Odstranění koroze na motocyklu
Rez je nemilosrdným nepřítelem všech motocyklů. Zde ti ukážeme, jak se jí stejně nemilosrdně zbavit.
- Odstranění koroze na motocyklu
- Odstraňování koroze - takto se to dělá
- 01 - Odstranění povrchové vrstvy rzi
- 02 - Odstranění rzi mosazným kartáčem
- 03 - Lehké kyseliny pomáhají rozpouštět rez
- 04 - Odstranění větších rezavých ploch
- 05 - Nanesení přípravku proti rzi na poslední zbytky rzi
- 06 - Odstranění koroze z motoru
- 07 - Údržbový olej chrání před korozí
- Den mytí je "den tuku":
Odstranění koroze na motocyklu
Rezavé kapsy na motorce nejenže vypadají ošklivě, ale také oslabují materiál a rozežírají ho, až se nakonec objeví díry. Koroze ocelových dílů má známé hnědé zbarvení, ale koroduje i hliník, zde se kov vlivem vlhkosti mění na bílou práškovitou látku, říká se také, že "kvete".
Aby se zabránilo vzniku koroze, kovové díly se například natírají nebo chromují. To však samo o sobě nestačí - zvětralý lak nebo zcela odmaštěný nový chrom stále nabízejí povětrnostním vlivům dostatečnou plochu pro útok, protože molekuly vody mohou na kov útočit přes jemný povrch s póry. Lakované a chromované kovové díly (kromě výfuku) by se proto měly ošetřit lešticím voskem, když jsou nové nebo po každém mytí vozidla. Tím se póry uzavřou a jako skvělý vizuální vedlejší efekt se po vyleštění vytvoří krásný lesklý povrch. Lešticí vosk se proto ideálně hodí k ochraně nového chromovaného světlometu i zevnitř nebo podběhů cruiseru i zespodu před povětrnostními vlivy. Vždy pamatuj - na rez způsobenou nedostatečnou péčí se nevztahuje záruka na výrobek!
Více informací o leštění najdeš v našich servisních tipech k leštění součástí.
Odstraňování koroze - takto se to dělá
01 - Odstranění povrchové vrstvy rzi
Jakmile se objeví koroze, je třeba ji co nejdříve odstranit. Mírnou rez na chromovaných dílech lze často vyčistit leštidlem na chrom, aniž by zůstaly zbytky, nebo zůstanou jen drobné rezavé skvrny, které nejsou nijak zvlášť nápadné.
02 - Odstranění rzi mosazným kartáčem
Pokud samotné leštidlo na chrom již není účinné, lze k čištění použít mosazný kartáč. V tomto případě je však třeba počítat s tím, že se v ošetřené oblasti ztratí typický lesk chromu (který však stále vypadá lépe než hnědá rez).
Pokud je postiženým dílem trubka vidlice nebo táhlo tlumiče, je třeba tato místa rovněž vyleštit, protože i malé nerovnosti mohou způsobit zadření těsnicího kroužku a únik tlumicího oleje. Pokud se ti nepodaří dosáhnout cíle pomocí leštidla, můžeš pokračovat v práci s velmi jemným lešticím hadříkem.
03 - Lehké kyseliny pomáhají rozpouštět rez
Pokud se rez již prožrala hlouběji do materiálu, lze ji odstranit mechanicky nebo chemicky.
Skvělým chemickým odstraňovačem rzi, který lze za málo peněz koupit v každém supermarketu, je kyselina citronová (správně, ty malé žluté plastové citrony) nebo dokonce cola. Zrezivělé malé díly by měly být umístěny do lázně s neředěnou kyselinou citronovou. Na větší části můžeš kolem místa rzi umístit obvazy ze savé kuchyňské role, dobře nasáklé kyselinou. Nech je několik dní nasáknout a rez lze poměrně snadno odstranit tvrdým plastovým kartáčem nebo mosazným kartáčem.
04 - Odstranění větších rezavých ploch
Větší rezavé plochy lze vyčistit vodním smirkovým papírem hrubé a následně jemnější zrnitosti. Mokré broušení proto, protože při něm vzniká méně prachu.
Nástavce s drátěným kartáčem pro jednoruční úhlovou brusku (Flex) nebo pro vrtačku poskytují rychlejší a důkladnější výsledky. Pronikají také do pórů rzi lépe než smirkový papír, který je účinný pouze na povrchu.
Samozřejmě můžeš použít i ruční drátěný kartáč, ale jeho účinek je mnohem menší. Při odstraňování rzi kartáčem bys měl vždy používat ochranu dýchacích cest a ochranné brýle a pokud možno pracovat venku, protože se zde vyskytuje poměrně velké množství prachu. Chromová vrstva takové zacházení nepřežije!
05 - Nanesení přípravku proti rzi na poslední zbytky rzi
Pokud zůstávají hluboké krátery rzi, které nelze vyčistit, skrytá místa, úhly, objímky trubek, části rámu a podobně, které nelze zcela vyčistit smirkovým papírem nebo drátěným kartáčem, můžeš v případě potřeby zbytky natřít přípravkem proti rzi. Po vytvrzení je možné jej natřít.
Pokud však má být daný díl později pochromován nebo opatřen práškovou barvou, musí být odstranění rzi skutečně stoprocentní. Potom by měla být součást předána specializované firmě k jemnému otryskání. V závislosti na materiálu a stupni koroze se zde bombarduje ořechovými broky, skleněnými kuličkami nebo pískem (nejhrubším) - výsledkem je dokonale odmaštěný a zároveň odlakovaný, matný, více či méně drsný povrch.
06 - Odstranění koroze z motoru
Má-li být motor zbaven koroze výše uvedeným otryskávacím materiálem, musí být nejprve zcela demontován, aby bylo možné otryskat pouze skříň s chráněnými těsnicími plochami. Nikdy nepískuj kompletní motor, otryskaný materiál se vždy dostane dovnitř bez ohledu na to, jak dobře je zamaskován - a to později vede k velmi rychlému opotřebení motoru. Jediná výjimka: Mírně zkorodované hliníkové motory lze kompletně otryskat suchým ledem, což je sice nákladné, ale zaručuje to, že žádný otryskávací materiál nemůže motor poškodit.
07 - Údržbový olej chrání před korozí
Odrezené díly musí být přece dobře chráněny proti nové korozi. Lze je natřít lakem, pochromovat, pozinkovat, navoskovat, namazat nebo jednoduše otřít mastným hadříkem. Hliník může být barevně eloxován, ocel může být leštěna. Existuje tedy řada více či méně trvale účinných, více či méně nákladných metod, jak korozi zastavit. Vyber si podle materiálu, požadovaného vzhledu a individuálních možností.
Pouze výfuk by měl být během provozu vždy zbaven mastnoty, protože teplo by se do mastnoty vpálilo a způsobilo ošklivé hnědavé zabarvení, které by pak vyžadovalo opětovné použití leštidla na chrom.
Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
Den mytí je "den tuku":
Na takovou čerstvě umytou a vyčištěnou motorku je okouzlující pohled. Vše se na slunci blýská a září. Nezapomeň ale: Nyní je čas na mazací olej, grafit, mazivo na řetěz & Co., aby vše fungovalo hladce a rez neměla šanci!
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.