Znalosti o šroubech
Šrouby a matice drží motorku pohromadě - ale jen pokud je umíš správně použít.
- Základní znalosti o šroubech
- Tvary, funkce
- Šrouby
- Matice
- Dlouhá matice
- Podložky atd.
- Materiály
- Ocelové šrouby
- Značení ocelových matic
- Utahovací momenty pro šrouby podle pevnostních tříd - Metrický jemný závit
- Hliníkové, nerezové a titanové šrouby/matice
- Palcové šrouby
- Kteří výrobci používají jaké závity?
- Správné zabezpečení
Základní znalosti o šroubech
Šrouby jsou spojovacím článkem mezi nejrůznějšími součástmi motocyklu, mají nejrůznější tvary, barvy a materiály, mohou vylepšit vzhled motocyklu, nebo ho naopak pokazit, a když mají kulatou hlavu nebo je nelze vyšroubovat, docela nás z toho bolí hlava: Šrouby. Protože ne všechny šrouby jsou stejné, měl bys při jejich výměně dbát na několik věcí, aby výsledek dobře vypadal, vydržel zatížení a byl odolný.
Tvary, funkce
Šrouby
Silně zatížené, větší šrouby a svorníky na vozidle mají obvykle šestihrannou hlavu, od 8 mm a u menších se často používá hlava s vnitřním šestihranem nebo Torx hlava.
S běžnými šrouby s drážkou nebo křížovou hlavou se musí vždy zacházet s citem a dobře padnoucími šroubováky, jinak se rychle poškodí (obr. 1).
Proto se doporučuje nahradit je šrouby s vnitřním šestihranem, pokud je to možné a pokud to odpovídá stylu motorky.
Tam, kde je důležitý příjemný vzhled, vypadají šrouby s čočkovou hlavou (obr. 2.1 a) často elegantněji než běžné šrouby s válcovou hlavou a vnitřním šestihranem (obr. 2.1 b). Vizuální akcenty lze nastavit také pomocí šroubů s vnitřním šestihranem a kuželovou hlavou (obr. 2.1 c).
Z vizuálních nebo prostorových důvodů se často doporučuje zapuštění hlavy šroubu do materiálu. K tomu slouží záhlubník (obr. 2.2 f) a šroub se zápustnou hlavou (obr. 2.2 e). Pokud to u tenkého materiálu není možné, lze jako alternativu použít šroub s plochou hlavou (obr. 2.1 d), který sice není v rovině, ale vyčnívá co nejméně.
Šrouby s kulatou hlavou (obr. 2.2 g) jsou vhodnější pro historické vozy nebo pro požadovaný starožitný vzhled.
Pokud není možné hlavu šroubu při montáži zafixovat, lze jako pojistku proti otáčení použít čtvercový profil pod hlavou („vratový šroub", obr. 2.2 h).
Matice
Můžeš si také vybrat z různých provedení matic. Kromě běžných šestihranných matic existují i matice s nákružkem, které lépe rozkládají přítlak (obr. 3.1 c). Uzavřené matice slouží k dekorativním účelům a chrání závit před znečištěním a povětrnostními vlivy (obr. 3.1 b).
Korunové matice mohou být zajištěny závlačkou (není zobrazen). Drážkované matice se používají například pro hlavu řízení (obr. 3.2 e). Elegantnější je obvykle použití samopojistné matice (obr. 3.1 a) nebo použití zajišťovačů závitů (zejména pro ochranu šroubového spoje před vibracemi). Pokud je k dispozici málo místa (např. pod blatníkem), jsou vhodným řešením ploché matice (nejsou vyobrazeny). Křídlaté matice (obr. 3.2 d) lze demontovat bez použití nářadí.
Dlouhá matice
Přivařovací matice (bez vyobrazení) s klecí nebo bez ní lze přivařit k objektu v pevné nebo posuvné poloze. Dlouhé matice se používají v případech, kdy by krátká matice byla příliš nepřístupná, např. na upínacím kroužku světlometu (obr. 4).
Podložky atd.
Pokud je cílem poněkud rozložit přítlak, zvol šrouby/ matice s nákružkem nebo použij větší podložku.
Pružné podložky (obr. 5 a) ztěžují uvolnění šroubového spoje; ozubené podložky (obr. 5 b), které se zarývají do podkladu, sedí ještě pevněji. V místech, kde hrozí riziko vibrací, by měly být použity samopojistné matice nebo kapka zajišťovače závitů. Gumová ložiska (obr. 5 e) mohou chránit citlivé (např. elektronické) součásti před vibracemi.
Pokud chceš chránit lakované nebo leštěné povrchy, umísti pod ně nylonovou podložku (obr. 5 c).
Šroubové spoje, které uzavírají kapalinou nebo olejem naplněný prostor, vyžadují utěsnění. Pokud není před šroubem žádné papírové nebo pryžové těsnění, umístí se jako těsnění přímo pod hlavu šroubu měděná nebo hliníková podložka (obr. 5 d). Měděné a hliníkové těsnicí kroužky by se měly používat pouze jednou.
Pokud je třeba vyměnit nýtovací šroub na kloubu (např. stupačce), lze zde obvykle namontovat šroub se samopojistnou maticí, který se utáhne jen natolik, aby bylo možné kloubem ještě pohybovat.
Materiály
Ocelové šrouby
Standardní šrouby na motocyklu jsou vyrobeny z oceli. Vzhledem k tomu, že neošetřená ocel rezaví, jsou obvykle pozinkované nebo pochromované. Zinkové povlaky mohou vypadat také černě, nažloutle nebo nazelenale, ale obvykle jsou kovově stříbrné. Leštěné nebo černě parkerizované šrouby jsou vhodné pouze pro montáž do motoru, protože při vystavení povětrnostním vlivům rychle rezaví. V Německu se ocelové šrouby dělí do tříd podle pevnosti v tahu/pevnosti v kluzu, která vyplývá z kvality oceli.
U motocyklů by se měly použít pouze šrouby s pevností v tahu/pevností v kluzu 8.8 nebo vyšší (9.8, 10.9 nebo 12.9).
Třída pevnosti | Pevnost v tahu (N/mm²) | Mez kluzu (N/mm²) |
---|---|---|
4.6 | 4 x 100 = 400 N/mm² | 4 x 6 x 10 = 240 N/mm² |
8.8 | 8 x 100 = 800 N/mm² | 8 x 8 x 10 = 640 N/mm² |
12.9 | 12 x 100 = 1 200 N/mm² | 12 x 9 x 10 = 1 080 N/mm² |
Nekvalitní šrouby, které seženeš například v obchodech pro kutily, jsou nevyhovující (příliš měkké).
Ocelové matice se označují podle pevnosti v tahu. Pro optimální šroubový spoj by měla mít matice alespoň stejnou pevnost v tahu jako šroub.
Značení ocelových matic
Pro metrické ocelové šrouby/ matice lze vycházet z následujících standardních utahovacích momentů:
Utahovací momenty pro šrouby podle pevnostních tříd - metrický standardní závit
podle DIN-ISO (obecné normované hodnoty vztahující se ke šroubu, nikoliv k zamýšlenému použití - při použití na vozidle je třeba dodržet doporučení výrobce vozidla, pokud je k dispozici, viz dílenská příručka).
Závit | 5.6 | 6.8 | 8.8 | 10.9 | 12.9 |
---|---|---|---|---|---|
M3 | 0,61 | 0,9 | 1,3 | 1,9 | 2,2 |
M4 | 1,36 | 2,1 | 2,9 | 4,1 | 4,9 |
M5 | 2,81 | 4,3 | 6 | 8,5 | 10,1 |
M6 | 4,7 | 7,3 | 10 | 14 | 16,9 |
M8 | 11,7 | 17,8 | 25 | 35 | 42 |
M10 | 23 | 35 | 49 | 69 | 82 |
M12 | 40 | 62 | 86 | 120 | 145 |
M14 | - | 115 | 135 | 190 | 230 |
M16 | 98 | 180 | 210 | 295 | 354 |
M18 | 136 | 245 | 290 | 405 | 489 |
M20 | 192 | 345 | 410 | 580 | 692 |
M22 | - | 258 | 550 | 780 | 928 |
M24 | - | 333 | 710 | 1000 | 1198 |
M27 | - | 492 | 1050 | 1500 | 1772 |
M30 | - | 680 | 1450 | 2000 | 2447 |
Utahovací momenty pro šrouby podle pevnostních tříd - Metrický jemný závit
Závit | 6.8 | 8.8 | 10.9 | 12.9 |
---|---|---|---|---|
M8 x 1 | 23 | 27 | 38 | 45 |
M10 x 1,25 | 44 | 52 | 73 | 88 |
M12 x 1,25 | 80 | 95 | 135 | 160 |
M12 x 1,5 | 76 | 90 | 125 | 150 |
M14 x 1,5 | 125 | 150 | 210 | 250 |
M16 x 1,5 | 190 | 225 | 315 | 380 |
M18 x 1,5 | 275 | 325 | 460 | 550 |
Jmenovitý Ø | Stoupání | Jádrový vrták - Ø | Velikost šestihranného klíče | Velikost vnitřního šestihranného klíče |
---|---|---|---|---|
M3 | 0,5 | 2,5 | 5,5 | 2,5 |
M4 | 0,7 | 3,3 | 7 | 3 |
M5 | 0,8 | 4,2 | 8 | 04 (5) |
M6 | 1 | 5 | 10 | 5 |
M8 | 1,25 | 6,8 | 13 (12) | 6 |
M10 | 1,5 | 8,5 | 17 (16) | 8 |
M12 | 1,75 | 10,2 | 19 (18) | 10 |
Hliníkové, nerezové a titanové šrouby/matice
Použití nerezových materiálů pro šroubové spoje má u motocyklu smysl a při správném použití zvyšuje jeho hodnotu.
Titan je o dobrou třetinu lehčí než ocel, má pěkný high-tech vzhled a má přibližně stejnou pevnost v tahu jako šroub 8.8. Lze jej tedy velmi dobře použít pro většinu účelů na motocyklu (obr. 7 c).
Hliník je ještě lehčí (1/3 hmotnosti oceli). V závislosti na kvalitě hliníku je však pevnost v tahu pouze přibližně stejná jako pevnost ocelového šroubu 5.6 - což nestačí pro všechny namáhané montážní body na motorce! Hliníkové šrouby pro kryty motoru jsou ideální, protože mají stejný koeficient tepelné roztažnosti jako hliníkové pouzdro, takže závity jsou chráněny. Lze je také použít pro všechny malé díly, které nemusí mnoho vydržet (obr. 7 a).
Šrouby z nerezové oceli V2A nebo V4A (obr. 7 b) jsou o něco těžší než ocelové šrouby, ale mají krásný a hodnotný vzhled. Leštěné se lesknou téměř jako chromované, zejména na černě lakovaných plochách jsou skvělou ozdobou. Jejich pevnost v tahu je o něco nižší než pevnost ocelových šroubů.
V závislosti na třídě pevnosti jsou stanoveny následující utahovací momenty:
Závit | Stoupání | Třída pevnosti | ||
---|---|---|---|---|
50 | 70 | 80 | ||
M5 | 0,8 | 1,7 | 3,5 | 4,7 |
M6 | 1,0 | 3 | 6 | 8 |
M8 | 1,25 | 7,1 | 16 | 22 |
M10 | 1,5 | 14 | 32 | 43 |
M12 | 1,75 | 24 | 56 | 75 |
M16 | 2,0 | 59 | 135 | 180 |
M20 | 2,5 | 114 | 280 | 370 |
A2-50 a A4-50: Hodnoty platí bez omezení délky. A2-70 a A4-70 a A2-80 a A4-80: Hodnoty platí pouze pro délky šroubů do osminásobku průměru závitu.
Součinitel tepelné roztažnosti šroubů z nerezové oceli se výrazně liší od součinitele tepelné roztažnosti hliníku. Proto se doporučuje opatrnost při jejich použití v motorových skříních - pokud je hliníkový odlitek průměrné kvality, může dojít k vytržení závitů!
V každém případě by měly být hliníkové, titanové a VA šrouby instalovány s keramickou pastou jako separačním prostředkem na závit; to zabraňuje zadírání a kontaktní korozi a keramická pasta je také vysoce tepelně odolná.
Mosaz je skvělým materiálem pro přidání vizuálních akcentů na motorku, zejména pokud jde o vintage vzhled. Mosazný šroub z kvalitní slitiny může dosáhnout necelých 2/3 pevnosti v tahu šroubu 8.8, a byl by tedy podobný šroubu V2A ve střední pevnostní třídě. Protože však pevnost v tahu není na šroubu uvedena, je třeba dbát zvýšené opatrnosti - a pro jistotu se držet šroubových spojů, které nemusí vydržet mnoho.
Palcové šrouby
Na dvouválcích Harley a anglických klasikách se používají palcové šrouby, nejčastěji s americkým standardním závitem UNC pro hrubý závit a UNF pro jemný závit. Pevnost je označena centrickým čárovým kódem na hlavě šroubu (obr. 8).
Pokud není čárový kód k dispozici, je síla nižší než německá srovnávací hodnota 8.8 podle DIN-ISO. Tři čárky (viz obr. 8) označují šrouby "Grade 5", které mají pevnost v tahu v oblasti 8.8 - tyto šrouby jsou vhodné pro většinu spojů na motocyklu. I šrouby vyšších tříd "Grade 7", "Grade 8" mají 5, resp. 6 čárek, nejvyšší pevnost v tahu mají šrouby s označením L9 ("Grade 9") nebo ASTM A574. Palcové šrouby z nerezové oceli jsou často označeny 304 nebo 316, jejich pevnost v tahu je nižší než pevnost šroubů třídy 5 (se třemi čárkami).
Závit | Chody | Vnější Ø | Ø jádrového otvoru v mm | ||
---|---|---|---|---|---|
inch | inch | mm | Šroub | Matice | |
N1- 64 | 64 | - | 1,85 | 1,55 | 1,58 |
N2- 56 | 56 | - | 2,18 | 1,85 | 1,87 |
N3 - 48 | 48 | - | 2,51 | 2,1 | 2,14 |
N4 - 44 | 44 | - | 2,84 | 2,35 | 2,38 |
N5 - 40 | 40 | - | 3,18 | 2,65 | 2,7 |
N6 - 32 | 32 | - | 3,5 | 2,85 | 2,9 |
N8 - 32 | 32 | - | 4,17 | 3,5 | 3,53 |
N10 - 24 | 24 | - | 4,83 | 3,9 | 3,95 |
N12 - 24 | 24 | - | 5,49 | 4,5 | 4,59 |
1/4"- 20 | 20 | 1/4" | 6,35 | 5,1 | 5,25 |
5/16"- 18 | 18 | 5/16" | 7,94 | 6,6 | 6,68 |
3/8"- 16 | 16 | 3/8" | 9,53 | 8 | 8,08 |
7/16"-14 | 14 | 7/16" | 11,11 | 9,4 | 9,44 |
1/2"- 13 | 13 | 1/2" | 12,7 | 10,8 | 10,88 |
9/16"- 12 | 12 | 9/16" | 14,23 | 12,2 | 12,3 |
5/8"-11 | 11 | 5/8" | 15,88 | 13,5 | 13,69 |
3/4"-10 | 10 | 3/4" | 19,05 | 16,5 | 16,62 |
7/8"- 9 | 9 | 7/8" | 22,23 | 19,5 | 19,52 |
1"- 8 | 8 | 1" | 25,4 | 22,25 | 22,34 |
1 1/8"-7 | 7 | 1 1/8" | 28,57 | 25 | 25,08 |
1 1/4"-7 | 7 | 1 1/4" | 31,75 | 28 | 28,26 |
1 3/8"- 6 | 6 | 1 3/8" | 34,92 | 30,75 | 30,85 |
1 1/2"- 6 | 6 | 1 1/2" | 38,1 | 34 | 34,03 |
1 3/4"- 5 | 5 | 1 3/4" | 44,45 | 39,5 | 39,56 |
2"- 4 1/2 | 4,5 | 2" | 50,8 | 45 | 45,37 |
2 1/4"- 4 1/2 | 4,5 | 2 1/4" | 57,15 | 51,5 | 51,72 |
2 1/2"- 4 | 4 | 2 1/2" | 63,5 | 57,25 | 57,39 |
2 3/4"- 4 | 4 | 2 3/4" | 69,85 | 63,5 | 63,74 |
3"- 4 | 4 | 3" | 76,2 | 70 | 70,09 |
3 1/4"- 4 | 4 | 3 1/4" | 82,55 | 76,2 | 76,44 |
3 1/2"- 4 | 4 | 3 1/2" | 88,9 | 82,6 | 82,79 |
3 3/4"- 4 | 4 | 3 3/4" | 95,25 | 88,9 | 89,14 |
4"- 4 | 4 | 4" | 101,6 | 95,25 | 95,48 |
Závit | Chody | Vnější Ø | Ø jádrového otvoru v mm | ||
---|---|---|---|---|---|
inch | inch | mm | Šroub | Matice | |
0 - 80 | 80 | - | 1,52 | 1,25 | 1,30 |
1 - 72 | 72 | - | 1,85 | 1,55 | 1,61 |
2 - 64 | 64 | - | 2,18 | 1,90 | 1,91 |
3 - 56 | 56 | - | 2,51 | 2,15 | 2,19 |
4 - 48 | 48 | - | 2,84 | 2,40 | 2,45 |
5 - 44 | 44 | - | 3,17 | 2,70 | 2,74 |
6 - 40 | 40 | - | 3,50 | 2,95 | 3,01 |
8 - 36 | 36 | - | 4,16 | 3,50 | 3,59 |
10 - 32 | 32 | - | 4,82 | 4,10 | 4,16 |
1/4"- 28 | 28 | 1/4" | 6,35 | 5,50 | 5,56 |
5/16"- 24 | 24 | 5/16" | 7,94 | 6,90 | 6,99 |
3/8"- 24 | 24 | 3/8" | 9,53 | 8,50 | 8,56 |
7/16"- 20 | 20 | 7/16" | 11,11 | 9,90 | 9,94 |
1/2"- 20 | 20 | 1/2" | 12,70 | 11,50 | 11,52 |
9/16"- 18 | 18 | 9/16" | 14,23 | 12,90 | 12,97 |
5/8"-18 | 18 | 5/8" | 15,88 | 14,50 | 14,55 |
3/4"-16 | 16 | 3/4" | 19,05 | 17,50 | 17,54 |
7/8"- 14 | 14 | 7/8" | 22,23 | 20,40 | 20,49 |
1"- 12 | 12 | 1" | 25,40 | 23,25 | 23,36 |
1 1/8"- 12 | 12 | 1 1/8" | 28,57 | 26,50 | 26,54 |
1 1/4"- 12 | 12 | 1 1/4" | 31,75 | 29,50 | 29,71 |
1 3/8"- 12 | 12 | 1 3/8" | 34,92 | 32,75 | 32,89 |
1 1/2"- 12 | 12 | 1 1/2" | 38,10 | 36,00 | 36,06 |
Kteří výrobci používají jaké závity?
Následující tabulka uvádí převažující typ závitu používaný hlavními výrobci motocyklů. I u nich může vždy dojít k odchylce, pokud jsou použity komponenty od mezinárodních dodavatelů. Pokud tedy máš pochybnosti, vždy se pozorně podívej na šroub, který máš před sebou, použij k určení průměru posuvné měřítko a měřidlo závitu k přesnému určení stoupání.
Délka šroubu se měří pouze u zápustných šroubů i s hlavou, jinak platí délka dříku.
O historických automobilech se zde nezmiňujeme - například na starých Harleyích a anglických vozech se vyskytují i speciální závity, které se odchylují od standardních závitů UNC a UNF. Příslušné tabulky závitů lze nalézt na internetu.
Šrouby specifické pro danou značku
Výrobce | metrické | palcová | Speciální parametry | ||
---|---|---|---|---|---|
APRILIA | X | ||||
BMW | X | ||||
BUELL | X | X | Přídavné díly částečně metrické | ||
CAGIVA | X | ||||
DUCATI | X | ||||
HARLEY-DAVIDSON | X | X | Modely V-Rod částečně s metrickým spojovacím materiálem, stejně jako speciální závity Harley přibližně do roku 1977 | ||
HONDA | X | Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit | |||
INDIAN (Polaris) | X | ||||
KAWASAKI | X | Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit | |||
KTM | X | ||||
MOTO MORINI | X | ||||
MOTO GUZZI | X | ||||
MV AGUSTA | X | ||||
PIAGGIO/VESPA | X | ||||
SUZUKI | X | Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit | |||
TRIUMPH od roku 1990 (Hinckley) | X | ||||
TRIUMPH do roku 1983 (Meriden) | X | Britský palcový závit a speciální závit Triumph | |||
VICTORY (Polaris) | X | ||||
YAMAHA | X | Shodné s DIN-ISO až do M8, pak jemný závit |
Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
Správné zabezpečení
Závity, které byly opatřeny tekutým a tvrdnoucím zajišťovačem závitů, musí být důkladně vyčištěny a opatřeny čerstvou směsí. Nikdy nezaměňuj samopojistné matice za normální matice. Můžeš je použít i podruhé nebo potřetí, pokud jsou stále dostatečně nesnadno odšroubovatelné.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.