Montáž vyhřívaných rukojetí motocyklu
Vyhřívané rukojeti prodlužují motocyklovou sezónu o mnoho týdnů. Vyhřívání rukojeti slouží nejen k pohodlí, ale také k bezpečnosti při jízdě.
- Montáž vyhřívaných rukojetí - takto se to dělá
- 01 - Příprava motocyklu a vyhřívaných řídítek
- 02 - Zkušební zapojení elektroinstalace
- 03 - Vyjmutí sedadla
- 04 - Odpojení baterie
- 05 - Odstranění nádrže
- 06 - Uvolnění bočního krytu
- 07 - Odšroubování nástavec palivového kohoutu
- 08 - Odpojení hadic
- 09 - Zvedání a stahování rukojetí
- 10 - Uvolnění rukojetí
- 11 - Demontáž objímky škrticí klapky
- 12 - Nastavení otočného pouzdra škrticí klapky
- 13 - Očištění řídítek
- 14 - Lepení vyhřívaných rukojetí
- 15 - Položení kabelu
- 16 - Montáž spínače
- 17 - Připojení k baterii
- 18 - Určení polohy relé
- 19 - Použití izolovaných kabelových ok
- 20 - Kontrola připojení napájení
- 21 - Montáž všech dílů znovu
- Naše doporučení
Montáž vyhřívaných rukojetí pro motocykl
Jakmile venku klesnou teploty, studené ruce se pro jezdce na dvou kolech rychle stanou problémem. Horní část těla lze stále chránit teplým svetrem, nohy dlouhým spodním prádlem, chodidla tlustými ponožkami - ale ruce se na motorce vždy ochladí nejrychleji. Mrznoucí řidič pak již není v silničním provozu tak pohotový a obratný, jak by měl být. Velmi silné rukavice zde bohužel nejsou dobrým řešením, protože neumožňují správné ovládání přístrojů - bezpečnost jízdy je omezena. Vyhřívané rukojeti jsou proto levným a rozumným doplňkem, pokud má sezóna na dvou kolech začít co nejdříve a skončit co nejpozději na podzim - samozřejmě je ocení zejména skuteční zimní jezdci. Pokud chceš co nejvíce využít efektu vyhřívání, přidej kamaše na řídítka nebo návleky na ruce, aby ti vítr nefoukal do rukou.
Předpokladem pro použití je vozidlo s 12voltovým elektrickým systémem a baterií. Baterie nesmí být příliš malá, protože vyhřívané rukojeti spotřebovávají určitý příkon (až 50 W v závislosti na poloze spínače a provedení). Baterie by proto měla mít kapacitu alespoň 6 Ah. Musí být také zajištěno dostatečné dobíjení baterie prostřednictvím alternátoru. Pokud jezdíš převážně ve městě, v provozu stop-and-go, jezdíš jen na krátké vzdálenosti a často používáš startér, můžeš vyhřívanými rukojeťmi trochu přetěžovat alternátor a pak budeš muset čas od času dobíjet baterii v nabíječce. Použití na malých dvoukolových vozidlech je proto možné pouze v omezené míře. 6voltové palubní zdroje nebo magnetoelektrické zapalování bez baterie bohužel neposkytují dostatečný základ pro provoz.
Upozornění: Pro vlastní instalaci vyhřívaných rukojetí by měl mít motorkář základní znalosti o motoristické elektrotechnice a určité zkušenosti s kutilstvím, zejména v případě připojení přes relé. Pouze v případě vyhřívaných rukojetí se slabším výkonem se lze obejít bez relé, ale u většiny modelů je nezbytné, aby se odlehčilo spínači a zámku zapalování a aby se zabránilo nežádoucí spotřebě energie, která hrozí při přímém připojení baterie.
Aby vyhřívané rukojeti pevně přiléhaly k řídítkům a zejména k objímce plynu, měly by být připevněny dvousložkovým lepidlem odolným vůči teplu. Lepidlo, relé, vhodná izolovaná kabelová oka pro připojení kabelů, čistič brzd a dobrý krimpovací nástroj si nejlépe opatři před zahájením práce. Případně je třeba plastové kladivo, sada nástrčných klíčů, tenký šroubovák a v případě potřeby vrtačka a kabel pro připojení relé.
Montáž vyhřívaných rukojetí - takto se to dělá
01 - Příprava motocyklu a vyhřívaných řídítek
Před zahájením prací si přečti návod k instalaci vyhřívaných rukojetí a seznam se s komponenty.
02 - Zkušební zapojení elektroinstalace
Aby ses vyhnul zbytečné práci, zkus připojit vyhřívané rukojeti, spínač a kabel baterie dohromady a vyzkoušej systém na 12voltové baterii vozidla. Jakmile zjistíš, že systém funguje správně, můžeš začít s montáží.
03 - Vyjmutí sedadla
Bezpečně zvedni vozidlo. Samoskládací boční stojan je nejlépe zajistit upevňovacím popruhem, aby nedošlo k nechtěnému převrácení motorky. Nyní otevři sedadlo nebo jej sundej (obvykle se upevňuje pomocí zámku sedadla, viz návod k obsluze vozidla) a vyhledej baterii. V případě potřeby je nutné odstranit boční kryt nebo schránku na baterii; ve výjimečných případech je baterie umístěna také pod atrapou nádrže, v zadních dveřích nebo v samostatné schránce na rámu.
04 - Odpojení baterie
Baterie se odpojuje záporným pólem, aby při pozdějším připojení kabelu nemohlo dojít k nežádoucímu zkratu. Dbej na to, abys při demontáži záporného kabelu neztratil pólovou matici.
05 - Odstranění nádrže
Jako další vyjmi nádrž. Nejprve zkontroluj, kde je připojena k rámu nebo jiným součástem.
06 - Uvolnění bočního krytu
Například na našem ukázkovém motocyklu Suzuki GSF 600 jsou boční kryty připojeny k nádrži pomocí konektorů a je nutné je nejprve uvolnit a odpojit.
07 - Odšroubování nástavec palivového kohoutu
Kromě toho je třeba odšroubovat nástavec ovládání palivového kohoutu, aby se později nezachytil o rám.
08 - Odpojení hadic
Podtlakem řízený palivový kohout nastavíš na "ON", ale ne na "PRI", aby při odpojení hadic nedošlo k úniku paliva. Pokud palivový kohout není ovládán podtlakem, nastav jej do polohy "OFF".
Nyní lze odstranit hadice - u modelu Bandit je to odvzdušňovací hadice, podtlaková hadice a palivová hadice ke karburátoru.
09 - Zvedání a stahování rukojetí
Chceš-li odstranit původní rukojeti z řídítek, je nejlepší použít trochu mycího prostředku, který nastříkáš pod rukojeť. To se provádí tak, že se tenkým šroubovákem mírně nadzvedne z řídítek nebo z objímky plynu a pak se šroubovákem jednou otočí kolem řídítek, aby se roztok rozprostřel a rukojeť se dala poměrně snadno sundat.
10 - Uvolnění rukojetí
Čistič brzd lze použít i na necitlivé gumové rukojeti, ale ne na mechové a pěnové rukojeti, protože čistič brzd může pěnu rozpustit. Pokud je rukojeť přilepena ke kování, je třeba lepený spoj nejprve rozříznout nožem s čepelí. Nyní se podívej na otočné pouzdro škrticí klapky. Vyhřívané rukojeti se nejsnáze připevňují na hladké objímky plynu. Pokud lze rukojeť bez problémů nasadit, není třeba objímku z řídítek demontovat.
11 - Demontáž objímky škrticí klapky
Profilované objímky nebo objímky, které jsou příliš tlusté, je však třeba opracovat pilkou, pilníkem a smirkovým papírem tak, aby nová rukojeť těsně přiléhala, ale bez použití síly. K tomu je lepší sejmout otočnou objímku z řídítek. Za tímto účelem se šroubení vyšroubuje, aby bylo možné odpojit lanko plynu. To je snazší, když nastavovač lanovodů otočíš trochu dozadu, aby lanovod získal větší vůli. Kovová pouzdra jsou stabilnější než plastová a vydrží i úder kladivem. U plastů je však třeba dbát zvýšené opatrnosti - novou rukojeť raději nenasazuj kladivem, zejména ne na řídítkách. Pokud je kryt kování rovněž vyroben z plastu a je k řídítkům připevněn malým čepem, může se tento čep ulomit i při malém zatížení. Kování na řídítkách pak již nebude řádně utaženo.
12 - Nastavení otočného pouzdra škrticí klapky
Na objímce škrtící klapky Suzuki jsou výstupky, které jsme odřízli pro naše nové vyhřívané rukojeti a jejich zbytky odpilovali. Průměr je navíc třeba trochu zmenšit smirkovým papírem, aby na něj nová rukojeť pasovala bez použití síly. Možná budeš muset také předělat objímku škrticí klapky.
Pokud si chceš ponechat staré rukojeti v rezervě, je nejlepší si ihned pořídit novou objímku a upravit ji tak, aby odpovídala vyhřívané rukojeti.
13 - Očištění řídítek
Chceš-li přilepit rukojeti, odmasti a očisti řídítka a objímku plynu čističem brzd.
14 - Lepení vyhřívaných rukojetí
Potom smíchej lepidlo podle pokynů na obalu. Nyní musíš pracovat rychle, protože dvousložkové lepidlo rychle tuhne. Vlož do rukojeti trochu lepidla, nasaď levou rukojeť tak, aby vývod kabelu směřoval dolů, a postup opakuj na objímce plynu. Že lze novou rukojeť nasadit, jsi si již vyzkoušel.
Upozornění: Na objímce škrticí klapky musí být vždy ponechána dostatečně velká mezera pro kryt armatury, aby se rukojeť plynu i později snadno otáčela a nezasekávala se. Jakmile lepidlo ztvrdne, rukojeti již většinou nelze upravit nebo odstranit, aniž by se zničily!
15 - Položení kabelu
Vývody kabelů rukojetí by měly být vedeny mezi tyčemi vidlice a rámem tak, aby při úplném otočení řízení nepřekážely plynu a nezasekávaly ho.
16 - Montáž spínače
V závislosti na vozidle můžeš spínač připevnit na řídítka pomocí svorky nebo na přístrojovou desku či přední obložení pomocí lepicí podložky. Kabel rovněž přiveď k rámu a dbej na to, aby se nezachytil v oblasti hlavy řízení.
17 - Připojení k baterii
Nyní lze kabelový svazek pro připojení baterie připojit ke kabelům rukojetí a spínací jednotky. U vyhřívaných rukojetí Saito je to obzvláště snadné, protože kontakty jsou zřetelně označeny "vlaječkami".
Kabelový svazek veď podél rámu k baterii. Všechny kabely se k řídítkům a rámu vhodně připevní pomocí stahovacích pásků.
Vyhřívané rukojeti s nízkým příkonem lze nyní připojit přímo ke kladnému a zápornému pólu baterie (viz návod k instalaci vyhřívaných rukojetí). Hrozí však ztráta výkonu, pokud vyhřívané rukojeti po skončení jízdy nevypneš vypínačem. Zámek zapalování nepřerušuje obvod v tomto typu obvodu.
18 - Určení polohy relé
Pokud se na rukojeti např. zapomene přes noc, mohou se v závislosti na úrovni spínání značně přehřát a baterie se může vybít natolik, že již nebude možné vozidlo nastartovat. Abys tomu předešel, doporučuje se vždy připojit se přes relé. Pro relé nejprve najdi vhodné místo v blízkosti baterie na modelu Bandit, vyvrtej malý otvor v blatníku pod sedadlem a přišroubuj ho tam.
19 - Použití izolovaných kabelových ok
Relé je nyní připojeno k mínusu baterie přes svorku 86, k plusu baterie přes svorku 30 s vloženou pojistkou, k červenému kladnému kabelu vyhřívaných rukojetí (přívodní kabel ke spínací jednotce) přes svorku 87 a ke spínanému kladnému kabelu ze zámku zapalování přes svorku 85. Můžeš ho získat z blízkého spotřebiče, například z klaksonu, který se používá jen zřídka, nebo z relé startéru, jako je tomu u modelu Bandit.
Zapnutý kladný stav můžeš zjistit pomocí kontrolky - ta se musí na příslušném kabelu rozsvítit, jakmile je zámek zapalování přepnut do polohy "ON", a po vypnutí musí opět zhasnout.
20 - Kontrola připojení napájení
Po připojení relé znovu zkontroluj všechny elektrické spoje. Je vše správně zapojeno? Pak můžeš připojit baterii, zapnout zapalování a vyzkoušet vyhřívané rukojeti. Svítí kontrolní ukazatel, lze přepínat stupně ohřevu a všechny ostatní funkce?
21 - Montáž všech dílů znovu
Potom lze nádrž namontovat. Předtím zkontroluj ještě jednou správnou funkci rukojeti plynu, pokud byla demontována, a ujisti se, že jsou hadice připojeny bez zalomení a že jsou všechny svorky správně usazeny. Někdy je praktické, aby nádrž držel pomocník - je to nejbezpečnější způsob, jak zabránit poškrábání laku nebo pádu nádrže.
Po namontování sedadla a přípravě motorky na jízdu se všemi detaily můžeš vyrazit na první zkušební jízdu a vyzkoušet, jak příjemné teplo vyhřívaných rukojetí sálá od tvých rukou na celé tělo. To už je komfortní.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.