Údržba a opravy bovdenových lanek
Pokud škrticí klapka, sytič, spojka nebo bubnová brzda mají těžký chod, měl bys urychleně zkontrolovat příslušné páky a bovdenová lanka.
- Údržba a opravy bovdenových lanek na motocyklu
- Pájení bovdenových lanek - takto se to dělá
- 01 - Odříznutí bovdenového lanka na požadovanou délku
- 02 - Roztáhni bovdenové lanko v pájecí vsuvce
- 03 - Vyčištění konce bovdenového lanka s pájecí vsuvkou v pájecí vodě
- 04 - Pájení vsuvky
- 05 - Opilování pájeného spoje do hladka
- Naše doporučení
Údržba a opravy bovdenových lanek na motocyklu
Pokud se škrticí klapka, sytič, spojka nebo klasická bubnová brzda již nedají ovládat tak snadno jako obvykle, pokud se ovládání dokonce "zasekává", měl by ses urychleně podívat na pákoví a především na ovládané bovdenové lanko.
Bovdenové lanko by mělo být nejprve zbaveno záhybů a položeno pokud možno v co největším oblouku. Pokud je odpojeno nebo položeno příliš těsně, dochází k výraznému zvýšení ovládacích sil. Otočné rukojeti plynu by se měly vždy automaticky vrátit do původní polohy. Pokud tomu tak již není, může být příčinou také nepříznivé vedení lanka, tření otočného pouzdra plynu o řídítka, o armaturu, o konec řídítek (např. v důsledku nepříznivě namontované armatury rukojeti), vadné bovdenové lanko nebo nedostatečné mazání.
Pravidelné a důkladné mazání je nezbytné, aby se lanovod předčasně neopotřeboval. Vždy používej nástřik bovdenového lanka, pokud má tah teflonovou vložku, tj. uvnitř pláště je tenká bělavá "trubička", která umožňuje lepší "skluz" jádra.
Olej by způsobil, že by teflon nabobtnal, a došlo by k lanovodu s těžkým chodem. Olej (nejlépe ne příliš řídký) by se proto měl používat pouze k mazání běžných bovdenových lanek bez teflonového jádra - lze však použít i výše uvedený sprej na bovdeny. Lze jej dokonale zavést do lanovodu pomocí „maznice bovdenových lanek".
Lanovod je dostatečně promazán, když mazivo na dolním konci opět vytéká. Pokud se používá olej, můžeš vyjmutý lanovod také zavěsit přes noc, aby mohl olej účinně protéct a přebytečné zbytky se mohly shromáždit/odstranit.
Pokud při kontrole bovdenového lanka zjistíš, že jednotlivé dráty jádra jsou již přetržené, měl bys jádro nebo celý kabel co nejdříve vyměnit, protože pokud se bovdenové lanko přetrhne během jízdy, může to být dost nepříjemné.
Obezřetní řidiči proto vždy vozí ve vozidle "havarijní sadu" obsahující materiál bovdenových lanek a šroubovací vsuvky. Zkontroluj, zda jsou vsuvky, které jsou součástí poruchové sady, skutečně vhodné pro kování tvého modelu vozidla, a případně je doplň.
Vždy s sebou měj šroubovák, který dobře pasuje na šrouby niplů, a kleště, kterými niply přidržíš, abys je mohl dostatečně utáhnout, aniž bys je zničil.
K odštípnutí drátu jsou rovněž zapotřebí ostré kleště. Nejlépe se to dělá pomocí speciálních kleští na bovdeny, které drát "nemačkají" do šířky, ale také máš dostatek síly s dobrými kleštěmi na drát s dlouhou rukojetí - běžné krátké kleště nebo boční štípací kleště nejsou příliš účinné.
U spojkového lanka by se však šroubovací vsuvky měly používat pouze jako nouzové řešení opravy pro cestu do nejbližšího servisu - brzdové lanko nikdy nemontuj šroubovací vsuvkou, v takovém případě je lepší zavolat poruchovou službu a nechat vozidlo odtáhnout do servisu. Lanko sytiče a plynu přenáší malé síly a lze je také trvale ovládat pomocí šroubových vsuvek, pokud jsou dobře upevněny. I zde jsou však pájené vsuvky profesionálnější.
Pokud je třeba lanovod vyměnit, pokud nejsou k dispozici hotové výrobky nebo již nejsou k dispozici, nebo pokud je požadována jiná délka, např. z důvodu použití jiných řídítek, je třeba bovdenové lanko vyrobit. To lze provést poměrně snadno a levně pomocí pláště a lanka bovdenu ve stavebninách a individuálně dostupných vsuvek a nastavovacích prvků.
Při sestavování tahu dbej na následující pokyny:
- „Lanko" musí mít vždy určitou vůli v "plášti" bovdenu, aby se mohlo pohybovat s malým třením i v malých poloměrech. U tenkých lanek plynu a sytiče stačí vůle 1 mm, silnější spojková lana vyžadují vůli 1-1,5 mm.
- Nejprve si u svého původního tahu pečlivě zkontroluj, jaké velikosti niplů potřebuješ. Japonští výrobci motocyklů bohužel někdy používají niply, které nejsou běžně dostupné. "Šikovní" kutilové se tím však nenechají rozladit - některé tvary niplů si sami vyrobí z tenkých mosazných tyček, které jsou k dostání například v obchodech pro kutily.
- Nezapomeň si objednat také koncové objímky. Seřizovače lze často převzít ze starého původního lanovodu.
K výrobě nového bovdenového lanka budeš také potřebovat páječku s výkonem alespoň 80 W nebo lépe pájecí lampu, měkkou pájku, čistič brzd a bezpodmínečně pájecí vodu (koupíš ji v obchodě pro kutily) k předběžnému očištění jádra. Nejdříve velkoryse změř metráž lanovodu podle původního tažného zařízení nebo montážní polohy ve vozidle (s novými řídítky s odpovídající korekcí délky).
Pájení bovdenových lanek - takto se to dělá
01 - Odříznutí bovdenového lanka na požadovanou délku
Nejprve na jednu stranu jádra kabelu připájej vsuvku, sestav lanovod a zkušebně jej nasaď do vozidla, abys zjistil přesnou délku k armatuře. Ujisti se, že všechny seřizovací prvky byly zašroubovány zpět do základní polohy a že např. spojkový šnek na motoru je také v základní poloze, ale ponech potřebnou vůli lanka (cca 2 - 3 mm) a nech jádro vyčnívat několik milimetrů z dosud volné vsuvky pro pájení.
Plášť lanovodu musí ležet správně v regulátorech, ne náhodou na vnější straně okraje, abys mohl jádro optimálně zkrátit!
02 - Roztáhni bovdenové lanko v pájecí vsuvce
Proveď pečlivou kontrolu, po připájení druhé vsuvky již nelze tah korigovat. Potom sundej tah a připájej druhou vsuvku. Při pájení postupuj následovně: Vyčisti konec tahu čističem brzd. Zatlač vsuvku a nech konec lanka trochu vyčnívat. Upni vsuvku do svěráku a šroubovákem rozlož jednotlivé dráty jádra od sebe tak, aby se vsuvka již nedala tak snadno odtrhnout - tím bude pájený spoj později stabilní.
03 - Vyčištění konce bovdenového lanka s pájecí vsuvkou v pájecí vodě
Nyní ponoř konec bovdenového lanka se vsuvkou do pájecí vody, abys ji důkladně očistil. Jedině tak pájka přilne, jinak se z drátu sroluje, pouhé čištění čističem brzd nebo ředidlem není dostatečné!
04 - Pájení vsuvky
Zahřej vsuvku páječkou/pájecí lampou. Dbej na to, aby se lanko „nerozžhavilo", mohlo by pak zkřehnout! Nyní nanes pájku na pájecí vsuvku shora, přičemž roztažený konec jádra směřuje dolů. Pájení je dokonalé, když pájka dobře vtéká do vsuvky a na rozříznutém konci vytvoří kuličku.
05 - Opilování pájeného spoje do hladka
Nech vsuvku vychladnout. Nyní můžeš v případě potřeby upravit hlavu vsuvky pilníkem. Před montáží hotový tah důkladně namaž (viz výše). Při montáži zkontroluj, zda tah za šroubení nemá zbytečné tření, které by mohlo způsobit předčasné opotřebení. V případě potřeby vyhlaď místa tření pilníkem/smirkovým papírem. Dbej také na dostatečnou vůli - pokud je lanko plynu nastaveno příliš těsně, může nechtěně zkreslit volnoběžné otáčky nebo "utrhnout" plyn při natočení řídítek, a příliš malá vůle u spojky může mít za následek prokluzování spojky. Kabel by měl mít na spojce vůli 2 až 3 mm.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.