Montáž vyhřívaných rukojetí motocyklu

Vyhřívané rukojeti prodlužují motocyklovou sezónu o mnoho týdnů. Vyhřívání rukojeti slouží nejen k pohodlí, ale také k bezpečnosti při jízdě. 

Montáž vyhřívaných rukojetí pro motocykl
Louis videa Jak na to
HOW TO: Výměna rukojetí řídítek
HOW TO: Montáž a výměna koncovek řídítek
HOW TO: Provedení kabelových spojů
HOW TO: Vyjmutí a instalace baterie motocyklu

Montáž vyhřívaných rukojetí pro motocykl

Jakmile venku klesnou teploty, studené ruce se pro jezdce na dvou kolech rychle stanou problémem. Horní část těla lze stále chránit teplým svetrem, nohy dlouhým spodním prádlem, chodidla tlustými ponožkami - ale ruce se na motorce vždy ochladí nejrychleji. Mrznoucí řidič pak již není v silničním provozu tak pohotový a obratný, jak by měl být. Velmi silné rukavice zde bohužel nejsou dobrým řešením, protože neumožňují správné ovládání přístrojů - bezpečnost jízdy je omezena. Vyhřívané rukojeti jsou proto levným a rozumným doplňkem, pokud má sezóna na dvou kolech začít co nejdříve a skončit co nejpozději na podzim - samozřejmě je ocení zejména skuteční zimní jezdci. Pokud chceš co nejvíce využít efektu vyhřívání, přidej kamaše na řídítka nebo návleky na ruce, aby ti vítr nefoukal do rukou.

Předpokladem pro použití je vozidlo s 12voltovým elektrickým systémem a baterií. Baterie nesmí být příliš malá, protože vyhřívané rukojeti spotřebovávají určitý příkon (až 50 W v závislosti na poloze spínače a provedení). Baterie by proto měla mít kapacitu alespoň 6 Ah. Musí být také zajištěno dostatečné dobíjení baterie prostřednictvím alternátoru. Pokud jezdíš převážně ve městě, v provozu stop-and-go, jezdíš jen na krátké vzdálenosti a často používáš startér, můžeš vyhřívanými rukojeťmi trochu přetěžovat alternátor a pak budeš muset čas od času dobíjet baterii v nabíječce. Použití na malých dvoukolových vozidlech je proto možné pouze v omezené míře. 6voltové palubní zdroje nebo magnetoelektrické zapalování bez baterie bohužel neposkytují dostatečný základ pro provoz.

Upozornění: Pro vlastní instalaci vyhřívaných rukojetí by měl mít motorkář základní znalosti o motoristické elektrotechnice a určité zkušenosti s kutilstvím, zejména v případě připojení přes relé. Pouze v případě vyhřívaných rukojetí se slabším výkonem se lze obejít bez relé, ale u většiny modelů je nezbytné, aby se odlehčilo spínači a zámku zapalování a aby se zabránilo nežádoucí spotřebě energie, která hrozí při přímém připojení baterie. 

Aby vyhřívané rukojeti pevně přiléhaly k řídítkům a zejména k objímce plynu, měly by být připevněny dvousložkovým lepidlem odolným vůči teplu. Lepidlo, relé, vhodná izolovaná kabelová oka pro připojení kabelů, čistič brzd a dobrý krimpovací nástroj si nejlépe opatři před zahájením práce. Případně je třeba plastové kladivo, sada nástrčných klíčů, tenký šroubovák a v případě potřeby vrtačka a kabel pro připojení relé.


Montáž vyhřívaných rukojetí - takto se to dělá

Krok 1: Přečtení montážního návodu a seznámení se s díly

Krok 1: Přečtení montážního návodu a seznámení se s díly

01 - Příprava motocyklu a vyhřívaných řídítek

Před zahájením prací si přečti návod k instalaci vyhřívaných rukojetí a seznam se s komponenty. 


Krok 2: Zkušební zapojení vyhřívaných rukojetí, spínače a kabelu

Krok 2: Zkušební zapojení vyhřívaných rukojetí, spínače a kabelu

02 - Zkušební zapojení elektroinstalace

Aby ses vyhnul zbytečné práci, zkus připojit vyhřívané rukojeti, spínač a kabel baterie dohromady a vyzkoušej systém na 12voltové baterii vozidla. Jakmile zjistíš, že systém funguje správně, můžeš začít s montáží. 


Krok 3: Demontáž sedadla

Krok 3: Demontáž sedadla

03 - Vyjmutí sedadla

Bezpečně zvedni vozidlo. Samoskládací boční stojan je nejlépe zajistit upevňovacím popruhem, aby nedošlo k nechtěnému převrácení motorky. Nyní otevři sedadlo nebo jej sundej (obvykle se upevňuje pomocí zámku sedadla, viz návod k obsluze vozidla) a vyhledej baterii. V případě potřeby je nutné odstranit boční kryt nebo schránku na baterii; ve výjimečných případech je baterie umístěna také pod atrapou nádrže, v zadních dveřích nebo v samostatné schránce na rámu.


Krok 4: Odpojení baterie od záporného pólu

Krok 4: Odpojení baterie od záporného pólu

04 - Odpojení baterie

Baterie se odpojuje záporným pólem, aby při pozdějším připojení kabelu nemohlo dojít k nežádoucímu zkratu. Dbej na to, abys při demontáži záporného kabelu neztratil pólovou matici. 


Krok 5: Uvolnění šroubového spoje nádrže

Krok 5: Uvolnění šroubového spoje nádrže

05 - Odstranění nádrže

Jako další vyjmi nádrž. Nejprve zkontroluj, kde je připojena k rámu nebo jiným součástem.


Krok 6: Vyjmutí nádrže, uvolnění bočního kryty

Krok 6: Vyjmutí nádrže, uvolnění bočního kryty

06 - Uvolnění bočního krytu

Například na našem ukázkovém motocyklu Suzuki GSF 600 jsou boční kryty připojeny k nádrži pomocí konektorů a je nutné je nejprve uvolnit a odpojit.


Krok 7: Odšroubování nástavce palivového kohoutu

Krok 7: Odšroubování nástavce palivového kohoutu

07 - Odšroubování nástavec palivového kohoutu

Kromě toho je třeba odšroubovat nástavec ovládání palivového kohoutu, aby se později nezachytil o rám. 


Krok 8, obr. 1: Odvzdušnění nádrže, ...

Krok 8, obr. 1: Odvzdušnění nádrže, ...

08 - Odpojení hadic

Podtlakem řízený palivový kohout nastavíš na "ON", ale ne na "PRI", aby při odpojení hadic nedošlo k úniku paliva. Pokud palivový kohout není ovládán podtlakem, nastav jej do polohy "OFF".

Krok 8, obr. 2: ... odpoj podtlakovou a palivovou hadici

Krok 8, obr. 2: ... odpoj podtlakovou a palivovou hadici

Nyní lze odstranit hadice - u modelu Bandit je to odvzdušňovací hadice, podtlaková hadice a palivová hadice ke karburátoru. 


Krok 9: Zvedni rukojeť pomocí tenkého šroubováku a ...

Krok 9: Zvedni rukojeť pomocí tenkého šroubováku a ...

09 - Zvedání a stahování rukojetí

Chceš-li odstranit původní rukojeti z řídítek, je nejlepší použít trochu mycího prostředku, který nastříkáš pod rukojeť. To se provádí tak, že se tenkým šroubovákem mírně nadzvedne z řídítek nebo z objímky plynu a pak se šroubovákem jednou otočí kolem řídítek, aby se roztok rozprostřel a rukojeť se dala poměrně snadno sundat. 


Krok 10: ... uvolni z řídítek roztokem oplachovacího prostředku nebo čističe brzd

Krok 10: ... uvolni z řídítek roztokem oplachovacího prostředku nebo čističe brzd

10 - Uvolnění rukojetí

Čistič brzd lze použít i na necitlivé gumové rukojeti, ale ne na mechové a pěnové rukojeti, protože čistič brzd může pěnu rozpustit. Pokud je rukojeť přilepena ke kování, je třeba lepený spoj nejprve rozříznout nožem s čepelí. Nyní se podívej na otočné pouzdro škrticí klapky. Vyhřívané rukojeti se nejsnáze připevňují na hladké objímky plynu. Pokud lze rukojeť bez problémů nasadit, není třeba objímku z řídítek demontovat. 


Krok 11: Odpojení plynové rukojeti a sejmutí otočné objímky plynu z řídítek

Krok 11: Odpojení plynové rukojeti a sejmutí otočné objímky plynu z řídítek

11 - Demontáž objímky škrticí klapky

Profilované objímky nebo objímky, které jsou příliš tlusté, je však třeba opracovat pilkou, pilníkem a smirkovým papírem tak, aby nová rukojeť těsně přiléhala, ale bez použití síly. K tomu je lepší sejmout otočnou objímku z řídítek. Za tímto účelem se šroubení vyšroubuje, aby bylo možné odpojit lanko plynu. To je snazší, když nastavovač lanovodů otočíš trochu dozadu, aby lanovod získal větší vůli. Kovová pouzdra jsou stabilnější než plastová a vydrží i úder kladivem. U plastů je však třeba dbát zvýšené opatrnosti - novou rukojeť raději nenasazuj kladivem, zejména ne na řídítkách. Pokud je kryt kování rovněž vyroben z plastu a je k řídítkům připevněn malým čepem, může se tento čep ulomit i při malém zatížení. Kování na řídítkách pak již nebude řádně utaženo. 


Krok 12, obr. 1: Opatrné odříznutí výstupků na objímce škrticí klapky ...

Krok 12, obr. 1: Opatrné odříznutí výstupků na objímce škrticí klapky ...

12 - Nastavení otočného pouzdra škrticí klapky

Na objímce škrtící klapky Suzuki jsou výstupky, které jsme odřízli pro naše nové vyhřívané rukojeti a jejich zbytky odpilovali. Průměr je navíc třeba trochu zmenšit smirkovým papírem, aby na něj nová rukojeť pasovala bez použití síly. Možná budeš muset také předělat objímku škrticí klapky. 

Krok 12, obr. 2: ... a zbytky odpiluj. Zmenšení průměru pomocí smirkového papíru

Krok 12, obr. 2: ... a zbytky odpiluj. Zmenšení průměru pomocí smirkového papíru

Pokud si chceš ponechat staré rukojeti v rezervě, je nejlepší si ihned pořídit novou objímku a upravit ji tak, aby odpovídala vyhřívané rukojeti. 


Krok 13: Odmaštění a vyčištění řídítek vlevo

Krok 13: Odmaštění a vyčištění řídítek vlevo

13 - Očištění řídítek

Chceš-li přilepit rukojeti, odmasti a očisti řídítka a objímku plynu čističem brzd. 


 Krok 14, obr. 1: Do rukojeti dáš trochu lepidla a ...

 Krok 14, obr. 1: Do rukojeti dáš trochu lepidla a ...

14 - Lepení vyhřívaných rukojetí

Potom smíchej lepidlo podle pokynů na obalu. Nyní musíš pracovat rychle, protože dvousložkové lepidlo rychle tuhne. Vlož do rukojeti trochu lepidla, nasaď levou rukojeť tak, aby vývod kabelu směřoval dolů, a postup opakuj na objímce plynu. Že lze novou rukojeť nasadit, jsi si již vyzkoušel. 

Krok 14, obr. 2: ... a zatlač rukojeť tak, aby kabelový kanál směřoval dolů

Krok 14, obr. 2: ... a zatlač rukojeť tak, aby kabelový kanál směřoval dolů

Upozornění: Na objímce škrticí klapky musí být vždy ponechána dostatečně velká mezera pro kryt armatury, aby se rukojeť plynu i později snadno otáčela a nezasekávala se. Jakmile lepidlo ztvrdne, rukojeti již většinou nelze upravit nebo odstranit, aniž by se zničily! 

Krok 14, obr. 3: Zopakování tohoto postupu na objímce škrticí klapky

Krok 14, obr. 3: Zopakování tohoto postupu na objímce škrticí klapky


Krok 15: Kabely se nesmí být při otáčení nikde zachytit

Krok 15: Kabely se nesmí být při otáčení nikde zachytit

15 - Položení kabelu

Vývody kabelů rukojetí by měly být vedeny mezi tyčemi vidlice a rámem tak, aby při úplném otočení řízení nepřekážely plynu a nezasekávaly ho.


Krok 16: Připevnění spínače k řídítkům nebo k armatuře

Krok 16: Připevnění spínače k řídítkům nebo k armatuře

16 - Montáž spínače

V závislosti na vozidle můžeš spínač připevnit na řídítka pomocí svorky nebo na přístrojovou desku či přední obložení pomocí lepicí podložky. Kabel rovněž přiveď k rámu a dbej na to, aby se nezachytil v oblasti hlavy řízení. 


Krok 17: Provedení připojení kabelem baterie

Krok 17: Provedení připojení kabelem baterie

17 - Připojení k baterii

Nyní lze kabelový svazek pro připojení baterie připojit ke kabelům rukojetí a spínací jednotky. U vyhřívaných rukojetí Saito je to obzvláště snadné, protože kontakty jsou zřetelně označeny "vlaječkami". 

Kabelový svazek veď podél rámu k baterii. Všechny kabely se k řídítkům a rámu vhodně připevní pomocí stahovacích pásků. 

Vyhřívané rukojeti s nízkým příkonem lze nyní připojit přímo ke kladnému a zápornému pólu baterie (viz návod k instalaci vyhřívaných rukojetí). Hrozí však ztráta výkonu, pokud vyhřívané rukojeti po skončení jízdy nevypneš vypínačem. Zámek zapalování nepřerušuje obvod v tomto typu obvodu. 


Krok 18: Nalezení vhodné polohy pro těsné uchycení relé

Krok 18: Nalezení vhodné polohy pro těsné uchycení relé

18 - Určení polohy relé

Pokud se na rukojeti např. zapomene přes noc, mohou se v závislosti na úrovni spínání značně přehřát a baterie se může vybít natolik, že již nebude možné vozidlo nastartovat. Abys tomu předešel, doporučuje se vždy připojit se přes relé. Pro relé nejprve najdi vhodné místo v blízkosti baterie na modelu Bandit, vyvrtej malý otvor v blatníku pod sedadlem a přišroubuj ho tam. 


Krok 19: Pro připojení použij izolovaná kabelová oka

Krok 19: Pro připojení použij izolovaná kabelová oka

19 - Použití izolovaných kabelových ok

Relé je nyní připojeno k mínusu baterie přes svorku 86, k plusu baterie přes svorku 30 s vloženou pojistkou, k červenému kladnému kabelu vyhřívaných rukojetí (přívodní kabel ke spínací jednotce) přes svorku 87 a ke spínanému kladnému kabelu ze zámku zapalování přes svorku 85. Můžeš ho získat z blízkého spotřebiče, například z klaksonu, který se používá jen zřídka, nebo z relé startéru, jako je tomu u modelu Bandit.

Zapnutý kladný stav můžeš zjistit pomocí kontrolky - ta se musí na příslušném kabelu rozsvítit, jakmile je zámek zapalování přepnut do polohy "ON", a po vypnutí musí opět zhasnout.


Krok 20: Odstranění spínaného plusu (zámek zapalování), např. u startovacího relé

Krok 20: Odstranění spínaného plusu (zámek zapalování), např. u startovacího relé

20 - Kontrola připojení napájení

Po připojení relé znovu zkontroluj všechny elektrické spoje. Je vše správně zapojeno? Pak můžeš připojit baterii, zapnout zapalování a vyzkoušet vyhřívané rukojeti. Svítí kontrolní ukazatel, lze přepínat stupně ohřevu a všechny ostatní funkce?


Krok 21: Potom lze nádrž znovu připojit

Krok 21: Potom lze nádrž znovu připojit

21 - Montáž všech dílů znovu

Potom lze nádrž namontovat. Předtím zkontroluj ještě jednou správnou funkci rukojeti plynu, pokud byla demontována, a ujisti se, že jsou hadice připojeny bez zalomení a že jsou všechny svorky správně usazeny. Někdy je praktické, aby nádrž držel pomocník - je to nejbezpečnější způsob, jak zabránit poškrábání laku nebo pádu nádrže. 

Po namontování sedadla a přípravě motorky na jízdu se všemi detaily můžeš vyrazit na první zkušební jízdu a vyzkoušet, jak příjemné teplo vyhřívaných rukojetí sálá od tvých rukou na celé tělo. To už je komfortní. 


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar