Co je třeba vědět o brzdových třmenech
Ne všechny brzdy jsou stejné. Konstruktéři motocyklů stále přicházejí s novými nápady.
Plovoucí sedlo vs. pevné sedlo
Kotoučové brzdy jsou dnes v oblasti zpomalovací techniky měřítkem všeho. Jistě, to ví každý. Víš ale, jakými kotoučovými brzdami je tvůj motocykl vybaven? V konstrukci jsou skutečně velké rozdíly, zejména pokud jde o konstrukci brzdových třmenů.
- Brzdy s plovoucími třmeny se poznají podle toho, že brzdové pístky jsou umístěny pouze na vnější straně
- Plovoucí třmenové brzdy si poradí i s jednodílnými brzdovými kotouči
- U brzd s pevnými třmeny jsou vždy dva brzdové pístky proti sobě
- Brzdy s pevnými třmeny mají obvykle brzdové kotouče namontované v tzv. plovácích
Typy brzdových třmenů
Základním problémem při konstrukci kotoučových brzd je nutnost stejnoměrného sevření kotouče z obou stran. Za tímto účelem se kotouč a podložky musí vzájemně přizpůsobovat. Konstruktéři dosáhli této flexibility tím, že kotouč nebo sedlo "plovou", tj. umožňují boční vůli součásti (několik desetin milimetru). Tento typ brzdy se označuje jako brzda s plovoucím třmenem a pevným kotoučem nebo brzda s pevným třmenem a plovoucím kotoučem.
Ale: Žádné pravidlo bez výjimky! Zejména u relativně málo zatížených zadních brzd je u některých modelů třmen a kotouč pevný.
Plovoucí sedla se stále často vyskytují u menších a méně výkonných motocyklů. Pevná sedla jsou u silných a těžkých strojů standardem kvůli jejich vyššímu výkonu.
Tlakový prvek: Brzdový píst
Brzdová destička musí nějakým způsobem dosáhnout na kotouč. Ve všech moderních brzdových systémech se potřebný tlak vytváří hydraulicky: Od brzdové páky přes hydraulické vedení k brzdovému pístu. V zásadě k tomu stačí jeden brzdový píst. Téměř všechny moderní kotoučové brzdy na předních kolech však mají dva až šest nebo dokonce osm tlakových prvků. Protože: Více pístků umožňuje větší destičky (nebo více samostatných destiček), a tím i lepší rozložení tlaku a vyšší brzdný výkon.
(Náčrtek: Ne nadarmo nese těsnicí nebo upínací kroužek svá dvě označení. To proto, že nejen udržuje brzdovou kapalinu v systému, ale také stahuje brzdový píst zpět do původní polohy, když uvolníš brzdu)
Těsné sedlo: dvoudílné vs. jednodílné
Původně se pevné sedlo skládá ze dvou polovin sešroubovaných k sobě. Zatím se prosazují jednodílná litá sedla (monobloky). Cílem je zabránit roztažení sedla při brzdění. Tím se totiž snižuje jak brzdný účinek, tak i cit pro tlakový bod a dávkování.
Připojení: radiální řešení
Výrobci již několik let stále častěji montují brzdové třmeny s radiálním závěsem. Nápad pochází ze závodů. Smysl věci: Vzdálenost od osy kola lze poměrně snadno změnit pomocí distančních podložek. To umožňuje přizpůsobit brzdu různým průměrům kotoučů.
Prostě a jednoduše: Zadní brzda
Protože lví podíl brzdné síly stejně připadá na přední kolo - znáš to: dynamický posun zatížení nápravy - používají se na zadním kole poměrně jednoduché brzdy. Nejenže jsou zde brzdové kotouče výrazně menší, ale třmeny jsou obvykle plovoucí s jedním nebo dvěma pístky.
Integrované brzdové systémy
Ve většině případů jsou přední a zadní brzdy zcela oddělené systémy. Několik modelů, např. Moto Guzzi a Honda, kombinuje obě brzdy do tzv. integrálních brzdových systémů. Podle filozofie výrobce se zadní brzda ovládá buď ruční pákou, nebo přední brzda brzdovým pedálem.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.