Přestavba na nastavitelné ruční páky CNC
Brzdové a spojkové páky na motocyklu by měly být nastavitelné přesně podle rukou jezdce. Přestavba to umožňuje.
- Přestavba ruční CNC páky - takto se to dělá
- 01 - Uvolnění a odpojení spojkového lanka
- 02 - Odpojení spojkového lanka
- 03 - Kontrola dlouhého pouzdra
- 04 - Vyčištění lanka spojky
- 05 - Nastavení vůle spojky
- 06 - Přestavba brzdové páky
- 07 - Pozornost patří přítlačnému kolíku spínače brzdových světel
- 08 - Nastavení polohy páky
Pozor: Vzhledem k tomu, že správná funkce ručních pák má zásadní význam pro bezpečnost jízdy a například zaseknutá brzdová páka může mít v silničním provozu fatální následky, je pečlivá práce nezbytná a vyžaduje pochopení funkce jednotlivých součástí. Pokud je nemáš, rozhodně přenech instalaci odbornému servisu.
Přestavba ruční CNC páky na motocyklu
Přesně frézované, vysoce kvalitní eloxované ruční CNC páky dodají luxusní nádech každému modernímu motocyklu a příjemně ho odliší od ostatních. Vytvářejí nezaměnitelný vizuální akcent v zorném poli jezdce a jejich vzdálenost od řídítek lze několikrát nastavit, aby se optimálně přizpůsobily individuální velikosti ruky. To ocení zejména jezdci s malýma rukama, kteří mají často problémy s originálními pákami. Kromě toho jsou k dispozici také v ostře krátké verzi pro obzvláště sportovní a ambiciózní piloty. Tvar podporuje dobře dávkovaný přenos ruční síly na brzdový systém.
Upozornění: Pokud je motocykl vybaven hydraulickou spojkou, je páka spojky namontována stejně jako páka hydraulické brzdy.
Přestavbu na ruční CNC frézované páky lze na většině motocyklů docela dobře provést, a to i u hobby mechaniků, pokud mají k dispozici sadu klíčů s dobrými nástrčnými hlavicemi a vhodnými šroubováky. Kromě toho je třeba namazat pohyblivé části.
Přestavba ruční CNC páky - takto se to dělá
01 - Uvolnění a odpojení spojkového lanka
Před demontáží spojkové páky je třeba uvolnit a odpojit spojkové lanko. Páka spojky musí mít malou vůli, aby spojka neprokluzovala a přesto se dokonale rozpojila. Řidič si často zvykne na vůli spojky, která je pro něj optimální, a proto bude rád, když bude mít po přestavbě stejnou vůli jako předtím. Vůli je nejlepší změřit pomocí posuvného měřítka, než otočíš seřizovač lanka zpět, dokud není možné lanko odpojit. Rozpojení je možné pouze tehdy, pokud jsou drážky na seřizovacím kolečku, na seřizovacím prvku a na armatuře v jedné rovině.
02 - Odpojení spojkového lanka
Obvykle je třeba použít určitou sílu (zatáhnout za páku, druhou rukou pevně uchopit bovdenové lanko, vytáhnout koncovou objímku ze seřizovače a zároveň pomalu uvolnit páku a odpojit lanko ze seřizovače). Někdy je odpojení snazší, pokud se předtím vyšroubuje ložiskový šroub páky.
V opačném případě je nutné posunout o kousek dozadu také dlouhý seřizovací prvek na bovdenovém lanku nebo na motoru. Aby bylo možné povolit šroub ložiska páky, bylo nutné na ukázkovém stroji nejprve vyjmout spínač spojky, protože se zde nachází velmi blízko pojistné matice. Nyní je možné vyjmout starou páku a její ložisko. Mezi armaturou a pákou může být tenká distanční podložka, která vyrovnává vůli - neztrať ji.
03 - Kontrola dlouhého pouzdra
Před montáží nové páky zkontroluj, zda musí být ložiskové pouzdro převzato jako původní, jako v našem případě. Před vložením do nové páky je dobře očisti a namaž.
04 - Vyčištění lanka spojky
Novou páku namaž také v horní a dolní části kontaktních bodů s armaturou, aby dobře "klouzala" a co nejméně se opotřebovávala. Konec lanka spojky se před zapojením do nové páky také očistí a čerstvě namaže. Novou páku lze nyní vložit do armatury (s distanční podložkou, je-li k dispozici) a šroub ložiska opět pevně zašroubovat - to je třeba provést s citem, páka se nesmí v žádném případě zaseknout, je-li k dispozici matice, měla by být vždy samopojistná.
Pokud byl spínač spojky demontován, vrátí se zpět do své polohy. Ujisti se, že pohyblivý přítlačný kolík (obvykle plastový) není poškozený nebo přiskřípnutý. Trochu silou vytáhni bovdenové lanko z černého pláště (v případě potřeby můžeš stříbrnou koncovku lanka podepřít o seřizovací kolečko) a zahákni lanko do seřizovače.
05 - Nastavení vůle spojky
Nyní nastav vůli spojky podle předchozího měření. Mezi okrajem páky a armaturou je obvyklá vůle přibližně 3 mm. Nakonec je vzdálenost mezi pákou a řídítky nastavena tak, aby bylo možné ji v jízdní poloze optimálně uchopit. Před opětovným nastartováním motocyklu ještě jednou zkontroluj všechny funkce: Funguje spojka správně? Funguje spínač spojky? Má spojka hladký chod, nezasekává se, páka nechrastí?
06 - Přestavba brzdové páky
Protože u páky hydraulické brzdy není třeba nastavovat lanko, lze ji rychleji vyměnit. Zejména u brzdy je třeba pečlivě dbát na její dokonalou funkčnost!
Nejprve se vyšroubuje šroub ložiska. Může být držen na místě nejen pojistnou maticí, ale také dalším závitem v kování. Při demontáži páky z armatury zkontroluj, zda je na ní tenká distanční podložka, která zabraňuje chrastění - neztrať ji. Pokud je třeba převzít ložiskové pouzdro z původní páky, je třeba je dobře vyčistit. Trochu namaž pouzdro a ložiskový čep, také místo nové páky, která ovládá pístek v brzdové armatuře (vačce), a styčné body s armaturou na horní a dolní straně páky.
07 - Pozornost patří přítlačnému kolíku spínače brzdových světel
U některých modelů je na vačce seřizovací šroub, který lze nastavit na malou vůli, aby páka trvale netlačila na píst (např. u BMW). Při montáži nové páky do armatury věnuj pozornost také přítlačnému kolíku spínače brzdových světel. Pokud se zasekne, může dojít k jeho poškození a také k zablokování samotné brzdové páky! Proto zde postupuj velmi pečlivě!
08 - Nastavení polohy páky
Po utažení nové páky se s citem a bez zaseknutí nastaví na seřizovači vzdálenost páky od řídítek tak, aby jezdec mohl optimálně ovládat brzdu vsedě na motorce. Než se motocykl vrátí na silnici, zkontroluj funkci brzdy s novou pákou: Má hladký chod, ale není rozviklaná? Existuje malá vůle pístu, aby nebyl trvale zatížen? Funguje spínač brzdových světel správně?
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.