Mytí a péče o motocykl
Na čerstvě umytou motorku je příjemný pohled, zejména pokud je mytí motorky díky správným přípravkům pro ošetření obzvláště snadné.
- Kontrola motocyklu při mytí
- Obnova a čištění - takto se to dělá
- 01 - Gelový čistič
- 02 - Mytí houbou
- 03 - Odstraňovač hmyzu a speciální kartáče
- 04 - Kartáčování ráfků
- 05 - Opláchnutí čistou vodou
- 06 - Otření kůží
- 07 - Lešticí vosk a vliesové utěrky
- 08 - Péče o plast s hloubkovým ošetřením
- 09 - Péče o sedadlo
- 10 - Údržba chromovaných a hliníkových dílů
- 11 - Víceúčelový olej na hlavy šroubů
- 12 - Očištění řetězu
- 13 - Mazání řetězu
- Odstranění nálepky
- Naše doporučení
Kontrola motocyklu při mytí
Přiznejme si to: Koho by nebavilo vypadat dobře vedle čerstvě umyté motorky? I ty zjistíš, že čištění a péče o tvou motorku s našimi výrobky je nejen snadná, ale může být i zábavná - stačí mít na paměti několik věcí...
Pravidelná údržba vozidla již dávno není jen o udržování pěkného vzhledu. Zkušený motorkář vždy využije této příležitosti, aby se ujistil, že je "kozel" stále ve skvělé technické kondici. Samozřejmostí je kontrola hloubky dezénu a tlaku v pneumatikách, dostatečné tloušťky brzdových destiček a napnutí hnacího řetězu. Zaznamenal jsi v motoru nějaké netěsnosti? Jsou kabely odřené? Tvoří se na chromovaných dílech nebo na motoru rezavý film? Je možné, že v některém montážním oku pomalu vzniká vibrační trhlina? Jsou všechny šrouby utažené? Potřebuje baterie demineralizovanou vodu (neplatí pro bezúdržbové baterie)? Fungují všechna světelná zařízení? Jsou hladiny oleje a chladicí kapaliny v pořádku? Raději se podívej!
Pro základní mytí vodou a čisticím prostředkem najdi vhodnou mycí plochu, např. na čerpací stanici nebo v myčce, protože mytí vozidla na babiččině zahradě nebo na ulici není povoleno. Nepracuj na prudkém slunci a pokud možno ne na písčité půdě.
Při použití parní trysky dodržuj dostatečný odstup a nedrž ji přímo u ložisek, jinak dojde k vytlačení maziva. Zástrčkové spoje elektrické instalace vozidla reagují také na následné bludné proudy nebo potíže s kontakty.
Upozornění: Před mytím musí být motocykl vychladlý.
Obnova a čištění - takto se to dělá
01 - Gelový čistič
Nejprve motorku důkladně postříkej kvalitním čisticím prostředkem. Nejlepší jsou čisticí prostředky ve formě gelu, protože přilnou i ke svislým plochám a hned tak znovu neodkapávají. Zde se výborně osvědčil gelový čistič Procycle . Silně znečištěná místa na zadním kole nebo motoru navlhči obzvlášť intenzivně. Tlakový postřikovač Procycle se osvědčil jako mimořádně rychlý a důkladný pomocník. Nakonec nech čisticí prostředek působit podle návodu k použití.
02 - Mytí houbou
Nyní vezmi kbelík s vodou a houbu a motorku důkladně vyčisti. Nezapomeň ani na skryté rohy a úhly. Pracuj pouze s mírným tlakem, jinak může dojít k poškrábání.
03 - Odstraňovač hmyzu a speciální kartáče
Odolné nečistoty od hmyzu na světlometu nebo touringovém štítu je lepší po použití odstraňovače hmyzu umýt. Těžko přístupné části motoru (žebra) nebo závěsů zadního zavěšení lze v případě potřeby vyčistit kartáčem. Pro obzvláště znečištěná „žebra" a těžko přístupná místa nebo mezery doporučujeme sadu kartáčů Procycle. Nepoužívej je však k čištění chromovaných dílů a citlivého laku nádrže, bočních dílů a kapotáže!
Houbu a kartáče častěji vymývej v kbelíku, aby částečky písku neměly šanci poškrábat povrch.
04 - Kartáčování ráfků
Nyní ráfky v případě potřeby očisti. Vypořádej se s odolnými nečistotami pomocí speciálního čističe ráfků Procycle. Přitom opět sáhni po kartáči. Samozřejmě pokud nemáš chromované ráfky.
Současně se můžeš podívat na brzdové kotouče. V případě silného znečištění se doporučuje použít čistič brzd Procycle.
05 - Opláchnutí čistou vodou
Nakonec motocykl důkladně očisti hadicí a čistou vodou, abys odstranil všechny zbytky čisticího prostředku. Zvláště nechráněné hliníkové díly a šrouby je třeba důkladně opláchnout, protože i velmi šetrný čisticí prostředek tyto díly dlouhodobě napadá.
06 - Otření kůží
Po opláchnutí všech dílů je osuš koženým hadříkem. Tím se zabrání vzniku šmouh a vodních skvrn. Koženou utěrku čas od času opláchni v čisté vodě a důkladně ji vyždímej.
07 - Lešticí vosk a vliesové utěrky
Na lakované díly se doporučuje použít přípravek pro ošetření laku s obsahem vosku, který nejen zajistí dokonalý lesk, ale také chrání lak před vlivy prostředí. Praktické jsou výrobky, které zároveň čistí. Lze je také použít například k čištění prostoru pod sedadlem nebo pod nádrží. Velké plochy lze ideálně opracovat pomocí speciálních lešticích kotoučů.
Pokud jsou na laku škrábance, doporučujeme použít speciální leštidlo, např. S100 Lack-und Konststoff-Polish. To je opatřeno jemnými brusnými částicemi, aby bylo možné škrábance vyleštit. V případě drobných škrábanců na laku může být leštěnka S100 Kratzer-Politur často poslední možností před nákladnou návštěvou lakovny. Přípravek na ošetření voskem neškodí ani chromu a holému kovu, pokud se ošetřované plochy nezahřívají. Chrání proti korozi a propouští vodu.
Mléčné lešticí prostředky se často nesnáší se surovými, mírně drsnými plastovými díly. V prohlubních mohou zanechat ošklivé bělavé zbytky, které později nelze odstranit.
Po přibližně 10 minutách zasychání se lak vyleští velmi měkkým, čistým hadříkem nebo speciálním vliesem. Vždy lešti pouze malé plochy, pokud možno podélně, nikoli krouživými pohyby, je to šetrnější!
08 - Péče o plast s hloubkovým ošetřením
Nelakované plastové díly potři speciálním přípravkem na ošetření plastů (např. přípravek Procycle pro hloubkové ošetření plastu). Ten chrání před vysycháním vlivem slunečního záření a okolního prostředí.
09 - Péče o sedadlo
Vinylová nebo kožená sedadla naopak vyčistí pomocí přípravku S100 Seat Care.
Upozornění: Nepoužívej prostředky pro péči o plast - sedadlo by pak bylo hladké a kluzké!
10 - Údržba chromovaných a hliníkových dílů
Chromované díly, jako jsou zadní tlumiče výfuku, zejména ty zvětralé, lze velmi účinně udržovat pomocí leštící vaty Nevr-Dull nebo leštidla na chrom od společnosti Procycle. Nezapomeň na trubky vidlice, protože nečistoty, které na nich ulpí, mohou při stlačení vidlice poškodit její těsnicí kroužky.
Chromované díly s povrchovými skvrnami od rzi nebo VA díly se změněnou barvou se naopak s leštěnkou Autosol Metal Polish opět lesknou. Surový leštěný hliník se po ošetření přípravkem Alu-Magic skvěle leskne, při intenzivním použití dokonce téměř jako chrom. Stejně jako laky se tyto výrobky nechají chvíli zaschnout a potom se vyleští.
11 - Víceúčelový olej na hlavy šroubů
Lakované části motoru je třeba chránit proti "hliníkovému výkvětu" trochou univerzálního oleje (např. WD-40). Výrobky obsahující vosk jsou zde nevhodné. Z dlouhodobého hlediska mohou vést k nažloutlému zabarvení vlivem tepla z motoru. Kryt karburátoru, hlavy šroubů a další pozinkované díly jsou rovněž opatřeny jemnou ochrannou vrstvou. Klouby a páky převodovky a brzd namaž také přípravkem WD-40. Doporučuje se také občas promazat bovdenová lanka na řídítkách. Moderní teflonové lanovody nikdy nemaž olejem, ale ošetři sprejem na bovdenová lanka Procycle.
12 - Očištění řetězu
Pokud je řetěz velmi znečištěný, doporučujeme použít čistič řetězu. Nestříkej čisticí prostředek na ráfky a pneumatiky, vždyť jsi je právě vyčistil. Nejlepší je použít vhodný podklad, aby se podlaha neznečistila.
13 - Mazání řetězu
Před namazáním řetězu se ujisti, že je suchý. Nakonec řetěz s O, X nebo Z kroužkem jemně nastříkej sprejem na řetězy. Vždy se zaměř na vnitřní stranu, mazivo pak bude déle držet a nebude se při první jízdě znovu uvolňovat. Nenastřikuj ráfky a pneumatiky. Pokud se něco pokazí, lze mastnotu snadno odstranit pomocí čističe brzd a hadříku.
Upozornění: Neodjížděj, dokud se čistič brzd zcela neodpaří.
Důležité: Vůle řetězu se obvykle kontroluje vsedě na motorce. Při stlačeném a zatíženém motocyklu by měl být průvěs široký asi dva prsty. Nakonec zkontroluj, zda byly z pneumatik, gumiček rukojetí, stupaček a brzdových kotoučů odstraněny všechny zbytky čisticích prostředků, sprejů na řetěz a dalších maziv a ošetřovacích prostředků. Ti, kteří prováděli údržbu v garáži, raději stroj ještě jednou vystrčí na sluneční světlo a podívají se tam, zda na něco nezapomněli.
Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
Odstranění nálepky
Pokud je třeba odstranit neoblíbené samolepky a beze zbytku, odstraň opatrně (!) podkladovou fólii pomocí horkovzdušného (!) fénu. Pokud zůstanou zbytky lepidla, natři je olejem (i kuchyňským) nebo WD-40, namoč a setři. Postup opakuj, dokud neodstraníš všechny zbytky lepidla.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.