Variomatik a spojka skútru
Pro skútry je typický koncový pohon prostřednictvím variomatiku, geniálně jednoduchého plynule měnitelného převodu výkonu. Jejich údržba a optimální nastavení pomáhají skútru k lepšímu výkonu.
- Servis variátoru a spojky na skútru
- Jak to funguje
- Údržba - Co je třeba udržovat?
- Klínový řemen
- Kuželové kotouče a kuželová ozubená kola
- Válečky Variomatic
- Spojkový zvon a pružina
- Příprava
- Kontrola, údržba a montáž - takto se to dělá
- Zajištění přístupu k variátoru
- 01 - Uvolnění skříně vzduchového filtru
- 02 - Demontáž ochranného krytu proti stříkající vodě
- 03 - Povol matici zadního hnacího hřídele
- 04 - Povolení kryty variátoru
- Klínové řemeny a vario-válečky
- 05 - Odstranění krytu variátoru
- 06 - Vyjmutí kuželového kotouče
- 07 - Klínový řemen
- 08 - Vario-válečky
- 09 - Nasazení sestavy variátoru na hřídel
- 10 - Roztažení kuželové řemenice od sebe
- 11 - Montáž distanční podložky
- 12 - Montáž kotoučů a centrální matice
- Údržba spojky
- 13 - Demontáž spojky
- TIP! K výrobě vřetena lze použít závitovou tyč
- 14 - Montáž nového obložení spojky
- Tuning
- Registrace motorového vozidla
Servis variátoru a spojky na skútru
Zvláštností skútru je jeho koncový pohon prostřednictvím variomatu, nazývaného také měnič točivého momentu, což je důmyslně jednoduchá převodovka s plynulou změnou převodového poměru, která se skládá pouze z několika komponentů a přenáší výkon motoru na zadní kolo. Je ideální pro menší motory a nahrazuje manuální převodovku a kardanový nebo řetězový pohon, které se používají u většiny motocyklů, čímž se šetří hmotnost a peníze. Variátor byl poprvé použit při konstrukci skútrů německým výrobcem DKW na konci 50. let 20. století ve skútru "DKW Hobby" s dvoutaktním motorem o objemu 75 cm3, který zrychloval vozidlo na konečnou rychlost přibližně 60 km/h. Variátor byl použit také ve skútru "DKW Hobby" s dvoutaktním motorem o objemu 75 cm3.
Pokud jde o údržbu, ale také o seřízení skútru, variátor se rychle stává problémem. Na jedné straně dochází k určitému opotřebení součástí, na druhé straně může nepříznivě seřízený variátor vést k tomu, že výkon motoru není plně k dispozici.
Jak to funguje
Abychom pochopili, jak variátor funguje, představme si nejprve převod kola s několika převody (např. horského kola), jak jej většina z nás zná z vlastní zkušenosti: Zde používáme malé řetězové kolo vpředu a velké vzadu pro rozjezd, zatímco se zvyšující se rychlostí a snižujícím se jízdním odporem (např. z kopce) přepínáme řetěz na větší řetězové kolo vpředu a menší vzadu.
Variomatic pracuje podobně, jen místo řetězu používá klínový řemen, je plynule regulovatelný a automaticky řízený ("variovaný") odstředivým nastavením v závislosti na otáčkách.
Důvodem je to, že klínový řemen se pohybuje sem a tam v mezeře mezi dvěma kuželovými řemenicemi ve tvaru písmene V, které mají proměnnou vzdálenost od klikového hřídele. Přední vnitřní kotouč tvoří také kryt pro odstředivá závaží vario-roller, která se pohybují po přesně vypočítaných zakřivených drahách.
Přítlačná pružina tlačí kuželové disky k sobě v zadní části. Při rozjezdu běží klínový řemen vpředu blízko hřídele a vzadu na vnějším okraji kuželových kol. Pokud nyní zrychlíš, variátor se roztočí - to má za následek, že se vario-válečky pohybují po své dráze směrem ven. Vlivem odstředivé síly tlačí pohybující se řemenici na hřídeli od sebe, mezera mezi řemenicemi se zmenšuje, klínový řemen se musí zákonitě posunout na větší poloměr, tj. pohybuje se směrem ven.
Protože klínový řemen je jen mírně pružný, tlačí pružinu na druhé straně od sebe a pohybuje se dovnitř. V konečné poloze se počáteční podmínky obrátily. Místo redukce je nyní k dispozici převodový poměr. Variomatický skútr samozřejmě také potřebuje volnoběh. Automatická odstředivá spojka přebírá úkol odpojit sílu motoru od zadního kola při nízkých otáčkách a obnovit spojení, jakmile je přidán plyn a překročeny určité otáčky. K tomuto účelu je na pohonu zadního kola namontován zvon a v tomto zvonu na zadní části variátoru se otáčejí pružinová odstředivá závaží opatřená třecím obložením.
Za volnoběhu
Rychlost je nízká, vario-válečky se pohybují blízko nápravy, mezera mezi předními kuželovými disky je velká.
Při rychlosti
Vario-válečky se pohybují směrem ven, čímž se přední kuželové řemenice přitlačí k sobě a řemen získá větší poloměr.
Kdy odstředivá závaží se svými třecími vložkami vytvoří třecí spojení se zvonem, závisí na síle pružin - slabé pružiny vytvářejí třecí spojení i při nižších rychlostech, silnější pružiny kladou odstředivé síle větší odpor a třecí spojení vzniká až při poněkud vyšších rychlostech. Pokud má skútr startovat v optimálních otáčkách, musí pružiny odpovídat charakteristice motoru. Pokud by byly příliš slabé, motor by se zastavil; pokud by byly příliš silné, startování by bylo možné pouze s "vyjícím" motorem.
Údržba - Co je třeba udržovat?
Klínový řemen
Klínový řemen na skútru je opotřebitelný díl, který se musí pravidelně vyměňovat. Při překročení intervalů údržby může dojít k přetržení řemene "bez předchozího upozornění" - to v každém případě vede k zastavení vozidla. Při troše smůly se řemen zasekne v pouzdře, což může vést k následnému poškození. Intervaly údržby jsou uvedeny v návodu k obsluze tvého vozidla. Závisí mimo jiné na výkonu motoru a obvykle se pohybují mezi 10 000 a 30 000 km.
Kuželové kotouče a kuželová ozubená kola
V důsledku pohybu řemene se na kuželových řemenicích časem objeví stopy opotřebení. To může poškodit funkci variátoru a snížit životnost klínového řemene. Kuželová kola s rýhami by se proto měla vyměnit.
Válečky Variomatic
Válečky variátoru se také časem opotřebovávají, získávají hranatý tvar a je nutné je vyměnit. Opotřebované válečky vedou ke ztrátě výkonu, "hrubé", trhavé akceleraci, akusticky na sebe často upozorňují chrastivými zvuky.
Spojkový zvon a pružina
Obložení spojky podléhá normálnímu opotřebení v důsledku tření, což také způsobuje, že se spojkový zvon časem opotřebuje a blokuje - díly je nutné vyměnit nejpozději tehdy, když spojka prokluzuje, tj. již nevytváří správné třecí spojení. Dilatace má za následek opotřebení spojkových pružin, což může způsobit chrastění spojkového obložení a rozjezd skútru při příliš nízkých otáčkách motoru. Při servisu spojky by proto měly být vyměněny i pružiny.
Příprava
Demontáž variátoru by měla být provedena na čistém a suchém místě, pokud možno tak, aby zde bylo možné skútr ponechat i v případě, že je třeba ještě sehnat náhradní díly. K práci by měla být k dispozici dobrá ráčnová sada, velký a malý momentový klíč (vario-matice vyžaduje 40-50 nm), gumové kladivo, kleště na pojistné kroužky, trochu maziva, čistič brzd, hadr nebo sada čisticích hadříků a bezpodmínečně také přídržné a zajišťovací nástroje popsané v následujícím textu. Nejlépe je položit na podlahu velkou látku nebo lepenku, aby na ni bylo možné úhledně položit demontované díly.
Tip: Před demontáží vyfotografuj díly svým chytrým telefonem. Ušetříš si tak nervy při zpětné montáži.
Kontrola, údržba a montáž - takto se to dělá
Zajištění přístupu k variátoru
01 - Uvolnění skříně vzduchového filtru
Chceš-li získat přístup k variátoru, sejmi nejprve jeho kryt. Za tímto účelem vyčisti jeho vnější část a také zkontroluj, které součásti je třeba demontovat, aby byl volně přístupný. Je možné, že je zadní brzdové potrubí upevněno ve spodní části krytu nebo je před ním umístěn startér. Stejně jako v našem případě je u některých modelů nutné vyjmout sací potrubí chlazení ventilátoru nebo skříňku vzduchového filtru.
02 - Demontáž ochranného krytu proti stříkající vodě
Samozřejmě je nutné odstranit i kryty, které brání sejmutí krytu variátoru.
03 - Povol matici zadního hnacího hřídele
V některých případech je zadní hnací hřídel uložen v krytu a upevněn maticí, kterou je třeba nejprve povolit. Na větším krytu variátoru je pak samostatně odnímatelný menší kryt, který je třeba sejmout. K uvolnění zmíněné matice se variátor zablokuje speciálním blokovacím nástrojem.
04 - Povolení kryty variátoru
Když jsi si jistý, že kryt variátoru již není blokován žádnými jinými součástmi, povol postupně upevňovací šrouby křížem zvenku dovnitř. Poznamenej si polohu jednotlivých šroubů, pokud mají jinou délku, a neztrať žádné podložky.
Několik úderů gumovou paličkou pomůže uvolnění.
Nyní by mělo být možné kryt sejmout - pokud stále nejde sundat, pečlivě zkontroluj, kde je uchycen, možná jsi zapomněl na šroubek - nepoužívej proto sílu. Teprve když jsi si naprosto jistý, že jsi uvolnil všechny šrouby, můžeš použít gumovou paličku k uvolnění velmi pevně uchyceného krytu variátoru.
Po jeho odstranění se ujisti, že všechna lícovaná pouzdra zůstala na svém místě a nemohou se ztratit.
Pokud zadní hnací hřídel vyčnívá do krytu, je tam obvykle uvolněné pouzdro, které se nesmí ztratit. Vnitřek víka důkladně vyčisti, abys odstranil prach a nečistoty. Pokud je v tělese variátoru olej, je netěsné těsnění motoru nebo pohonu a musí být bezpodmínečně vyměněno. Nyní máš před sebou variátor.
Klínové řemeny a vario-válečky
05 - Odstranění krytu variátoru
Chceš-li namontovat nový klínový řemen nebo nové vario-řemenice, povol nejprve pojistnou matici předních kuželových řemenic na čepu klikového hřídele. K tomu je třeba variátor zablokovat speciálním blokovacím nástrojem.
06 - Vyjmutí kuželového kotouče
Pokud je přední kuželový kotouč ozubený, lze v obchodě zakoupit blokovací západku/blokovací nástroj vhodný pro dané vozidlo; pokud jsou vpředu otvory nebo pevná žebra, lze zde namontovat držák.
Šikovní kutilové si mohou zámek nebo držák vyrobit sami z ploché oceli. Pokud dojde k zablokování chladicích žeber, pracuj s citem, aby nedošlo k jejich zlomení.
Upozornění: Protože je matice velmi utažená, je nutné použít dobře padnoucí nástroj, který variátor opravdu pevně podrží, jinak může dojít k jeho poškození! Pokud je to nutné, požádej pomocníka, aby ti pomohl držet nástroj v poloze silou, zatímco ty budeš matici povolovat.
Po povolení a odstranění matice lze přední kuželový kotouč sejmout. Pokud je na hřídeli za maticí umístěno hnací kolo kickstartu, poznamenej si jeho montážní polohu.
07 - Klínový řemen
Nyní je klínový řemen přístupný. Nesmí mít žádné trhliny, praskliny, roztřepené nebo zlomené zuby, nesmí být mastný a musí mít určitou minimální šířku (na limit opotřebení se zeptej autorizovaného prodejce). Velké množství odřené pryže v pouzdře může znamenat, že řemen ve variátoru neprobíhá správně (zjisti příčinu!) nebo že byl výrazně překročen interval údržby. Předčasné opotřebení klínového řemene může být způsobeno například nesprávně namontovanými nebo opotřebovanými kuželovými kotouči.
Pokud mají kuželové kotouče rýhy, je třeba je vyměnit (viz výše). Pokud zmodraly vlivem tepla, zkroutily se nebo byly nesprávně namontovány. Pokud klínový řemen ještě není vyměněn, otři jej čisticím prostředkem na brzdy a před pokračováním označ směr jeho chodu.
08 - Vario-válečky
Chceš-li zkontrolovat nebo vyměnit vario-válečky, stáhni přední vnitřní kuželový kotouč z hřídele v jednotě s vario-krytem.
Kryt může být k disku připevněn nebo volně - aby se všechny součásti nerozpadly a aby vario-závaží zůstala na svém místě, musí být celá jednotka pevně a bezpečně spojena.
Nyní demontuj pouzdro vario-válečků - přesně si všimni montážní polohy jednotlivých dílů. Vyčisti je čističem brzd.
Zkontroluj opotřebení vario-válečků - pokud jsou opotřebené, zploštělé/rohové nebo mají nerovnoměrný průměr, je třeba je vyměnit jako sadu.
09 - Nasazení sestavy variátoru na hřídel
Při montáži vario-skříně se v závislosti na modelu skútru vario-válečky a dráhy buď mírně namažou tukem, nebo se montují nasucho (zeptej se autorizovaného prodejce).
Pokud je ve vario-tělese nainstalován O-kroužek, vyměň jej. Při nasazování jednotky na hřídel dbej na to, aby vario-válečky zůstaly ve své poloze v krytu, jinak je nutné vario-kryt opět sejmout a válečky znovu nasadit.
10 - Roztažení kuželové řemenice od sebe
Odsuň zadní kuželové řemenice od sebe, aby se řemen mohl zasunout hluboko mezi řemenice a měl tak více místa vpředu.
11 - Montáž distanční podložky
Nyní namontuj přední vnější kuželovou řemenici variátoru se všemi souvisejícími komponenty - před nasazením pouzdra hřídel trochu namaž tukem. Dbej na to, aby klínový řemen procházel rovnoměrně mezi řemenicemi a nezasekával se.
12 - Montáž kotoučů a centrální matice
Před nasazením matice znovu zkontroluj, zda jsou všechny součásti v původní poloze, a natři ji zajišťovačem závitů.
Nyní opět použij pojistný nástroj a utáhni matici momentovým klíčem na předepsaný moment podle pokynů výrobce. V případě potřeby požádej pomocníka, aby přidržovací nástroj opět podržel v dané poloze! Znovu zkontroluj, zda se kuželové kotouče variátoru při otáčení variátoru pohybují rovně vůči těsnicí ploše skříně.
Pokud „šmajdají", zkontroluj sestavení znovu! Zkontroluj, že klínový řemen běží napnutý, a to tak, že jej mírně uvolníš z prohlubně mezi řemenicemi vzadu.
Údržba spojky
13 - Demontáž spojky
Sejmi spojkový zvon z hřídele, aby bylo možné zkontrolovat jeho vnitřní kluznou plochu a obložení odstředivých závaží. Na mezní hodnoty opotřebení se informuj u svého prodejce. Podložky s tloušťkou menší než 2 mm nebo nerovnoměrně opotřebené podložky je nutné bezpodmínečně vyměnit.
Kontrolu spojky je možné provést i s nasazeným klínovým řemenem.
Pro výměnu spojkového obložení a pružin je lepší sundat celou sestavu zadního kuželového kotouče se spojkou z hřídele, protože je třeba ji vyšroubovat a to ztěžuje pružina uvnitř. Za tímto účelem nejprve vyjmi klínový řemen. Chceš-li povolit centrální matici na hřídeli, musíš držet spojkový zvon. K tomu použij nástroj, který se zasune do otvorů zvonu, nebo zvon uchop zvenčí pomocí pásového klíče. Opět se hodí pomocník, který bude držet přidržovací nástroj bezpečně na místě, zatímco budeš matici povolovat.
Pokud je matice na vnější straně, povolí se před sejmutím krytu variátoru - pak bychom tuto operaci již dokončili, jako v našem případě. Po vyšroubování matice lze spojkový zvon sejmout a, jak již bylo zmíněno, zkontrolovat jeho opotřebení zevnitř (stopy náběhu). Pokud je opotřebované obložení spojky nebo jsou opotřebované pružiny odstředivých závaží, je třeba kuželovou kotoučovou jednotku včetně spojky sejmout z hřídele, jak již bylo popsáno. Drží ji pohromadě velká centrální matice.
K jejich předepnutí přidržíme spojku např. kovovým pásovým klíčem a použijeme vhodný speciální klíč - instalatérské kleště k tomu nejsou vhodným nástrojem!
TIP! K výrobě vřetena lze použít závitovou tyč
Vzhledem k tomu, že kuželové podložky jsou uvnitř stlačeny pružinou, jednotka se po uvolnění matice rozpojí - s tím je třeba počítat, a proto je třeba ji přidržet, aby se matice kontrolovaně uvolnila z hřídele.
U motorů s objemem nad 100 cm3 je síla pružiny poměrně velká. Proto se zde pro přidržení pružiny doporučuje držet sestavu pohromadě z vnější strany pomocí vřetena, které lze po odšroubování matice pomalu uvolnit.
14 - Montáž nového obložení spojky
Takové vřeteno také pomáhá "zkrotit" pružinu i při pozdější montáži, aby bylo možné snadno nasadit matici.
Po odpojení spojky od kuželových kotoučů můžeš vyměnit pružiny a obložení. Při výměně podložek použij nové pojistné kroužky a dbej na jejich pevné dosednutí.
Údržba spojkového ložiska
Uvnitř pouzdra kuželové kotoučové jednotky se obvykle nacházejí jehlová ložiska - dbej na to, aby se do ložisek nedostaly žádné nečistoty, a zkontroluj, zda ložisko běží hladce. V případě potřeby jej vyčisti postříkáním čističem brzd PROCYCLE a znovu namaž tukem. Zkontroluj také těsnění ložiska - pokud například z ložiska vytéká mazivo a dostane se na klínový řemen, který může prokluzovat.
Montáž spojky
Montáž spojky se provádí v opačném pořadí. K utažení vnější středové matice použij momentový klíč 3/8", 19 - 110 Nm, utahovací momenty konzultuj s prodejcem. Před uzavřením vario-skříně a vrácením všech vnějších dílů na původní místo se ujisti, že jsou všechny součásti správně sestaveny.
Tuning
Pro dobrý jízdní výkon musí být hmotnost vario-válečků optimálně přizpůsobena otáčkám motoru. Pokud jsou vario-válečky příliš těžké, řemen se vlivem velké odstředivé síly mezi kuželovými řemenicemi zvedá dříve, než motor dosáhne výkonových otáček - motor "bojuje", akcelerace není optimální.
Pokud jsou závaží příliš malá, motor je neustále řazen příliš nakrátko, motor se přetáčí, výkon se vzpírá. Mnoho motorů řady 50 cm3 má například s původním výfukem výkonové otáčky přibližně 6 000 otáček za minutu, tj. při těchto otáčkách je k dispozici největší výkon motoru. Variátor je pak na tuto hodnotu naladěn - k "přepnutí" dochází při přibližně 6 000 ot./min. Pokud nyní namontuješ jiný výfuk, který podporuje plnění válců jinak, nebo použiješ jiné tuningové díly, dojde k posunu otáček.
Většina tuningových výfuků vede k vyšším otáčkám a musí být provozována s lehčími vario-válečky. Ty se často dodávají s výfukem. Pokud nejsou nainstalovány, může se z "tuningového" výfuku rychle stát "škrticí" výfuk. Při nastavení je důležitá také hmotnost jezdce.
Pokud chceš ze svého motoru vytěžit maximum, musíš metodou pokusů a omylů zjistit nejvhodnější váhu vario-válečků pro konkrétní použití. V obchodech jsou k tomuto účelu k dispozici tuningové sady. Po určení optimální hmotnosti válečků se vymění ladicí válce za válečky pro nepřetržité použití.
Registrace motorového vozidla
Pokud však dojde v důsledku tuningových opatření k překročení maximální povolené rychlosti uvedené v dokladech vozidla, pozbude silniční registrace platnosti. Totéž platí, pokud je z variátoru odstraněn stávající škrtící kroužek, který se u některých modelů používá pro splnění německých registračních předpisů. Zejména pokud řidič ještě nemá řidičský průkaz, který ho opravňuje k řízení rychlejších vozidel, může mít přistižení policií na veřejných komunikacích s takto vytuněným vozidlem velmi nepříjemné následky!
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.