Individuální nastavení podvozku 

Úspěšné seřízení odpružení dokáže bez větší námahy proměnit průměrný motocykl v individuální zábavný stroj.

Individuální nastavení podvozku

Nastavení odpružení motocyklu

Podle našich zkušeností se mnoho motocyklistů nikdy neobtěžovalo seřizovat prvky odpružení svého stroje. Je to škoda, protože s individuálně upraveným podvozkem lze dosáhnout velké radosti z jízdy a bezpečnosti. Ne nadarmo se téměř všechny motocykly dodávají s více či méně rozsáhlými možnostmi nastavení z výroby. Jejich efektivní použití nevyžaduje velkou řemeslnou zručnost ani speciální nářadí. Stačí pečlivě prostudovat následující kroky a trochu zábavy při pokusech a omylech.

Několik poznámek předem:

  • Nejen prvky odpružení jsou zodpovědné za jízdní zážitky. Než začneš se seřizováním prvků zavěšení, zkontroluj, zda jsou pneumatiky nahuštěny na správný tlak a zda není zcela opotřebovaný běhoun: Obojí může zkreslit výsledky tvé práce. Měl bys také zkontrolovat, zda jsou ložiska kola, hlavy řízení a kyvné vidlice bez vůle. A také by mělo být jasné, že trubky vidlice s mastným olejovým filmem a netěsnící tlumiče nepotřebují seřízení, ale opravu.
  • Nejdůležitějšími nástroji při práci na podvozku jsou poznámkový blok a tužka! Na začátku si poznamenej výchozí stav, tj. obvykle tovární nastavení, a potom si pečlivě poznamenej každou provedenou změnu. Jen tak si můžeš udržet kontrolu nad nastavením, provádět čistá srovnání a rychle najít cestu zpět do výchozí polohy, pokud se ti nelíbí. Kromě toho mohou při dokumentaci pomoci fotografie pořízené chytrým telefonem. Měl bys mít také připravené: Skládací pravítko nebo pevný metr, šroubovák a otevřený klíč na vidlici, hákový klíč na vzpěru zavěšení a samozřejmě návod k obsluze stroje.
  • Pokud je to možné, měla by ti pomáhat druhá osoba, což ti usnadní mnoho kroků.
  • Dělej to jako profesionálové na závodní dráze: Postupuj krok za krokem a každou změnu si vyzkoušej při praktické jízdě. Zapamatuj si: Zkušenosti přicházejí z jízdy!

Geometrie podvozku

Geometrie podvozku určuje pocit z jízdy na motocyklu. Nejdůležitějšími parametry jsou rozvor, úhel natočení hlavy řízení a náklon (viz graf: Geometrie podvozku).

  • Rozvor je vzdálenost mezi přední a zadní nápravou. Zhruba řečeno: Čím kratší je rozvor, tím je motocykl obratnější - čím delší, tím stabilnější.
  • Úhel hlavy řízení je úhel mezi trubkou řízení a svislicí. Úhel hlavy řízení spolu s odklonem vidlice určuje natočení kol.
  • Náklon je vzdálenost mezi bodem, kde se pomyslné prodloužení řídicí nápravy dotýká země, a kontaktním bodem přední pneumatiky. Čím kratší, tím nervóznější - čím delší, tím pomalejší je řízení.

Vztah mezi těmito parametry je vždy kompromisem: Pokud optimalizuješ směrem k pohodlnosti, musíš se smířit se ztrátou stability a naopak. Vezmi prosím na vědomí, že dodatečná hmotnost spolujezdce mění úhel hlavy řízení a natočení - podvozek by měl být přizpůsoben jeho hmotnosti.

Nastavení odpružení

Pružiny udržují hmotnost motocyklu (a jeho posádky) a tlumí nárazy. Hlavním účelem nastavení odpružení je přizpůsobit motocykl individuálnímu zatížení způsobenému hmotností posádky a zavazadel. Každý, kdo s sebou někdy vezl pasažéra, ví, jak to působí: Hmotnost navíc nad zadním kolem způsobuje, že se jeho odpružení prohýbá, a celá jízda tak působí těžkopádně a neohrabaně. Změnou základny pružiny (předpětí pružiny) se pružina NEESTÁVÁ tvrdší nebo měkčí. Vozidlo se spíše zvedá nebo spouští. Tímto způsobem lze kromě přizpůsobení užitečnému zatížení ovlivnit i geometrii, a tím i jízdní vlastnosti. Při všech úpravách je nejlepší vycházet z výchozího nastavení z výroby. Tuto informaci nalezneš v návodu k obsluze tvého stroje. Uvádí také, jaké možnosti úprav výrobce vůbec poskytl. Minimálně základna zadní pružiny by měla být u všech strojů variabilní.


Nastavení podvozku a odpružení - takto se to dělá

Krok 1, obr. 1: Určení záporného zdvihu pružiny přední vidlice

Krok 1, obr. 1: Určení záporného zdvihu pružiny přední vidlice

01 - Správná rovnováha: Záporný zdvih pružiny

Pružiny jsou stlačovány hmotností stroje a zátěže i v klidovém stavu. To musí být zajištěno tak, aby zavěšení kol bylo při jízdě vždy v kontaktu s vozovkou. Mírou tohoto propadu je záporný zdvih pružiny. Tuto vzdálenost zjistíš tak, že dvakrát změříš vzdálenost mezi spodními brýlemi vidlice a prachovkou na ponorné trubce vpředu nebo mezi patkou vidlice a prachovkou u obrácených vidlic (USD). Poprvé s plně nezatíženým zavěšením (He), např. na hlavním stojanu, podruhé na co nejrovnějším povrchu se zatížením (Hb), tj. s jezdcem a zavazadly/spolujezdci. Měření je nejlepší provádět v zatíženém stavu společně s pomocníkem.

Krok 1, obr. 2: Určení záporného zdvihu zadní pružiny

Krok 1, obr. 2: Určení záporného zdvihu zadní pružiny

Vzadu změř vzdálenost od osy kola k pevnému bodu v zadní části vozidla přibližně svisle nad ní. Příslušný rozdíl obou hodnot znamená záporný zdvih pružiny (Fneg). Při zatížení by měla být přibližně v jedné třetině celkového zdvihu pružiny (Fges). Ty jsou uvedeny v technických údajích v návodu k obsluze vozidla.


Geometrie podvozku

Geometrie podvozku

Geometrie podvozku

A: Odsazení vidlice

B: Doběh

C: Úhel hlavy řízení

D: Rozvor

Stáhni si soubor PDF, vytiskni jej a zadej naměřené hodnoty do jedné z tabulek.

iconNastavení negativního zdvihu pružiny vpředu (vidlice)iconNastavení záporného zdvihu zadního tlumiče


Krok 2, obr. 1: Základnu pružiny vidlice lze nastavit na závitových vřetenech se šestihrannou hlavou

Krok 2, obr. 1: Základnu pružiny vidlice lze nastavit na závitových vřetenech se šestihrannou hlavou

02 - Nastavení základny pružiny 

Nyní máš k dispozici naměřené hodnoty a můžeš zahájit testovací fázi. Postupuj podle návodu k použití a všechny změny si zapiš do tabulky. U vidlice se obvykle mění základna pružiny na obou stranách pomocí závitových vřeten, která se zašroubují nebo vyjmou pomocí otevřeného klíče. Ujisti se, že je nastavení na obou ramenech vidlice stejné.

Krok 2, obr. 2: Základnu odpružení lze na tlumiči nastavit pomocí hákového klíče

Krok 2, obr. 2: Základnu odpružení lze na tlumiči nastavit pomocí hákového klíče

Na tlumiči se základna pružiny nastavuje buď ráčnovým mechanismem, nebo drážkovou maticí s pojistnou maticí. Oběma se pohybuje pomocí hákového klíče, který je obvykle součástí standardní sady palubního nářadí. I v tomto případě se dvěma tlumiči: vždy dbej na stejné nastavení.


Krok 3: Šroub pro nastavení odskoku na horním konci vidlice

Krok 3: Šroub pro nastavení odskoku na horním konci vidlice

03 - Změna geometrie podvozku

Nyní jde jen o to, najít správné nastavení pro tvůj styl jízdy a oblíbené tratě, správný kompromis mezi stabilitou a ovladatelností. Pro tebe to znamená opakovaně měnit nastavení, zaznamenávat změny a "zažívat" je v praxi. Má smysl pracovat v opačných směrech vpředu a vzadu: Vpředu nižší - vzadu vyšší a naopak. Díky tomu zůstává celkové těžiště ve stejné výšce a neovlivňuje dodatečně reakce stroje. Tímto způsobem budou také zřetelně viditelné: Každých 10 mm nahoru nebo dolů může z šikovné motorky udělat motorku nestabilní a ze stabilní motorky tvrdohlavou.


Šroub pro nastavení komprese na patce vidlice

Šroub pro nastavení komprese na patce vidlice

Šroub pro nastavení odskoku na patce tlumiče

Šroub pro nastavení odskoku na patce tlumiče

Seřizovací šroub komprese mezi tlumičem a expanzní nádobou

Seřizovací šroub komprese mezi tlumičem a expanzní nádobou

Nastavení tlumení

Speciální olej s přesně nastavenou viskozitou brzdí vzestupy a pády stroje ve vidlici i ve vzpěře odpružení a zabraňuje rezonování pružin. Rozlišuje se mezi kompresí (odskokem) a odrazem (kompresí). Zhruba řečeno, jak silný je tlumicí účinek oleje, lze regulovat pomocí ventilů, které regulují průtok. Pokud je na tlumiči nastavitelné pouze tlumení odskoku, má jeho změna vždy vliv i na tlumení komprese.

Nejprve musíš vědět, jaké možnosti nastavení tvůj stroj nabízí a kde se nacházejí příslušné seřizovací šrouby. Samozřejmě ti opět pomůže návod k obsluze.

Tabulky ke stažení

Po vyjasnění toho, co a kde, se můžeš konečně věnovat tomu, jak. I zde bys měl rozhodně použít naše tabulky, do kterých zadáš všechny změny přesně od továrního nastavení.

iconNastavení tlumení vidliceiconNastavení tlumení vzpěr pérování


Práce na měření: Jak funguje tlumení vidlice

Práce na měření: Jak funguje tlumení vidlice

04 - Odskok vidlice 

Pro odskok vidlice je už v klidovém stavu poměrně snadné najít vhodné základní nastavení. Za tímto účelem nejprve silně zatlač na řídítka se zataženou brzdou. Vidlice se pak musí bez prodlení vrátit zpět, nejlépe mírně nad klidovou polohu a opět do ní, aniž by se dále kývala. Pokud je odpružení zjevně pomalé, je přetlumené, pokud odskakuje až na doraz nebo dokonce několikrát rezonuje, je netlumené.

Toto cvičení opakuj klidně i s úplně zavřenými a zcela otevřenými klapkami. Tím získáš představu o rozsahu nastavení. Viz obrázek (graf: Jak funguje tlumení vidlice).

Osa X: Čas v sekundách; osa Y: Zdvih pružiny v mm; linie A: nedostatečně tlumená, linie B: optimální, linie C: přetlumená,


Krok 5: Vyvíjení řádného tlaku: Zkouška tlumení pružiny

Krok 5: Vyvíjení řádného tlaku: Zkouška tlumení pružiny

05 - Tlumení odskoku vzpěry

Otestuj tlumení odskoku tlumiče (nebo obou tlumičů) silným zatlačením zadní části vozidla dolů. Tlumiči to může trvat o něco déle než vidlici (max. 1 sekundu). Nic by zde nemělo rezonovat. Opět zkontroluj rozsah nastavení opakováním cvičení se zavřeným a otevřeným tlumením.


Krok 6: Vždy si to zapiš: Úsilí je odměněno větším potěšením z jízdy

Krok 6: Vždy si to zapiš: Úsilí je odměněno větším potěšením z jízdy

06 - Kompresní stupeň a jemné doladění

Nyní máš správné základní nastavení tlumení odskoku. Pro další doladění je třeba vyjet na silnici.

To platí i pro stanovení optimálního kompresního stupně tlumení. I zde si samozřejmě můžeš vyzkoušet extrémní nastavení: Čím je tlumení komprese měkčí, tím hlouběji se vidlice při brzdění ponoří nebo se tlumič při výmolech stlačí až na doraz. V běžném provozu je na rovné silnici velmi pohodlný, ale při rychlém průjezdu zatáčkou také poměrně houbovitý.

Naopak velmi úzké nastavení zajišťuje stabilní úhly náklonu a dobrou zpětnou vazbu například na závodním okruhu, ale na hrbolatých polních cestách způsobuje, že celá jízda je hrbolatá a v nejhorším případě způsobuje poskakování pneumatik.

I v případě tlumení je tedy třeba najít kompromis, který nejlépe vyhovuje tvému stylu jízdy, zatížení a preferovanému terénu. Nejlepší je nespěchat, vyzkoušet různé verze a soustředit se vždy na jednu věc, tj. jen na vidlici nebo jen na zadní odpružení.


Přestavba podvozku

Všechny předchozí tipy se vztahují k existujícím materiálům série. Pokud tato opatření nestačí, např. proto, že pružiny jsou jednoduše příliš měkké nebo že tvoje motorka nenabízí dostatečné možnosti nastavení, doporučuje se vyměnit komponenty odpružení za kvalitnější příslušenství: Progresivní pružiny vidlic, olej do vidlic v různých viskozitách, tzv. vložky s kazetou nebo kompletní vidlice pro přední kolo, tlumiče s kompresním tlumením nebo bez něj nebo s nastavením výšky pro zadní kolo. S těmito vysoce kvalitními komponenty odpružení zvýšíš hodnotu bezpečnosti jízdy, pohodlí, jízdní dynamiky a ovladatelnosti své motorky na nejvyšší úroveň.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar