Zvedání motocyklu montážním zvedákem
Montážní zvedáky patří k nejlepším vynálezům od dob, kdy se lidé zabývají montáží motocyklů. Záleží jen na tom, zda máš ten správný.
- Základní znalosti o zvedácích
- Upevnění přímo na zadní kyvné vidlici
- Upevnění k prizmatickým pouzdrům v zadní kyvné vidlici
- Na jednostrannou kyvnou vidlici
- Centrální zvedák
- Nůžkový zvedák
- Zvedací stůl
- Zvedák pro chopper
- Zvedák pro nápravu kyvné vidlice
- Centrální stojan
- Motokrosový zvedák
- Přední zvedák
- Vřetenový stojan
- Nástavec předního zvedáku pro základní zadní zvedák
- Nástavec předního vahadla pro základní zvedák zadní části
- Přední radiální adaptéry / čepy pro základní zadní zvedák
- Tipy pro začátečníky
Základní znalosti o zvedácích
Gratulace tomu, jehož motocykl má středový stojan. Výrobci motocyklů se bohužel u mnoha modelů bez této užitečné součásti obejdou. Ať už z důvodu úspory hmotnosti, protože hlavní stojan by překážel jiným komponentům, jako je výfukový systém, nebo jednoduše z finančních důvodů. Každou motorku je však třeba čas od času zvednout, např. pro odlehčení pneumatik během zimního odpočinku a pro nastavení motorky do vzpřímené polohy. Nebo když je třeba provést údržbu řetězu, servisní práce a opravy. V následujících řádcích ti ukážeme, jak dostat tvou motorku ze země bez hlavního stojanu.
Louis nabízí řadu různých montážních zvedáků pro bezpečné zvednutí motocyklu. Nejdříve je třeba najít zvedák, který odpovídá tvaru a nosnosti vozidla a splňuje tvoje požadavky.
Tři základní typy se odvíjejí od toho, kde je na motocyklu použít:
- u zadního kola
- ve střední části uprostřed
- nebo na předním kole
Zvedák zadního kola
Jak už název napovídá, tento typ zvedáku zvedá zadní kolo do vzduchu. Díky tomu je vhodný pro údržbu řetězu a demontáž zadního kola, ale ne pro demontáž kyvné vidlice. Zde se uplatní téměř všechny zvedáky zadních kol.
Upevnění přímo na zadní kyvné vidlici
Předpoklady: Hodí se pro běžné, rovné, kulaté nebo oválné trubkové kyvné vidlice - není vhodný pro jednoramenné kyvné vidlice, trojúhelníkové kyvné vidlice ("Softail" cruiser kyvné vidlice) nebo kyvné vidlice, které se prudce svažují nebo jsou zakryty výfukovým systémem - registrační značka nesmí být umístěna nevhodně, aby bylo možné zvedák při zvedání bez obtíží použít - brzdové vedení nesmí být stlačeno, v případě potřeby odeber.
Výhoda: Levný - lze použít u mnoha modelů.
Upevnění k prizmatickým pouzdrům v zadní kyvné vidlici
Předpoklad: Hodí se pouze na kyvné vidlice, které jsou na boku vybaveny montážními závity pro prizmatická pouzdra (časté zejména u sportovních a nahých motocyklů). Pro objednání správných prizmatických pouzder je třeba zjistit požadovaný závit.
Výhoda: Přesné a bezpečné uchycení - chrání lak na kyvné vidlici.
Na jednostrannou kyvnou vidlici
Předpoklad: Motocykl musí mít jednostrannou kyvnou vidlici s dutou zadní nápravou, pro kterou je nabízen vhodný adaptér pro zvedák.
Výhoda: Přesné a bezpečné uchycení.
Centrální zvedák
Jedná se o ideální typ zvedáku, který umožňuje odlehčit obě kola současně, protože se upevňuje přímo pod těžiště stroje. Tímto způsobem můžeš také vymontovat kyvnou vidlici nebo tlumič vzadu a vidlici vpředu. Bohužel jen málo motocyklů je konstruováno tak, aby bylo možné centrální zvedák bezpečně použít. To vyžaduje například stabilní nosníky rámu nebo rovnou vodorovnou olejovou vanu jako výchozí bod. Výfukové potrubí nebo části kapotáže by byly poškozeny nebo rozdrceny hmotností stroje.
Nůžkový zvedák
Předpoklad: Přístupné nosníky rámu, na které lze umístit zvedák v prostoru pod motorem. Pokud výfuk visí bokem pod nosníky rámu, lze v případě potřeby použít adaptéry.
Výhoda: Prostorově úsporný zvedák, s nímž lze zvednout přední i zadní kolo ze země, v závislosti na motocyklu a výchozím bodu o něco dále dopředu nebo dozadu - možnost demontáže kyvné vidlice - skvělé řešení pro choppery a cruisery, u nichž nelze použít zadní zvedák - přesné zvedání a spouštění motocyklu pomocí závitového vřetena - možnost volby pracovní výšky.
Zvedací stůl
Předpoklad: Přístupné nosníky rámu, na které lze umístit zvedák v prostoru pod motorem. Pokud výfuk visí pod nosníky rámu, nelze tento zvedák použít - rozměry zvedáku musí odpovídat světlé výšce a šířce rámu.
Výhoda: Velký dílenský zvedák, na kterém motocykl stojí velmi bezpečně i při montážních pracích a který lze pomocí nožní pumpy uvést do dobré, volitelné pracovní výšky - možnost demontáže kyvné vidlice - při zvednutí motocyklu je hydraulický systém odlehčen mechanickou pojistkou - válečky umožňují manévrování s motocyklem při zvednutí - v závislosti na výrobci a modelu může takový zvedací stůl zvednout 400 nebo dokonce 500 kg.
Zvedák pro chopper
Předpoklad: Přístupné nosníky rámu, na které lze umístit zvedák v prostoru pod motorem. Pokud výfuk visí pod nosníky rámu, nelze tento zvedák použít.
Výhoda: Velmi úsporný a levný zvedák, s nímž lze zvednout přední i zadní kolo ze země, v závislosti na motocyklu a výchozím bodu o něco dále dopředu nebo dozadu - možnost demontáže kyvné vidlice.
Zvedák pro nápravu kyvné vidlice
Předpoklad: Na rámu je k dispozici dutá vrtaná kyvná náprava, pro kterou je k dispozici vhodný adaptér.
Výhoda: Ideální zvedák pro sportovní motorky - bezpečný stojan - lakované díly jsou chráněny - zadní kolo je dokonale přístupné - tlumič lze vyjmout.
Centrální stojan
Předpoklad: Na rámu je k dispozici dutá vrtaná kyvná náprava, pro kterou je k dispozici vhodný adaptér.
Výhoda: Profesionální zvedák pro práci na sportovních motorkách a naháčích - velmi bezpečný stojan - motorku lze naklonit dopředu nebo dozadu, takže je vždy k dispozici ideální pracovní výška - velmi rychlé a bezpečné zvedání - lakované části jsou chráněny - zadní kolo je dokonale přístupné - vidlici lze zcela odejmout - umožňuje manévrování.
Motokrosový zvedák
Předpoklad: Zvedák je vhodný pro lehké terénní motocykly nebo supermota s rámovými podvozky nebo robustními ochrannými deskami motoru.
Výhoda: Ideální pomocník, když je třeba rychle vyměnit pneumatiky nebo prvky odpružení: Lehký, mobilní, robustní, pro dílnu a paddock motorkářů - snadná manipulace: Umísti zvedák uprostřed pod motocykl, zvedni jej pomocí nožní páky a zajisti jej zajišťovacím kolíkem.
Přední zvedák
Pro zvedání předního kola jsou vhodné dva výchozí body: trubka řízení a patky vidlice.
Dostatečný pro demontáž předního kola: Zvedací nástavec na patkách vidlice. Poslední varianta zvedáku je naprosto dostačující při demontáži předního kola nebo při práci na brzdovém systému. Pokud však má být vidlice demontována, musí se jednat o upevnění k trubce řízení pod brýlemi vidlice.
Pozor: Všechny přední zvedáky by měly být nasazeny vždy, když je zadní část vozidla již upevněna zvedákem!
Vřetenový stojan
Předpoklady: Dutá trubka řízení (hřídel řízení) přístupná zespodu nebo adaptér pro konkrétní vozidlo. Vhodný adaptér pro trubku řízení je třeba objednat zvlášť.
Výhody: Velmi stabilní a robustní, ale měl by být vždy používán společně se zadním zvedákem - přední kolo a nohy vidlice lze odejmout - hodí se také pro mnoho vozidel s kapotáží staženou dolů - řízené zvedání pomocí závitového vřetena pomáhá zabránit poškození kapotáže - pracovní výšku lze zvolit - k upevnění zvedáku není třeba velký volný prostor před předním kolem.
Nástavec předního zvedáku pro základní zadní zvedák
Předpoklady: Dutá trubka řízení (hřídel řízení) přístupná zespodu. Vhodný adaptér pro trubku řízení je třeba objednat zvlášť - hodí se i pro mnoho vozidel s kapotáží staženou hodně dolů - k upevnění zvedáku je třeba volný prostor před předním kolem - tento přední zvedák se musí vždy používat společně se zadním zvedákem.
Výhody: Levný doplněk k základnímu zadnímu zvedáku - přední kolo a nohy vidlice lze vymontovat.
Nástavec předního vahadla pro základní zvedák zadní části
Předpoklady: Hodí se pouze na přední vidlice, které mají dole otvory pro vypouštění oleje nebo které mají radiální brzdový třmen se stabilní dlouhou podpěrou - neumožňuje demontáž nohou vidlice.
Výhody: Levný doplněk k základnímu zadnímu zvedáku - snadné zvedání přední části pro demontáž kol nebo pro zimní odstávku.
Přední radiální adaptéry / čepy pro základní zadní zvedák
Předpoklady: Hodí se pouze na přední vidlice, které mají dole otvory pro vypouštění oleje nebo které mají radiální brzdový třmen se stabilní dlouhou podpěrou - neumožňuje demontáž nohou vidlice.
Výhody: Levný doplněk k základnímu zadnímu zvedáku - snadné zvedání přední části pro demontáž kol nebo pro zimní odstávku.
Tipy pro začátečníky
Používání zvedáků na motocykly vyžaduje určitou zručnost. Zvedání je skutečně bezpečné, pokud přátelský pomocník zvedne motocykl z bočního stojanu do svislé polohy, aby bylo snazší použít zvedák a motocykl nesklouzl. Osvědčenou alternativou k užitečnému kamarádovi je mobilní stojan na přední kolo. Stačí jej zasunout - to je vše. Pak máš obě ruce volné pro zvedák zadního kola.
Upozornění: Dbej také na to, aby byl povrch pevný, rovný a přiměřeně hladký. Jinak motorka nebude bezpečně stát. Při nasazování zvedáku buď opatrný. Nechceš si přece poškrábat svou krásnou motorku, že ne?
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.