Pomoc při startu motocyklu Část 1
Problémy se startováním mohou mít mnoho příčin. Pokud motocykl nenastartuje, je nejlepší systematicky odstraňovat závady - pomocí následujícího kontrolního seznamu "první pomoci".
- Pomoc při startování část 1: "První pomoc" při problémech se startováním
- Pomoc při startu motocyklu Část 1 - takto se to dělá
- 01 - Spínač Kill Switch nastaven na "RUN"?
- 02 - Těsný konektor zapalovací svíčky?
- 03 - Spínač na bočním stojanu je špinavý?
- 04 - Neutrál zařazen?
- 05 - Všechny spotřebiče vypnuty?
- 06 - Má zámek zapalování "potíže s kontaktem"?
- 07 - Je v nádrži opravdu dost paliva?
- 08 - Funkční sytič?
- 09 - Vzduchová bublina v palivovém filtru? Zlom v palivové hadici?
- 10 - Zamrzlý karburátor?
- 11 - Načerpána nafta?
- Naše doporučení
Pomoc při startování část 1: "První pomoc" při problémech se startováním
Problémy se startováním jsou vždy nepříjemné. Závady, ať už drobné nebo závažné, nemají pevně stanovený časový harmonogram. S následujícím kontrolním seznamem "první pomoci" pro "méně závažné" příčiny se ti však může podařit motor nastartovat.
Někdy mají problémy se startováním velmi jednoduché příčiny. Musíš jen vědět, jak je najít...
Upozornění: Předpokladem pro naše tipy na startování je, že baterie ještě nesmí být vybitá, protože pak se nevyhneš jejímu dobíjení - a to prostě trvá dlouho.
Pomoc při startu motocyklu Část 1 - takto se to dělá
01 - Spínač Kill Switch nastaven na "RUN"?
Na pravé rukojeti řídítek se nachází vypínač, obvykle označený "RUN" a "OFF". Většina motocyklistů však tento alternativní "nouzový vypínač zapalování" téměř nikdy nepoužívá, a proto není "na účtu".
Vždy se však najdou vtipálci, kteří to vědí a jen tak mimochodem přepnou přepínač do polohy "OFF". Společná věc: Startér bude stále fungovat, ale zapalovací proud bude přerušen. Kvůli tomu skončilo v servisu už mnoho motorek...
02 - Těsný konektor zapalovací svíčky?
Vtipálci také mohli vytáhnout koncovku zapalovací svíčku ze zapalovací svíčky. Zkontroluj proto nasazení všech koncovek zapalovacích svíček motoru. Jsou kabely pevně připojeny k zástrčce a zástrčky pevně připojeny ke svíčkám?
03 - Spínač na bočním stojanu je špinavý?
Bezpečnostní spínač na bočním stojanu slouží k tomu, aby se zabránilo jízdě se sklopeným bočním stojanem. Ten je instalován na bočním stojanu, a je tak v oblasti s nejlepším přístupem k mokru a nečistotám na silnici. Závadu je však snazší odhalit než u vypínače, protože pak se po stisknutí tlačítka startéru nestane vůbec nic. Nejdříve je třeba provést vizuální kontrolu.
I když se zdá, že je boční stojan správně sklopen, může být rozhodující i milimetr, o který se spínač nedostane do správné polohy v důsledku zanesení nečistotami. Očisti je čímkoli, co je k dispozici - hadříkem nebo penetračním olejem či kontaktním sprejem.
U motocyklů se spojkovým spínačem musí být spojka sepnutá, aby mohl protékat zapalovací proud. Tento spínač může mít také závadu. Pro rychlou kontrolu lze spínač přemostit spojením dvou kabelových ok na spínači.
04 - Neutrál zařazen?
I když se kontrolka volnoběhu rozsvítí, volnoběh někdy ještě není správně zařazen. U některých motocyklů se pak přeruší zapalovací nebo startovací obvod, u jiných se motorka posouvá vpřed prostřednictvím startéru. Pro jistotu krátce zkontroluj, zda je neutrál skutečně zařazen.
05 - Všechny spotřebiče vypnuty?
Existují zapalovací systémy, které jsou k napájení z baterie velmi sobecké. Pokud je tento alespoň z poloviny neschopný nebo musí současně obsluhovat jiné spotřebiče (světla, vyhřívané rukojeti atd.), je možné, že pro studený motor vzniká příliš slabá zapalovací jiskra. Proto by měly být všechny ostatní spotřebiče během spouštění vypnuty.
06 - Má zámek zapalování "potíže s kontaktem"?
Krátce zapni světlomety a zkontroluj, zda je světlo tlumené nebo přerušované, když zatřeseš klíčkem zapalování. Pak do zámku nastříkej sprej na zámkovou vložku. Často je vše opět v pořádku - možná potřebuješ nový zámek zapalování.
07 - Je v nádrži opravdu dost paliva?
"V nádrži se stále vlní, takže benzínu zbývá dost." To může být pravda, ale nemusí. Většina nádrží má uprostřed vybrání ve tvaru tunelu, které umožňuje umístit trubky rámu, vzduchové filtry nebo jiné součásti. Na jedné straně se nachází palivový kohout a právě na této straně tunelu už může být nízká hladina. Na druhé straně se benzin skutečně stále rozlévá, jen se nedostane za tunel.
Někdy pomáhá naklonit motorku hodně na stranu (směrem k benzinovému kohoutku - ber v úvahu hmotnost vozidla!), abys před doplněním paliva využil i poslední zbytky paliva.
Může se stát, že jsi právě dojel na místo s příslovečnou poslední kapkou benzinu. Než motor zhasl, vypnul jsi zapalování - byl jsi přece v cíli. Druhý den ráno bohužel nebudeš moci začít znovu. Možná ještě pár nejistých zakašlání, ale pak ticho. Stačí přepnout na "rezervu".
08 - Funkční sytič?
Studený motor bez zařízení pro studený start nestartuje. Zejména pokud se sytič ovládá z řídítek pomocí lanka, může se lanko zaseknout nebo být tak dlouhé, že přestane fungovat.
V případě podezření sledujeme kabel od řídítek ke karburátoru a kontrolujeme, zda sytič funguje správně. Pokud se zasekne, je třeba soupravu jednou důkladně promazat. Trocha penetračního oleje obvykle ve spěchu pomůže. Prodloužený nebo prasklý kabel je třeba vyměnit.
09 - Vzduchová bublina v palivovém filtru? Zlom v palivové hadici?
Velká vzduchová bublina ve vnějším palivovém filtru může přerušit tok paliva do karburátoru. Pokud hadici na straně karburátoru velmi mírně uvolníš z filtru, zatímco je otevřený benzinový kohout (u podtlakových kohoutů nastavený na "PRI"), vzduch bude vytlačen - pak hadici rychle pevně přitlač zpět na filtr, aby neunikalo příliš mnoho benzinu. Pokud je to možné, vyhni se kontaktu kůže s benzínem.
Zlom v palivové hadici může také přerušit přívod krve do motoru. Palivová hadice by proto měla být vždy položena v dostatečně širokém poloměru. Pokud to není možné, může pomoci vedení hadice pomocí spirálové pružiny.
10 - Zamrzlý karburátor?
Při odpařování benzinu v karburátoru dochází k odpařovacímu ochlazování a odnímání tepla z okolí. Zejména při vysoké relativní vlhkosti vzduchu a teplotách mírně nad bodem mrazu dochází čas od času k tvorbě námrazy na karburátorech - motor pak buď nenastartuje, nebo opět rychle zhasne. Teplo a přísada do paliva, jako je například čistič palivového systému PROCYCLE, tomu mohou zabránit.
11 - Načerpána nafta?
Rychle si prohlédni obsah benzinové nádrže. Je nakonec cítit naftou? Pak bys měl pro své schůzky zatím používat raději jiný dopravní prostředek, protože vyprázdnění nádrže a plovákových komor karburátoru zabere nějaký čas.
Pokud náš kontrolní seznam ještě nevedl k úspěchu, naplánuj si také dostatek času na důkladnou kontrolu zapalování a karburátoru - více informací o tom najdeš ve 2. části našeho průvodce..
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.