Řezání závitů
Sada na řezání závitů v nejběžnějších velikostech šroubů by neměla chybět v žádné dobře vybavené motorkářské garáži: Lze ji použít k záchraně poškozených závitů, k výměně nezachranitelných závitů za nové v nadměrných velikostech a k poměrně snadnému vybavení vlastnoručně vyrobených nástavců s vnitřním nebo vnějším závitem. Dobrá závitořezná sada obsahuje třístupňové závitníky a závitořezy pro jednotlivé velikosti pro výrobu vnějších i vnitřních závitů. Jednoduché jednostupňové závitníky jsou vhodné pro přeřezávání závitů nebo pro měkké materiály.
Pro trvanlivý nový závit je vždy důležité vyvrtat jádrový otvor správné velikosti.
Jmenovitý rozměr mm | Stoupání mm | Jádrový otvor mm |
---|---|---|
M3 | 0,5 | 2,5 |
M4 | 0,7 | 3,3 |
M5 | 0,8 | 4,2 |
M6 | 1 | 5 |
M7 | 1 | 6 |
M8 | 1,25 | 6,8 |
M10 | 1,25 | 8,8 |
M10 | 1,5 | 8,5 |
M12 | 1,5 | 10,5 |
M12 | 1,75 | 10,2 |
Pozor: Pro následující práci jsou profesionální motoristické znalosti velkou výhodou. Pokud nemáš odpovídající kvalifikaci, doporučujeme nechat práci provést v odborném servisu!
Část 1: Vytváření vnitřních závitů - takto se to dělá
01 - Označení otvoru
Před zahájením vrtání je třeba nejprve určit střed otvoru pomocí důlčíku. Za tímto účelem polož materiál na pevný povrch.
02 - Vrtání jádrového otvoru
Nyní je čas na vrtání. Ujisti se, že je vyrovnání správné. Křivý otvor může součástku nadobro zničit. Proto je vhodné díl vyjmout a pečlivě jej vyrovnat ve svěráku nebo na vrtačce. Větší nové otvory nejprve předvrtej menším nebo stupňovitým vrtákem. Za tímto účelem upni vrtačku do stroje a navlhči ji vrtacím olejem (nebo olejem ve spreji), aby se nepřehřála a nespálila. Vrtačku spouštěj pomalu. Pokud je to nutné, dokonči otvor zahloubením, ale nezahlubuj jej příliš hluboko, zejména u tenkého materiálu.
03 - Řezání závitů
Zvol vhodný závitník pro jádrový otvor. Třístupňové závitníky jsou na stopce označeny kroužky. První krok (jeden kroužek - předřezávací závitník). Krok 2 (dva kroužky) a připravený dokončovací závitník (bez kroužku).
Upni závitník do vhodného držáku, navlhči jej vrtacím olejem (nebo olejem ve spreji) a vlož jej svisle do vyvrtaného otvoru.
Nyní pomalu vyřezej závit. V měkkém materiálu (např. hliník) můžeš pracovat plynule, v tvrdém materiálu (ocel, nerezová ocel) pomalu posuneš závitník o jeden celý závit, přerušíš třísku otočením o čtvrt otáčky zpět a tak dále, dokud není závitník zašroubován co nejdále do jádrového otvoru.
Plynulá a kontrolovaná práce
Do slepých otvorů (materiál není provrtán skrz naskrz) se eventuálně nelze dostat až na doraz. Vždy pracuj pomalu, plynule a kontrolovaně a dbej na to, aby závitník vedl přímo do jádrového otvoru.
Po dokončení první operace vyšroubuj předřezávací závitník, otři třísky, vyfoukej závit stlačeným vzduchem a zašroubuj závitník druhého stupně (dva kroužky) naolejovaný stejným způsobem, znovu vyčisti vrtaný otvor a nakonec zašroubuj naolejovaný dokončovací závitník (bez kroužku).
Nyní můžeš šroub na zkoušku zašroubovat. Pokud jej nelze zašroubovat hladce, zašroubuj ještě jednou dokončovací závitník.
V našich servisních tipech k povolování šroubů se dozvíš, jak opravit závit pomocí sady na opravu závitů "V-Coil".
Část 2: Dořezání vnějšího závitu
01 - Nasazení závitořezu
Vytvoření nového vnějšího závitu vyžaduje určitou zručnost a praxi. Prvním předpokladem je kulatý čep vhodného průměru. Např. pro závit M3 musí mít čep průměr 3 mm, M4 = 4 mm, M5 = 5 mm ...
Čep musí být na konci mírně zkosen, např. pilníkem. Bez zkosení nelze závitník nasadit, ihned běží nakřivo a zažírá se do materiálu.
Závitník se naolejuje, upne do držáku nástroje a umístí se rameny pod úhlem 90 stupňů k čepu. Nyní otáčej závitořezem na čepu rovnoměrnými pomalými pohyby.
Upozornění: Jakmile je závitořez šikmo, závit se zkazí! Proto pracuj velmi soustředěně, zejména na prvních závitech.
Měkký materiál (hliník) lze proříznout na jeden průchod, u tvrdého materiálu (ocel, nerezová ocel) se tříska odlomí po jednom plném průchodu otočením o čtvrt otáčky zpět.
02 - Prořezání vnějšího závitu
Jakmile se závitořez dostane k základně šroubu, přejeď jím ještě několikrát po závitu nahoru a dolů, abys jej vyhladil.
Otlačený, částečně poškozený vnější závit můžeš znovu obnovit tím, že po něm několikrát přejedeš naolejovaným závitořezem. Opět dbej na to, aby závitořez seděl na závitu rovně.
03 - Závitové pilníky
Otlačený, částečně poškozený vnější závit můžeš znovu obnovit tím, že po něm několikrát přejedeš naolejovaným závitořezem. Opět dbej na to, aby závitořez seděl na závitu rovně.
Upozornění: Je lepší použít závitový pilník, protože ten starý závit opět narovná, zatímco závitořez materiál nenávratně odstraní.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.