Provedení kabelových spojů
Na všechny kabelové spoje na motocyklu by ses měl stoprocentně spolehnout bez ohledu na to, zda jsou zapojené nebo připájené.
Na dvoukolovém vozidle se provádí řada prací, při kterých je nutné provést nebo obnovit kabelové spoje. Například pokud na motocykl připevníš řídítka s vysokým zatáčením, namontuješ přídavné světlomety nebo musíš u klasického motocyklu provést generální opravu kabelového svazku. Jednoduché zkroucení drátů k sobě a omotání páskou může zpočátku fungovat, ale ne na dlouho. Každý, kdo někdy musel hledat zkrat na temné venkovské silnici, případně v dešti, bude v budoucnu přikládat větší důležitost odolnějším kabelovým spojům.
V zásadě existují dva způsoby profesionálního připojení kabelů:
- Připojení zástrček
- Pájené spoje
Zde ti ukážeme, jak obojí zvládnout bez větší námahy. Nejdříve však základ pro všechna spojení:
Odstranění izolace kabelu
Před zahájením připojení je třeba připravit kabely. K tomu je třeba uvolnit lanko (svazek vodičů v kabelu) z izolace. Můžeš to samozřejmě zkusit kapesním nožem, ale riskuješ, že pramen poškodíš.
Práce s odizolovacími kleštěmi je bezpečnější, rychlejší a profesionálnější a čistý výsledek usnadňuje připojení bez ohledu na to, který z následujících způsobů je použit.
1. Připojení zástrček
Japonská zástrčka
Na kabelovém svazku motocyklu vypadají profesionálněji než barevná automobilová kabelová oka a díky plastovému pouzdru poskytují dobrou ochranu proti vlhkosti: Japonské zástrčky jsou vždy ideální, pokud má být součástka připojena k motocyklu s několika propojovacími kabely. Je důležité, abys konektory pevně zalisoval. Nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout, je použít patentovaný lisovací nástroj s odpovídajícími lisovacími čelistmi, do kterého lze kabelová oka těchto zástrček zasunout a pevně a čistě přitlačit na kabel během jedné operace.
Multizástrčka
Pokud se montuje součástka s mnoha kabelovými vývody nebo pokud je třeba zbavit starý kabelový svazek zkorodovaných nebo poškozených zástrček, je vhodné použít multizástrčky. Chceš-li dostat kovové jazýčky z plastového těla staré zástrčky, je třeba malý jazýček zespodu zatlačit dovnitř velmi jemným šroubovákem a současně zatáhnout za zástrčku. K lisování kabelových ok použij patentovaný lisovací nástroj s odpovídajícími čelistmi jako u japonských zástrček.
Pokud chceš konektor utěsnit proti vlhkosti, stačí jej po konečné montáži natřít tekutým těsnicím prostředkem na vstupu kabelu nebo použít například vodotěsné těsnicí konektory od společnosti Baas.
Extra tip pro tenké kabely
Pokud je připojovací kabel velmi tenký, obvykle jej nelze připojit dostatečně pevně a má tendenci se ze zástrčky uvolňovat. V tomto případě položíš odizolovaný vodič přes izolovaný kabel a zvětšíš tak jeho průřez. Nyní lze zástrčku pevně přitisknout ke kabelu.
Další typy konektorů:
2. Pájené spoje
Pájení a izolace
Pokud je třeba kabely prodloužit nebo zkrátit a konektory kabelů nevypadají v daném místě dobře, doporučuje se pájet kusy kabelů páječkou. Izoluj pájený spoj smršťovací bužírkou. Pájený kabel lze vložit do kabelového pouzdra.
Aby bylo možné provést pájený spoj, musí být kontaktní místa vždy čistá a odmaštěná. Pro pájení je vždy vyžadován kabel s nekorodujícím jádrem - starý kabel se zeleným potahem již nelze pájet a měl by být stejně vyměněn, protože má příliš vysoký odpor.
Krok 1: Pájení
- Zatímco se páječka zahřívá, kabely se připraví k pájení, tj. zkrátí se na požadovanou délku, opatrně se odizoluje několik milimetrů izolace pomocí odizolovače vodičů a na jeden z kabelů se před připojením nasune kus smršťovací bužírky.
- Jakmile je páječka dostatečně horká, pocínuj odizolované žíly každého konce kabelu tak, že podržíš páječku zespodu a shora roztavíš trochu pájecího drátu.
Pokud je jádro kabelu čisté, cín se do mezer pěkně "nasaje". Pokud se cín odlupuje, není drát dostatečně čistý pro pájení. Při cínování je nejlepší kabel upnout do svěráku. Pokud to není možné, je výhodou pomocník.
Nyní nech jeden konec kabelu sevřený, pokud je to nutné, přitiskni k němu druhý konec a drž pod ním hrot páječky, dokud se pájka neroztaví a kabely se nespojí.
Krok 2: Izolace
Po krátké chvíli pájený spoj vychladne a lze na něj nasunout smršťovací bužírku. Pomocí zapalovače se nyní trubička zahřeje na malou vzdálenost a smrští se. Místo zapalovače lze samozřejmě ke smršťování použít také horkovzdušnou pistoli, pokud je k dispozici.
Tip navíc: Pájení konektorů
Průhledné kabelové konektory vyplněné pájkou uprostřed jsou ideální pro trvalé spojení dvou kabelů, protože jsou vodotěsné, tenké a vypadají hezčí než barevné krimpovací konektory z autopříslušenství.
Kromě toho se snadno připojují: konce kabelu, které byly na konci o několik milimetrů odizolovány, se pevně přitlačí k sobě ve středu konektoru, který odpovídá průřezu kabelu, a pájka uprostřed se opatrně zahřívá horkovzdušným ventilátorem nebo zapalovačem, dokud nedojde k pájenému spojení.
V případě potřeby lze tuto činnost provést i u silnice, a to bez použití elektřiny, kleští nebo pájky. Proto by ve výbavě palubního nářadí žádného cestovatele nemělo chybět několik pájecích konektorů, zapalovač a kus náhradního kabelu.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.