Správné leštění laku
Lesklý lak je vždy pastvou pro oči. Kromě skvělého vzhledu je však také prakticky nezbytné, aby byl kov pod povrchem laku dlouhodobě dobře chráněn před korozí.
- Ochrana lakovaných povrchů před korozí
- Správné leštění - takto se to dělá
- 01 - Důkladné vyčištění laku
- 02 - Nanesení čisticího prostředku a jeho působení
- 03 - Omytí vodou a houbou
- 04 - Nanesení leštidla
- 05 - Zajištění působení leštidla a následné vyleštění
- 06 - Lesklý a hladký lak
- 07 - Opatření lesklým voskem
- 08 - Nastříknutí lešticího vosku a ponechání několik minut působit
- 09 - Vmasírování vosku
- Naše doporučení
Ochrana lakovaných povrchů před korozí
Lesklý lak je vždy pastvou pro oči, protože díky němu vozidlo vypadá kvalitně, zářivě a upraveně. Kromě skvělého vzhledu je však také prakticky nezbytné, aby byl kov pod povrchem laku dlouhodobě dobře chráněn před korozí.
Lesklý lak, který se stal matným, již neposkytuje spolehlivou ochrannou vrstvu proti vlivům prostředí - je "otevřený" a spolu s drobným poškozením povrchu od kamínků poskytuje korozi první možnosti útoku, které nejsou pouhým okem viditelné.
Aby se tomu předešlo, měl by se lak po každém mytí vždy dobře ošetřit lešticím voskem. Pokud se lak přesto časem znečistí po mnoha uspěchaných a méně důkladných mytích ("vata se přilepí") nebo "oslepne" během dlouhého odstavení vozidla, lze mu vrátit vysoký lesk pomocí kvalitního leštidla.
Leštidla mají mírný brusný účinek, a proto by se měla používat pouze v případě, že lak již nelze vyleštit pouhým omytím a vyleštěním voskem. Vyrovnává nerovnosti povrchu, jemné škrábance a povětrnostní vlivy. Při správné aplikaci vytváří rovnoměrně lesklý povrch laku, redukuje nebo odstraňuje drobné škrábance, vozidlo je opět optimálně chráněno a je učiněno mnoho pro zachování jeho hodnoty.
Leštění laku však vyžaduje promyšlený postup - pokud se provede špatně, místo rovnoměrného zrcadlového lesku, o který usiluješ, získáš mastný vzhled poznamenaný šmouhami a jemnými kruhovými škrábanci.
Správné leštění - takto se to dělá
01 - Důkladné vyčištění laku
Před leštěním laku je třeba lakované části vozidla nejprve velmi důkladně očistit.
Pokud se na znečištěné díly aplikuje leštidlo, mohou vzniknout zmíněné jemné škrábance po celém povrchu. Teprve po umytí a vysušení laku lze začít s leštěním. V případě silného znečištění (např. u vozidel, která byla dlouho mimo provoz, jako na našem obrázku) je třeba vrstvu nečistot pečlivě odstranit.
02 - Nanesení čisticího prostředku a jeho působení
K tomuto účelu se používá samočinně účinný mokrý čistič vozidel, který se nastříká ze vzdálenosti přibližně 30 cm a nechá se několik minut působit (postupuj podle návodu k použití příslušného čističe).
03 - Omytí vodou a houbou
Po uplynutí doby působení se čisticí prostředek opláchne vodou. Zbytky nečistot, které se samy neodstraní, je třeba pečlivě odstranit čistou houbou, jinak je nutné znovu použít čisticí prostředek - čím méně při mytí vozidla třeš a dřeš, tím lépe.
04 - Nanesení leštidla
Nyní nanes na umytý, suchý, ale drsný, matný a skvrnitý povrch laku krouživými pohyby leštěnku na lak měkkým, čistým hadříkem.
Upozornění: Zvol leštidlo, které co nejvíce odpovídá stupni zvětrání laku, abys na jedné straně dosáhl optimálního výsledku a na druhé straně neodstranil příliš mnoho laku.
Při nanášení se vyhni nelakovaným plastovým a gumovým dílům, protože leštidlo má tendenci zanechávat ošklivý mléčný závoj, který se obtížně odstraňuje. Nepracuj na prudkém slunci nebo na laku, zahřátém sluncem.
05 - Zajištění působení leštidla a následné vyleštění
Nejprve nech leštidlo několik minut působit. Potom je můžeš krouživými pohyby jemným tlakem vyleštit čistým, suchým a měkkým hadříkem. U větších ploch pracuj po částech o rozměrech přibližně 50 x 50 cm. Při leštění nevyvíjej příliš velký tlak, který může způsobit zakalení leštidla a v krajním případě i stopy po broušení nebo "spálený" lak.
06 - Lesklý a hladký lak
Po vyleštění by měl být lak rovnoměrně hladký a již poměrně lesklý - vata se již nebude lepit, konečkem prstu již nebude cítit žádné nerovnosti.
07 - Opatření lesklým voskem
Pro další zvýšení lesku a především pro optimální ochranu laku před vlivy okolního prostředí se nakonec aplikuje lešticí vosk.
08 - Nastříknutí lešticího vosku a ponechání několik minut působit
Nastříknutí lešticího vosku a ponechání několik minut působit.
09 - Vmasírování vosku
Po odvětrání se znovu vylešti čistým, suchým, měkkým hadříkem krouživými pohyby a lehkým tlakem se pěkně „vmasíruje" do laku. Výsledkem je dokonalý, opravdu vysoce lesklý povrch - konečně je vzhled vozidla opět super a lahodí oku majitele!
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.