Výměna chladicí kapaliny u vodou chlazených motorů
Převážná většina současných motocyklů má kapalinou chlazené motory. Kapalinou nebo vodou chlazené motory pracují tišeji a jsou výkonnější, ale také vyžadují určitou údržbu.
Jak funguje chladicí okruh
Vodní chlazení - nebo správněji kapalinové chlazení - je dnes u moderních spalovacích motorů standardem. Možná, že vzduchem chlazený motor vypadá se svými chladicími žebry hezčí, ale z hlediska snížení hluku, rovnoměrnější teploty motoru a chlazení je kapalinové chlazení jednoduše lepší.
Chladicí okruh motoru se dělí na malý a velký okruh. Malý chladicí okruh řízený termostatem vylučuje chladič (velký chladicí okruh), aby bylo zajištěno rychlejší zahřátí na provozní teplotu.
Když teplota chladicí kapaliny dosáhne přibližně 85 °C, termostat se otevře a chladicí kapalina začne proudit chladičem, který je vystaven proudu vzduchu. Pokud je chladicí kapalina tak horká, že ji samotný chladič již nedokáže dostatečně ochladit, zapne se elektrický ventilátor s regulací teploty. Chladicí kapalinu čerpá do systému čerpadlo chladicí kapaliny (vodní čerpadlo) poháněné mechanicky motorem. Jako expanzní nádoba a zásobník slouží externí nádrž s ukazatelem hladiny vody.
Chladicí kapalina se skládá z vody a určitého množství nemrznoucí směsi. Demineralizovaná voda se používá, aby se v motoru netvořil vodní kámen. Kromě alkoholu a glykolu se do přidané nemrznoucí směsi přimíchávají také přísady inhibující korozi.
Na trhu je k dispozici také hotová chladicí kapalina pro hliníkové motory a chladicí kapalina bez obsahu křemičitanů pro speciálně navržené chladicí systémy. Různé typy chladicí kapaliny jsou také různě zbarvené.
Upozornění: Je důležité tyto různé typy nemíchat, protože by mohlo dojít k flokulaci a ucpání chladicího systému. Před nákupem nové chladicí kapaliny se podívej do návodu k obsluze svého vozidla, zda pro něj musí být použita speciální chladicí kapalina, nebo se obrať na odborný servis.
Chladicí kapalina by se měla vyměňovat každé dva roky. Jednou vypuštěná chladicí kapalina by se také neměla znovu použít, např. při generální opravě motoru.
Téma Údržba chladicí kapaliny
Jak bezpečná je chladicí voda před mrazem, lze změřit ve °C pomocí testeru nemrznoucí směsi. Je důležité si uvědomit, že nevytápěná garáž tě v zimě ochrání před sněhem, ale ne před mrazem. Chladicí kapalina, která není mrazuvzdorná, může při zamrznutí vyvinout takovou sílu, že dojde k prasknutí chladicích hadic, chladiče nebo v horším případě motoru.
Výměna chladicí kapaliny u vodou chlazených motorů - takto se to dělá
01 - Vypuštění chladicí kapaliny
Před výměnou nemrznoucí kapaliny musí být motor studený (max. 35 °C), jinak je systém pod tlakem a hrozí nebezpečí opaření. V závislosti na typu motocyklu je třeba nejprve sejmout kapotáž, nádrž, sedadlo a boční kryt. Většina motorů má vypouštěcí zátku umístěnou v blízkosti čerpadla chladicí kapaliny (v případě potřeby nahlédni do návodu k obsluze).
Potom, co je k dispozici vhodná nádoba (např. víceúčelová vana), se odstraní vypouštěcí zátka. Víčko plnicího otvoru se otevírá pomalu až po vyjmutí vypouštěcí zátky, protože tak lze vypouštění trochu kontrolovat. U motorů bez vypouštěcí zátky jednoduše odpoj spodní hadici od chladiče. Opotřebované svorky by se neměly znovu používat. V závislosti na chladicím systému může být nutné demontovat a vyklopit expanzní nádobu.
Upozornění: Veškerá chladicí kapalina vyžaduje odbornou likvidaci.
Pokud chladicí kapalina natekla na lakované části vozidla, opláchni ji dostatečným množstvím vody.
02 - Utáhni šroub momentovým klíčem
Po vypuštění celého systému se vypouštěcí zátka opatří novým těsnicím kroužkem a zašroubuje se zpět. K utažení použij momentový klíč (hodnotu momentu si ověř v knize oprav), protože šroub se v hliníkovém závitu motoru rychle přetáhne.
03 - Doplnění chladicí kapaliny
Nemrznoucí směs je k dispozici v různých verzích: V již namíchané formě, která je pak mrazuvzdorná až do cca -37 °C, nebo v nenamíchané formě, která se musí nejprve zředit demineralizovanou vodou. U neředěné nemrznoucí směsi je směšovací poměr uveden na obalu. Upozornění: K míchání a doplňování používej pouze demineralizovanou vodu. Nezapomeň, že nemrznoucí směs je nutná i v létě, protože speciální přísady chrání motor před vnitřním rezivěním nebo oxidací.
Chladicí kapalina se pomalu plní do plnicího hrdla, dokud již hladina neklesá. Nyní spusť motor. Pokud je k dispozici odvzdušňovací šroub, otevírá se tak dlouho, dokud vzduch neunikne a nevytéká pouze chladicí kapalina. Může se stát, že po otevření termostatu hladina rychle klesne. To je zcela normální, protože nyní voda protéká chladičem (velký okruh). V tomto případě se chladicí kapalina nalije a víčko plnicího otvoru se uzavře.
V závislosti na chladicí soustavě je třeba doplnit chladicí kapalinu do expanzní nádoby až po značku "Min. - Max.". Motor by měl nyní běžet, dokud se nespustí elektrický ventilátor. Neustále sleduj hladinu chladicí kapaliny a teplotu motoru.
Protože se voda vlivem tepla rozšířila, je nutné znovu zkontrolovat hladinu chladicí kapaliny při studeném motoru a svisle stojícím motocyklu. Pokud je hladina za studena příliš vysoká, je třeba přebytečnou chladicí kapalinu odsát.
04 - Vyrovnání chladicích žeber
Posledním krokem je vyčištění vnější části chladiče. Hmyz a další nečistoty lze snadno odstranit pomocí odstraňovače hmyzu a lehkého proudu vody. Nepoužívej proud páry ani proud tvrdé vody. Ohnuté lamely lze jemně narovnat malým šroubovákem. Pokud je materiál křehký (hliník), dále jej neohýbej.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.