dB
Řetězová pila: 110 dB
(Zdroj: www.bussgeldkatalog.org)
Práh bolesti je obvykle 130 decibelů. Vnímání hluku je však velmi subjektivní.
Absorpční tlumiče
Na tomto principu funguje přibližně 95 % všech dodatečně instalovaných tlumičů. Uvnitř tlumičů je centrální sítová trubka obklopená izolačním materiálem (obvykle ocelí nebo minerální vlnou). Tento izolační materiál přeměňuje zvukovou energii na teplo. Výhody absorpčních tlumičů: levná výroba, nízká hmotnost. Nevýhody: Izolační vata stárne, což způsobuje, že se tlumení časem oslabuje.
Reflexní tlumiče
Na tomto principu funguje pouze několik dodatečně instalovaných výfuků, ale většina standardních výfukových systémů. Zvuk se několikrát odráží a přesměrovává přes různé komory, které jsou navzájem propojeny trubkami. V těchto tzv. rezonančních komorách se zvuk vyruší fázovou inverzí. Výhody: Tlumení zůstává konstantní. Nevýhody: drahé a těžké.
Měření se provádí při polovině jmenovité hodnoty otáček - u motorky, která dosahuje maximálního výkonu při 10 000/min, tedy při 5 000/min. Mikrofon je umístěn ve výšce ústí výfuku v úhlu 45 stupňů k podélné ose vozidla a ve vzdálenosti 0,5 metru.
Jako výsledek se počítá nejvyšší ze tří naměřených hodnot, zaokrouhlená na celé dB (A). Jako toleranční limit pro kontroly při dopravních kontrolách prováděných policií může být hodnota uvedená v dokladech překročena až o 5 dB (A). V případě oprávněných pochybností o legálnosti namontovaného výfukového systému však může policie vyzvat majitele motorky k úředně platnému měření hluku při jízdě, i když se jedná pouze o drobné porušení předpisů. Měření hluku u silnice není před zákonem považováno za směrodatné.
Ano i ne. Za legitimaci se považuje štítek nebo reliéf jasně viditelný na tlumiči. Na jejich základě může policie na ministerstvu dopravy určit správné použití. Alespoň teoreticky. Pokud bylo povolení uděleno v zahraničí, mohou v praxi nastat potíže. Kontrolní karty, které někteří výrobci výfuků dodávají s oblastí použití, mohou být proto při kontrolách docela užitečné.
Porušení | Pokuta |
---|---|
Vozidlo provozované s vadným výfukem | € 20,- |
Pozice: zbytečný hluk, znečištění výfukovými plyny, zbytečná jízda tam a zpět | € 100,- |
(Zdroj: www.bussgeldkatalog.org)