Co bys měl vědět o motocyklových pneumatikách
Protože jsou pneumatiky nejdůležitějším rozhraním mezi motorkou a vozovkou, závisí na nich zábava i bezpečnost při jízdě.
Pneumatiky z velké části odpovídají za to, jak se motorka „cítí“. A sériové pneumatiky nejsou na motorce vždy to nejlepší. Nejlepší způsob, jak zjistit, jaké alternativy jsou možné, je přejít na webové stránky hlavních výrobců pneumatik pod klíčovým slovem „Schválené pneumatiky“ nebo u odborníků na pneumatiky, jako je reifen.com. Cenné informace najdeš také ve zprávách z testů v odborném tisku.
Neboj se také vyzkoušet jiný pár pneumatik. Protože každý jezdec má své vlastní preference a kvalita je u všech hlavních značek pneumatik podobně vysoká. Pouze s levnými nabídkami exotických značek je třeba zacházet s extrémní opatrností. Pneumatiky jsou to poslední, na čem chceš na motorce šetřit.
Sportovní výkony v zatáčkách, ležérní projížďka na venkovských silnicích nebo jízda napříč Krušnými horami? Nezáleží na tom, na jakém stroji jezdíš a jaký je tvůj jízdní styl – pro tebe a tvou motorku máme u nás v ReifenDirekt.de zaručeně ty správné pneumatiky. Klidně si je můžeš namontovat osobně – ale nemusíš: Při objednávce si jednoduše vyber jednoho z našich kompetentních místních servisních partnerů ve tvé oblasti.
Nejdůležitější typy pneumatik
Sortiment pneumatik je dnes stejně rozmanitý jako motorky a požadavky jejich jezdců. Specializace je kouzelné slovo. Následující malá nauka o typech proto může poskytnout pouze hrubý přehled. Přechody mezi jednotlivými kategoriemi jsou plynulé.
Tato kategorie pneumatik představuje největší výzvu pro vývojová oddělení, protože jsou požadavky zákazníků velmi vysoké a velmi protichůdné. A výrobci jsou ve skutečnosti stále lepší a lepší v plnění všech požadavků: Úroveň přilnavosti současných touringových sportovních pneumatik je stejně vysoká jako před 10-15 lety u čistě sportovních pneumatik. Ujeté kilometry a přilnavost za mokra umožňují bez problémů dlouhé prázdninové túry za každého počasí.
U pneumatik pro těžké cruisery a touringové motorky jako Honda Gold Wing je maximální přilnavost při naklánění méně důležitá. V centru pozornosti jsou vlastnosti jako stabilita, nosnost a kilometrový výkon. Z této kategorie pocházejí i extra široké válce zadních kol pro zakázková kola.
Hlavní věc, která se zde počítá, jsou maximální přilnavost a optimální časy na jedno kolo. Poměrně špičatý obrys sportovních pneumatik zajišťuje, že mají pneumatiky velkou styčnou plochu při velkém naklánění – důležité při akceleraci ze zatáček. K tomu se hodí měkčí pryžové směsi, které by na jednu stranu měly zajistit maximální přilnavost, na druhou stranu se ale poměrně rychle opotřebovávají. Mnoho sportovních pneumatik přilne opravdu dobře až po zahřátí.
Plnokrevné závodní pneumatiky jsou navrženy tak, aby byly ještě extrémnější: žádný profil, krátká životnost a špatná přilnavost za chladného počasí omezují jejich použití na závodní trať. Mezi nimi jsou varianty např. pro závodní trénink, které jsou sice schváleny pro silniční provoz, ale jejich výkonnostní profil je silně zaměřen na použití na závodní dráze.
Tento typ pneumatik je speciálně navržen pro velká endura, jako je R 1200 GS. V podstatě se jedná o cestovní sportovní pneumatiky s více či méně hrubším profilem. Tyto pneumatiky pro endura jsou odpovídajícím způsobem všestranné a výkonné. V každém případě na asfaltu a pevných polních cestách. Kdo chce víc, může využít těch pár drsných výjimek, se kterými ztrácejí mokré louky a písčité tratě svojí hrůzu – samozřejmě opět na úkor výkonu na silnici.
- Silniční pneumatiky vhodné pro polní cesty
- Smíšená forma pro hrubší podklad
- Terénní pneumatiky vhodné pro asfalt
1
Offroad
▬ ▬
Silnice
▬ ▬ ▬ ▬
2
Offroad
▬ ▬ ▬
Silnice
▬ ▬
3
Offroad
▬ ▬ ▬ ▬
Silnice
▬ ▬
Písek, bláto a suť jsou preferované pracovní podmínky pro tento typ pneumatik. Tam mohou vysokoprofilové výstupky dokonale zapadnout do země a zajistit tah. V této kategorii najdou jezdci na trialech, motokrosových a enduro motorkách pneumatiky s vysoce specializovanými profily pro nejrůznější podmínky použití. Terénní pneumatiky si jen špatně rozumějí s asfaltem, kde vykazují hrbolaté a houbovití jízdní vlastnosti.
Nejdůležitější rozdíl mezi pneumatikami na skútry a motorky je také nejzřetelnější: velikost. Ale maličké 10palcové staré Vespy už jsou celkem z módy. Dnes jsou běžné velikosti 12-14 palců – dobré pro větší stabilitu při vyšších rychlostech. Struktura, pryžové směsi a profily pneumatik moderních skútrů jsou podobné jako u velkých sourozenců. I zde existují sportovní, turistické a dokonce i terénní varianty. A existuje jeden typ pneumatik, který je pro velká kola téměř úplně nedostupný: Zimní pneumatiky s lamelovým profilem a pryžovou směsí, které nabízejí přilnavost i v mrazivých teplotách.
Aby všechno sedělo: schválení pneumatik
Rozměry pneumatik schválené pro motorku jsou uvedeny v technickém průkazu část 1 (viz níže). Často je tam uveden také výrobce a model prvních pneumatik. Kdo chce jezdit na pneumatikách jiné značky nebo dokonce pneumatikách jiných rozměrů, měl by se předem informovat, zda mají certifikát o nezávadnosti nebo schválení. Ty jsou k dispozici u tvého prodejce pneumatik nebo je lze stáhnout z webových stránek výrobce pneumatik. Takový certifikát o nezávadnosti uklidní nejen policisty a inspektory TÜV. Chrání také před nepříjemnými překvapeními z hlediska jízdního chování, protože schválení je obvykle vydáváno až po rozsáhlých testovacích jízdách výrobcem motorek a pneumatik.
Nápisy a značení na motocyklových pneumatikách
Osvěžení znalostí z autoškoly: Na každé motocyklové pneumatice je spousta čísel, symbolů a písmen. Kdo zná jejich význam, zjistí o pneumatice všechno důležité.
Označení pneumatiky:
- 150- šířka
- 70 - průřez pneumatiky
- R - konstrukce
- 18- průměr
- M/C - motocyklové pneumatiky
- 70H - index rychlosti / zatížení
- TL - Tubeless (česky bezdušová)
Údržba, kontrola a opravy motocyklových pneumatik
Motocyklové pneumatiky si zaslouží péči. Na kulatých věcech totiž závisí velká část radosti z jízdy, kterou si na motorce užíváš – o bezpečnosti ani nemluvě.
Určení stáří pneumatiky
Kdy byla pneumatika vyrobena, je velmi důležité: Čím je pneumatika starší, tím více ztrácí elasticitu a tím i schopnost zapadnout do asfaltu. Na každém boku pneumatiky proto najdeš oválné pole se čtyřmístným číslem, které označuje datum výroby. Příklad: Číslo 1915 neznamená, že pneumatika pochází z první světové války. Znamená 19. týden roku 2015.
Pravidelná kontrola tlaku vzduchu
Už o 0,2 baru méně v pneumatikách citelně zhoršuje ovladatelnost. Naopak nadměrný tlak vzduchu (= menší kontaktní plocha) způsobuje vyšší opotřebení a menší přilnavost. Proto všichni výrobci pneumatik doporučují kontrolovat tlak vzduchu jednou týdně, nejlépe přesným tlakoměrem. Správná hodnota by se měla nastavit, když jsou pneumatiky studené.
Tlak vzduchu se v důsledku zahřívání během jízdy zvýší o 0,1-0,2 baru. To zohledni při přestávkách na delších túrách!
Měření hloubky profilu
Zákonodárce předepisuje minimální hloubku profilu 1,6 mm. Raději přezouvej nejpozději na 2-3 mm, protože i „hranaté“ sjeté pneumatiky mají negativní vliv na jízdní vlastnosti stroje. Nejpozději po první výměně pneumatiky budeš vědět, co se tím myslí. Louis má různé přístroje na měření profilu, které tuto práci usnadňují.
Ukazatele směru a opotřebení
Protože jsou moderní pneumatiky optimalizovány pro jeden směr jízdy, šipky na bočnicích ukazují, zda je pneumatika namontována správně. Všechny motocyklové pneumatiky mají v drážkách malé příčky, které udávají mez opotřebení pojezdové plochy.
Výška tohoto tzv. TWI (tread wear indicator) však NEODPOVÍDÁ u nás předepsané minimální hloubce profilu 1,6 mm.
Zajetí nových pneumatik
Nové pneumatiky jsou dost kluzká záležitost. To je způsobeno voskovou vrstvou na pojezdové ploše. Než se pneumatiky ojedou a optimálně zdrsní, může to trvat až 200 km.
Takže: ze začátku se vyvaruj prudkého brzdění a akcelerace a postupně zvyšuj naklánění.
Nouzová oprava motocyklových pneumatik
V zásadě bys měl pneumatiky kontrolovat co nejčastěji (například při doplňování paliva nebo kontrole tlaku vzduchu), a to praskliny, cizí předměty a jiná poškození. Pokud přesto na silnici píchneš, lze mnohá poškození opravit dočasně pomocí opravných sad. Ale jen provizorně! Očekávej, že opravená pneumatika pojede pouze do nejbližšího servisu.
Příslušenství pneumatik pro výlety a dílnu
Montáž, kontrola, oprava: Louis má správné příslušenství pro všechny práce s pneumatikami.
Diagonální nebo radiální: vnitřní život motocyklových pneumatik
V kulatých černých věcech je spousta znalostí mnoha inženýrů. Kromě pryžové směsi a designu profilu jsou to především vnitřní hodnoty, které určují charakter a jízdní vlastnosti pneumatiky.
Diagonální pneumatiky
Název pochází ze struktury kostry, tedy skeletu pneumatiky: Aby guma měla stabilní tvar, podepírá pneumatiku několik vrstev vláken – ta jsou diagonálně ve směru jízdy. Tato struktura se ještě téměř výhradně používá u terénních pneumatik, kde je flexibilita kostry výhodou při přizpůsobení se terénu, a u pneumatik pro oldtimery. Nevýhody v silničním provozu: Nadměrné roztahování a zahřívání pneumatik při vysokých rychlostech.
- Vložky kostry pneumatiky v diagonálním směru
- Pojezdová plocha s profilem
- Ráfek
- Patní lanko
- Jádrový jezdec
- Kostra
- Vzduchotěsná vnitřní deska
Radiální pneumatiky
Kostra radiální pneumatiky se obvykle skládá pouze z jedné nebo dvou vrstev, jejichž vlákna jsou uspořádána příčně ke směru jízdy (tj. radiálně k nápravě kola). Vlákna pásu jsou (obvykle) rovnoběžná ke směru jízdy. Pás zabraňuje roztažení pneumatiky vlivem odstředivé síly. Jednotlivá vložka kostry pneumatiky vytváří v pneumatice menší tření a podle toho méně tepla – což je také naléhavě nutné vzhledem k výkonu moderních motorek.
- Vložka kostry pneumatiky v radiálním směru
- Pás s nula stupňů
- Pojezdová plocha s profilem
- Ráfek
- Patní lanko
- Jádrový jezdec
- Kostra
- Vzduchotěsná vnitřní deska
Někteří výrobci také používají pás k dosažení vyššího kilometrového výkonu uprostřed pojezdové plochy a větší přilnavosti v nakloněné poloze. Ostatní výrobci dosahují stejného efektu s tvrdšími nebo měkčími pryžovými směsmi.
- Tvrdší pryžová směs nebo silnější pnutí pásu pro vysoký kilometrový výkon.
- Měkčí pryžová směs nebo slabší pnutí pásu pro lepší přilnavost v nakloněné poloze