Montáž přístrojů pro motocykly

Malé, jemné přístroje patří u motocyklů na zakázku k povinné výbavě. Přestavba je proveditelná i pro hobby mechaniky. Na příkladu motogadgetu si ukážeme, jak to funguje.

Montáž přístrojů pro motocykly
Louis videa Jak na to
HOW TO: Provedení kabelových spojů
HOW TO: Vyjmutí a instalace baterie motocyklu

Příprava konverze

Malé, jemné a přesné - krásně navržené přístroje od společnosti motogadget jsou pastvou pro oči, zejména na zakázkových motocyklech. Téma elektriky a elektroniky není u mnoha motocyklistů příliš oblíbené. Proud a napětí není vidět - pokud nedošlo k silnému "jiskření", když byl zapojen "měděný červ". Namontovat atraktivní přístroj do kokpitu nahého motocyklu, chopperu nebo fighteru však není tak obtížné.

Předchozí znalosti

Základní elektrické pojmy, jako je proud a napětí, plusový a minusový pól, by měl znát každý, kdo chce zasahovat do elektrického systému své motorky. Pokud je to možné, mělo by být k dispozici schéma zapojení, kterému je třeba alespoň rámcově porozumět, pokud jde o identifikaci jednotlivých součástí, jako je baterie, zapalovací cívka, zámek zapalování atd., a vysledovat jejich zapojení.


Montáž přístrojů na motorku - takto se to dělá

Materiál pro elektroinstalaci

V problémových případech je kromě schématu zapojení užitečný i multimetr, například pro určení úrovně přiloženého napětí, jeho polarity, proudu a odporu. V případě chybějících schémat zapojení nebo upravených kabelových svazků lze tento postup použít k rychlé identifikaci konkrétního obvodu a jeho zapojení. Multimetr lze také použít ke zjištění chyb v zapojení, chybějících spojů, rušivých odporů kontaktů atd. Ve většině případů však budeš moci přístroj v pilotní kabině připojit bez multimetru. K řezání a práci s kabely potřebuješ boční řezačku. K odstranění izolace použij odizolovací kleště. V závislosti na zvolené technice připojení je třeba použít buď pájku a pájecí cín, nebo krimpovací kleště a vhodné krimpovací kontakty. Krimpovací kleště mají často také funkci stříhání a odizolování. Zásuvný konektor s krimpovacími kontakty nebo koncovky kabelu pro připojení přístroje ke svazku kabelů dodává vždy společnost motogadget. Měly by být připraveny materiály, jako jsou smršťovací bužírky, izolační pásky, kabelové stahovací pásky a další kusy kabelů pro případné prodloužení (s vhodným průřezem kabelu). Volitelně lze použít další konektory s krimpovacími kontakty. 

Materiál pro mechanickou instalaci

V závislosti na vozidle a místě instalace přístrojů a snímačů lze použít univerzálně použitelné držáky od společnosti motogadget nebo držáky vyrobené svépomocí. Pokud si chceš vyrobit držák sám, např. pro montáž na horní trojitý třmen příslušného vozidla, vyrob si nejprve šablonu z kartonu přímo na motocyklu a potom ji přenes na hliníkový panel. K úpravě a upevnění prefabrikovaných držáků obvykle potřebuješ pilku na kov a pilníky na kov a smirkový papír. Upevňovací otvory se vrtají pomocí stojanové nebo ruční vrtačky. Důrazně se doporučuje určit a změřit upevňovací body pomocí měřicího pásku nebo posuvného měřítka a označit je úhelníkem, značkovacím perem nebo rýsovací jehlou. V závislosti na zvoleném způsobu upevnění je k přišroubování obvykle zapotřebí sada imbusových klíčů a sada vidlicových klíčů. Dalším materiálem pro připevnění držáků k motocyklu jsou vhodné šrouby, matice a podložky. Šrouby pro upevnění přístroje k univerzálním držákům dodává společnost motogadget. Pro případné nezbytné připevnění snímače rychlosti k přednímu nebo zadnímu kolu by měl být k dispozici vhodný kus plechu z hliníku nebo nerezové oceli. 

Elektrické připojení přístroje

Opakovaně je kladena otázka, zda lze na starších motocyklech provozovat moderní elektronické přístroje. Na tuto otázku lze jednoznačně odpovědět "ANO", což je patrné z následujícího textu.

Napájení

Napájení většiny přístrojů motogadget by mělo být 7 V až maximálně 18 V. Proto vždy stačí běžné palubní napětí přibližně 12 V. Většinou je potřeba pouze "spínané" plus palubní napětí. To znamená, že toto napětí se zapíná a vypíná pomocí zámku zapalování (svorka 15). Některé přístroje, jako například motoskop tiny, vyžadují další připojení ke stabilnímu plusu baterie.

Tachometr

K měření rychlosti je zapotřebí elektrický impulz, jehož taktovací frekvence je úměrná rychlosti. K tomuto účelu se používají elektronické snímače na výstupu předního kola, zadního kola nebo převodovky.

Původní stávající elektronický snímač rychlosti

Většina moderních motocyklů je již vybavena elektronickými snímači rychlosti. Používají se tři různé typy snímačů: 

Hallův snímač na kole nebo výstupu z převodovky - Tyto snímače nejsou kompatibilní s přístroji motogadget, protože napětí signálu je relativně nízké (výrazně pod 5 V) - je nutné použít snímač otáček dodávaný s přístrojem.

Pozor: Před zahájením připojovacích prací by měla být baterie vždy zcela odpojena od elektrického systému vozidla. Doporučujeme dodatečně použít letmo uloženou pojistku k přístroji (je součástí dodávky). 


Snímač OEM

Snímač OEM

Indukční snímače nebo bezkontaktní snímače na výstupu převodovky

Ty používá většina výrobců vozidel. Jedná se o snímače se třemi připojovacími kabely (napájecí napětí +5 V nebo +12 V, mínus, signál), jejichž signál je většinou kompatibilní s přístroji od firmy motogadget. Dříve používaný rezistor na senzoru již není nutný.

a = původní snímač otáček
b = +12 V
c = signál
d = zem/minus
e = do palubní sítě a přístroje


Reedův senzor

Reedův senzor

Jazýčkový kontakt s magnetem na kole

Tento princip je známý například z elektronických tachometrů pro jízdní kola. Snímač vždy reaguje na jeden nebo více magnetů umístěných někde na kole. Jedná se o snímače se 2 připojovacími kabely. Chceš-li je použít pro přístroje motogadget, musí být jeden kabel připojen k zemi/mínus a druhý ke vstupu rychloměru.

Následně nebo dodatečně namontované snímače rychlosti

U starších vozidel je tachometr stále poháněn mechanicky pomocí hřídele. V tomto případě nebo pokud není originální snímač rychlosti kompatibilní, je nutné použít snímač dodávaný s přístrojem motogadget (jedná se o jazýčkový kontakt s magnetem). Snímač lze namontovat na vidlici (magnet pak na přední kolo), kyvnou vidlici nebo držák brzdového třmenu (magnet pak na zadní kolo/řetězový kroužek). Mechanicky nejvýhodnější bod závisí na vozidle. Možná budeš muset ohnout a upevnit malou přídržnou desku pro snímač. Je třeba zvolit dostatečně stabilní upevnění. Magnety lze přilepit na náboj kola, nosič brzdového kotouče, řetězový kroužek apod. dvousložkovým lepidlem. Čím blíže je magnet k ose kola, tím menší odstředivé síly na něj působí. Samozřejmě musí být přesně zarovnán s hrotem snímače a vzdálenost magnetu od snímače by neměla přesáhnout 4 mm. 

Otáčkoměr

Impuls zapalování se obvykle používá k měření a zobrazení otáček motoru. Musí být kompatibilní s přístrojem. V zásadě se rozlišují dva typy zapalovacích signálů nebo zapalování: 

Zapalování se záporným vstupním impulsem

Patří mezi ně zapalování s mechanickými zapalovacími kontakty (klasické, historické vozy), elektronické analogové zapalování a elektronické digitální zapalování. Poslední dva jmenované se také nazývají tranzistorové zapalování/bateriové zapalování. Všechny elektronické řídicí jednotky motoru (ECU) s kombinovaným vstřikováním/zapalováním jsou také tranzistorové zapalovací jednotky. Přístroje motogadget lze u tohoto typu zapalování připojit přímo k primárnímu obvodu zapalovací cívky (svorka 1, záporný pól). Pokud je vozidlo vybaveno originálním elektronickým otáčkoměrem nebo pokud má řídicí jednotka zapalování/motoru vlastní výstup otáčkoměru, lze je rovněž použít k připojení. Výjimkou jsou vozidla, u nichž jsou zapalovací cívky integrovány do konektorů zapalovacích svíček a původní přístroje jsou současně ovládány prostřednictvím sběrnice CAN. Problémy by zde mohl způsobit odposlech signálu zapalování.

Snímač signálu zapalování

Snímač signálu zapalování

Zapalování s kladným vstupním impulsem

Tento typ zahrnuje pouze kondenzátorové zapalování. Tato zapalování se také nazývají CDI (kondenzátorové zapalování) nebo vysokonapěťové zapalování. Toto "samočinné" zapalování například nevyžaduje ke své funkci baterii a často se používá u endura, jednoválců a motocyklů s menším zdvihovým objemem. Pokud se tento typ zapalování vyskytuje, je třeba použít sběrač signálu zapalování.

Upozornění: Japonští výrobci motocyklů někdy označují elektronické zapalování silničních motocyklů popsané v části "Zapalování s negativním vstupním impulsem" také zkratkou "CDI". To často vede k nedorozuměním! 


Zapalovací cívky

Tranzistorové zapalování (vlevo), kondenzátorové zapalování (vpravo)

Rozlišení typů zapalování

Orientačně lze říci, že silniční motocykly s víceválcovými motory jsou ve většině případů vybaveny tranzistorovým zapalováním, zatímco jednoválce i s větším zdvihovým objemem a malé motocykly mají často kondenzátorové zapalování (CDI). To lze poměrně dobře zjistit podle připojení zapalovací cívky (cívek). U tranzistorového zapalování přichází spínaný kladný proud z palubního zdroje na jeden pól zapalovací cívky a druhý pól je připojen k zapalovací jednotce (záporný pól). U kondenzátorového zapalování je jeden pól připojen přímo k zemi/mínus a druhý pól jde do zapalovací jednotky (kladný pól).

Tlačítko nabídky

Přístroje od společnosti motogadget lze používat univerzálně, a proto je nutné je kalibrovat a nastavit na vozidle. Na displeji lze také vyvolat nebo vynulovat různé naměřené hodnoty. K tomu slouží malé tlačítko, které je dodáváno s přístrojem motogadget. Pokud nechceš instalovat další tlačítko, můžeš použít například stávající tlačítko s blikajícím světlem, pokud je spínané mínusem (bez napětí).

a = zapalovací cívka
b = zapalování(/ECU)
c = zámek zapalování
d = baterie


Schéma zapojení

Schéma zapojení

Schéma elektrického zapojení - Příklad motoscope mini

a = Přístroj
b = Pojistka
c = Zámek zapalování
d = +12 V
e = Tlačítko
f = Jazýčkový kontakt
g = Ze zapalování/ECU
h = Zapalovací cívka


Montáž přístrojů pro motocykly

Uvedení do provozu

Pokud jsou snímač a přístroj mechanicky stabilní a všechna připojení jsou správná, lze baterii znovu připojit a přístroj uvést do provozu. Nyní jsou v nastavení zadány hodnoty specifické pro vozidlo a rychloměr je kalibrován. Podrobné informace o tom nalezneš v návodu k obsluze příslušného přístroje.


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar