Nastavení vstřikovacího systému

Čas od času je třeba věnovat pozornost i vstřikovacím systémům s nízkými nároky na údržbu a provést jejich opětovnou synchronizaci. Aby motor tvé motorky opět běžel hladce.

Nastavení vstřikovacího systému

Nastavení vstřikovacího systému na motocyklu

Na rozdíl od karburátoru, který je třeba častěji seřizovat, vyžaduje vstřikovací systém jen velmi malou údržbu, pokud jsou všechny elektronické komponenty v pořádku a nedochází k jeho znečištění. Aby se tomu zabránilo, měl by se do paliva v nádrži během volnoběhu přidávat čistič palivového systému, aby se zabránilo jeho zanášení, a vždy by se měly dodržovat intervaly údržby vzduchového filtru.

Upozornění: Moderní, aktuální vstřikovací systémy již nesmí být synchronizovány. Vstřikovací jednotka to provádí sama s pomocí jednotky CPU. Proto si předem ověř, zda je nastavení možné provést (viz plán údržby).


Nastavení vstřikovacího systému - takto se to dělá

Krok 1: Vakuové přípojky/pryžové zátky

Krok 1: Vakuové přípojky/pryžové zátky

01 - Co je třeba vědět

Stejně jako baterie více karburátorů má i systém vstřikování paliva u víceválcových motorů více škrticích klapek, jejichž vyvážení je rozhodující pro hladký chod motoru. Otevíráním a zavíráním škrticích klapek se ovládá plyn, tj. reguluje se množství vzduchu, které v daném okamžiku dodáváme motoru společně s benzinem. V důsledku mechanického namáhání se základní nastavení škrticích klapek časem poněkud změní a motor začne na volnoběh pracovat viditelně nesynchronizovaně. Poznáme to akusticky podle hluku výfuku a také podle nestejných volnoběžných otáček na otáčkoměru - motor už prostě neběží "kulatě". Nyní je třeba znovu synchronizovat vstřikovací systém. 


Krok 2: Jiný vstřikovací systém v instalovaném stavu bez vzduchového filtru

Krok 2: Jiný vstřikovací systém v instalovaném stavu bez vzduchového filtru

02 - Zvedání vozidla

K nastavení vstřikovacího systému jsou zapotřebí synchronní měřič, např. od společnosti Craft-Meyer pro dvou- nebo čtyřválcové motory. U některých modelů je velmi užitečný také nástroj pro nastavení. Před zahájením seřizování zahřej motor, aby například zařízení pro studený start nemohlo zfalšovat naměřené hodnoty. Potom vozidlo bezpečně zvedni - nejlépe venku nebo v garáži. Výfukové plyny tak mohou unikat přímo ven, aniž bys je při práci vdechoval. 


Krok 3: Připojení vakuových hadic testeru na synchronizaci

Krok 3: Připojení vakuových hadic testeru na synchronizaci

03 - Připojení podtlakoměru

Podtlakoměry se připojují hadicovým spojem k příslušné možnosti připojení vstřikovacího systému, z kterých je třeba předem odstranit pryžové zátky nebo hadice. 


Krok 4: Zvednutí nádrže a upevnění, např. pomocí kusu dřeva

Krok 4: Zvednutí nádrže a upevnění, např. pomocí kusu dřeva

04 - Zvednutí nádrže

Pokud je vstřikovací systém zakrytý nádrží, je třeba jej zvednout a podepřít, např. kusem dřeva. Nádrž často nelze zcela demontovat, protože se v ní nachází palivové čerpadlo. Je řízeno řídicí elektronikou a je nutné ke spuštění motoru. 


Krok 5: Nádrž musí sedět pevně a bez sklouzávání

Krok 5: Nádrž musí sedět pevně a bez sklouzávání

05 - Nádrž musí sedět pevně a bez sklouzávání

Při "zvedání" nádrže dbej na to, aby nemohla v žádném případě vyklouznout - mohlo by dojít ke zranění nebo nepříjemnému poškození vozidla! 


Krok 6: Kryt vzduchového filtru musí být demontován

Krok 6: Kryt vzduchového filtru musí být demontován

06 - Demontáž krytu vzduchového filtru

Na tomto ukázkovém motocyklu je nutné demontovat také skříňku vzduchového filtru, aby bylo možné se dostat ke vstřikovacímu systému.


Krok 7, obr. 1: Nastavení ukazatele tlumení

Krok 7, obr. 1: Nastavení ukazatele tlumení

07 - Seřízení škrticích klapek

Nyní lze motor nastartovat a začít se seřizováním škrticích klapek. Aby bylo možné měřiče správně odečítat, je třeba je nejprve zkalibrovat podle návodu k obsluze a nastavit tlumení tak, aby se ručičky jen mírně kývaly. 

Krok 7, obr. 2: Otáčení obtokovými šrouby, dokud všechny měřiče neukazují stejné hodnoty

Krok 7, obr. 2: Otáčení obtokovými šrouby, dokud všechny měřiče neukazují stejné hodnoty

Chceš-li seřídit škrticí klapky, otáčej obtokovými šrouby dovnitř nebo ven, dokud se na všech měřičích nezobrazí stejné hodnoty. Jemnou vzduchovou mezeru, kterou škrticí klapky uvolňují při volnoběhu, nastavíš tak, aby byl vzduch do spalovacích komor nasáván při stejných otáčkách ve všech válcích přesně stejným podtlakem a motor tak pracoval rovnoměrně ve všech válcích. 

Při seřizování škrticích klapek není obvykle důležité dosáhnout konkrétní hodnoty podtlaku - většina výrobců vozidel ji neuvádí. Důležité je pouze to, aby bylo dosaženo stejné hodnoty na všech škrticích klapkách - pak systém pracuje "synchronně" pro všechny válce. Pokud se jeden z měřičů zcela odchýlí od hodnot ostatních měřičů, může to znamenat zcela chybné základní nastavení příslušné škrticí klapky, poruchu nebo poškození, jako je ztráta komprese ve válci nebo netěsnost sacího potrubí. Pokud závadu nelze identifikovat a odstranit vlastními silami, je třeba se obrátit na odborný servis.

Škrticí klapky se nastavují pomocí tzv. obtokových šroubů (viz krok 7, obr. 1). Nikdy neotáčej jinými zapečetěnými nebo barevně označenými seřizovacími šrouby! Všechny obtokové šrouby by měly být otevřené alespoň o půl otáčky.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar