Co je třeba vědět o brzdové kapalině
Brzdová kapalina je pro radost z jízdy na motocyklu stejně důležitá jako motorový olej a benzín - a přinejmenším stejně zajímavá.
Základní znalosti o brzdové kapalině
Dobré brzdy jsou pro bezpečnost jízdy na motocyklu nepostradatelné. Mnoho motorkářů myslí na brzdové destičky, ale zapomínají, že je třeba pravidelně měnit také brzdovou kapalinu hydraulického brzdového systému. Proč?
Brzdová kapalina je obvykle na bázi glykolu. Tato kapalina je však hygroskopická, tj. i v uzavřeném systému glykol časem absorbuje vodu. V důsledku toho klesá bod varu (je známo, že se voda odpařuje při teplotách nad 100 °C). Tření destiček o brzdový kotouč však při brzdění vytváří určité teplo, které se přenáší do brzdového třmenu - stačí si vzpomenout na nebezpečné brzdění nebo jízdu z kopce. Pokud je obsah vody v brzdové kapalině příliš vysoký, mohou se v ní při vysokém zahřátí tvořit bublinky páry. Tyto tlumicí bubliny již nedokážou optimálně přenášet tlak v hydraulice - v důsledku toho se tlakový bod brzdy zhroutí, tj. brzdový pedál nebo ruční páka povolí, brzdný účinek zůstane nepřítomen a teprve po určitém pumpování se tlakový bod opět projeví.
Pozor: Brzdové kapaliny jsou nebezpečným odpadem a nepatří do odpadního oleje, do půdy ani do odpadních vod. Nepotřebnou brzdovou kapalinu proto odnes svému prodejci, do prodejny Louis nebo na speciální sběrné místo! Protože brzdová kapalina napadá i některé plasty, je nejlepší naplnit starou brzdovou kapalinu do původní nádoby. Otevřenou brzdovou kapalinu skladuj vždy v nádobě s těsně uzavřeným víkem s dětskou pojistkou při rovnoměrné teplotě na suchém místě.
Z tohoto důvodu je pro bezpečnost silničního provozu nezbytné pravidelně vyměňovat glykolovou brzdovou kapalinu podle pokynů výrobce (každé 1 až 2 roky). Pokud již není známo, jak dlouho je brzdová kapalina v systému, lze ji zkontrolovat pomocí testeru.
Pokud není k dispozici tester, lze stáří přibližně určit také podle zbarvení: Nová glykolová brzdová kapalina je průhledně žlutá, čím je starší, tím je tmavší. Neprůhlednou, špinavě hnědou kapalinu je lepší vyměnit. To platí i pro hydraulickou kapalinu v hydraulické spojce, která je obvykle také naplněna brzdovou kapalinou DOT 4, ale může to být i speciální hydraulický olej! K tomu si všimni víka nádoby na kapalinu.
Třídy DOT
Americké ministerstvo dopravy (DOT) rozlišuje následující třídy kvality brzdové kapaliny pro motorová vozidla na bázi glykolu:
- DOT 3: Bod varu za mokra cca 140 °C
- DOT 4: Bod varu za mokra cca 160 °C
- DOT 5.1: Bod varu za mokra cca 180 °C
- Závodní formule: ještě vyšší bod varu za mokra (číselné hodnoty se u různých výrobců mírně liší).
DOT 4 je zdaleka nejpoužívanější hydraulickou kapalinou na bázi glykolu v automobilovém průmyslu; méně kvalitní kapalina DOT 3 se dnes téměř nepoužívá. Výše uvedené brzdové kapaliny se mohou navzájem míchat, takže pokud chceš například přejít z DOT 4 na kvalitnější DOT 5.1 (nikoli DOT 5!), musíš použít DOT 5.1 Pokud vyměníš kapalinu, nemusíš nutně systém zcela propláchnout, i když by to samozřejmě přineslo nejlepší efekt. DOT 3 lze obvykle nahradit DOT 4, pouze v oblasti oldtimerů je někdy nutná opatrnost, protože DOT 4 se chová k pryžovým dílům poněkud agresivněji než DOT 3 (v případě pochybností se zeptej odborníka na oldtimery).
Všechny brzdové kapaliny na bázi glykolu jsou toxické a napadají materiály, jako je barva, plast a některé druhy pryže. Napadeny mohou být i kovové povrchy. Proto buď při práci s brzdovou kapalinou opatrný a kapky nebo rozlitou kapalinu ihned setři a opláchni vodou.
Kromě výše uvedených hydraulických kapalin na bázi glykolu je na trhu dostupná také brzdová kapalina třídy DOT 5 (nikoli 5.1!). Vyrábí se na bázi silikonu a používá se především v mnoha vozidlech značek Harley-Davidson a Buell. Nikdy se nesmí míchat s dříve uvedenými kapalinami (flokulace, ucpání systému).
Silikonová brzdová kapalina není hygroskopická, a proto může být v systému ponechána delší dobu (v závislosti na specifikacích výrobce vozidla). Přestavba brzdového systému DOT 3 nebo DOT 4 na DOT 5 by byla možná pouze po vnitřním vyčištění celého hydraulického systému, navíc by ji musel schválit výrobce vozidla nebo výrobce brzd.
Upozornění: Brzdová kapalina na bázi silikonu nenapadá materiály, ale je extrémně toxická. V každém případě si po práci s brzdovou kapalinou umyj ruce a dbej na to, aby se kapalina nedostala do nesprávných rukou.
Výrobcem předepsané množství brzdové kapaliny lze zpravidla odečíst na originálním víčku nádržky brzdové kapaliny. V opačném případě je třeba nahlédnout do příručky pro údržbu nebo se obrátit na autorizovaného prodejce.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.