Montáž palubní zásuvky na motocyklu
Praktické, taková palubní zásuvka a není tak těžké ji umístit na motorku - pokud víš, jak na to.
- Montáž palubní zásuvky - takto se to dělá
- 01 - Výběr místa upevnění
- 02 - Položení kabelu
- 03 - Připojení palubní zásuvky
- Připojení přímo k baterii
- Připojení k plus přípojce zapalování
- 04 - Kontrola elektrických zařízení
- 05 - Zpětná montáž kapotáže / sedadla
- 06 - Znovu kontrola elektrické instalace
- Bonusový tip pro skutečné profesionály
Instalace palubní zásuvky motocyklu
V tomto tipu ti ukážeme, jak můžeš v několika málo krocích nainstalovat palubní zásuvku v kokpitu nebo jinde na motocyklu pro napájení navigačního systému, chytrého telefonu atd..
Nejprve potřebuješ zásuvku s požadovanou možností připojení (zásuvka USB, malá standardní zásuvka nebo zásuvka zapalovače cigaret). Najdeš je na www.louis.de. Potom musíš najít správné místo na motocyklu podle toho, jaké příslušenství chceš připojit. Zásuvku lze namontovat na řídítka, na rám, pod nosnou desku nebo do kabiny vozidla. Kromě funkce a obsluhy externích spotřebičů lze zásuvku použít také k nabíjení baterie vozidla, pokud je bezúdržbová a pro nabíječku je použita odpovídající adaptérová zástrčka.
Pozor: Pro montáž zásuvky jsou výhodné odborné znalosti v oblasti motoristické elektrotechniky. Měl bys být jistý, že instalaci zvládneš sám.
Montáž palubní zásuvky - takto se to dělá
01 - Výběr místa upevnění
Nejprve zvol místo, kam chceš zásuvku upevnit. Přitom musíš vzít v úvahu omezenou délku kabelu. Kabel musí dosáhnout až k baterii.
Pokud má zásuvka sloužit především k nabíjení baterie, může být namontována také v oblasti baterie, např. na rámové trubce pod bočním krytem. Místo instalace zvol tak, aby zadní strana zásuvky byla chráněna před stříkající vodou. Zásuvka musí být pevně připevněna, nechat ji jen tak viset na kabelech by bylo pod veškerou důstojnost mechanika a také nebezpečné, protože by se mohla za jízdy pohybovat a zamotat na nežádoucích místech. V nejhorším případě dokonce do paprsků ...
Pro montáž na řídítka nebo rám použij obvykle dodávanou montážní svorku. Zásuvka a přívodní kabel nesmí omezovat úhel řízení. U standardních metrických řídítek o průměru 22 mm použij k upnutí svorky gumovou podložku. U tenčích trubek, např. na rámu, může být nutné namontovat gumovou nebo kovovou vložku, která zmenší průměr.
Při instalaci v kokpitu, na přístrojové desce nebo na montážní konzole se svorka logicky vynechává. V tomto případě je třeba vyvrtat přiměřeně velký otvor (informace o průměru nalezneš v návodu k montáži zásuvky), do kterého zásuvku zespodu upevníš pomocí rýhované matice.
02 - Položení kabelu
Nyní je čas položit propojovací kabel k baterii. Za tímto účelem může být nutné demontovat nádrž, sedadlo, boční kryt apod.
Ujisti se, že kabel nelze nikde odpojit (např. při úplném otočení řídítek). Kromě toho musí kabel dodržovat určitou vzdálenost od horkých částí motoru a všech pohyblivých částí.
Nezapomeň kabel dostatečně upevnit pomocí stahovacích pásků - pokud možno v barvě odpovídající okolí. Vypadá to prostě hezčí!
03 - Připojení palubní zásuvky
Existují dvě možnosti připojení kladného kabelu: Buď přímo na baterii, nebo přes plus zapalování. V každém případě by měla být instalována letmo uložená pojistka.
Připojení přímo k baterii
Pokud se má baterie nabíjet přes zásuvku, např. pomocí nabíječky ProCharger, doporučuje se připojení přímo k baterii. Tato varianta je výhodná také v případě, že chceš nabíjet zařízení během přestávek v jízdě.
Aby bylo možné připojit pólová oka k baterii, musí být vypnuto zapalování. Nejdříve však najdi vhodné místo pro upevnění malé letmo uložené pojistkové skříňky (např. v prostoru pod bočním krytem). Existuje několik variant pojistkových skříněk. U zobrazené pojistkové skříňky odřízni kladný kabel (červený) zásuvky, oba konce kabelu nasaď na kovové svorky pojistkové skříňky a přitlač je k sobě tak, aby kovové svorky pronikly kabelem a kontaktovaly se. Ujisti se, že je slyšet, jak zapadá na místo.
Potom do skřínky vlož plochou pojistku 5 A.
Nyní přišroubuj pólová oka k baterii. Abys zabránil zkratu při dotyku nářadí a rámu, odpoj nejprve zemnicí kabel od záporného pólu baterie a potom kabel od kladného pólu. Potom připoj nejprve červený vodič ke kladné svorce a potom černý vodič k záporné svorce.
Připojení k plus přípojce zapalování
Výhodou této varianty připojení je, že zásuvku nemůže nikdo použít bez autorizace. Zásuvka je napájena pouze při zapnutém zapalování. NEPŘIPOJUJ ji k žádnému kabelu, který napájí důležité komponenty (např. světla nebo zapalovací cívku). Doporučujeme ji připojit ke kabelu klaksonu.
I zde je důležité, aby bylo vypnuto zapalování. Nyní připoj červený kladný kabel zásuvky ke kabelu klaksonu.
V našich servisních tipech ke kabelovým spojůmti podrobně ukážeme, jak nejlépe tento spoj provést. V našem příkladu jsme kabely propojili pájecím konektorem.
Dodatečné jištění zásuvky v tomto případě zajišťuje také letmo uložená pojistková skříňka. Připoj černý záporný kabel k uzemnění. Zásuvka je nyní připojena a připravena k použití.
04 - Kontrola elektrických zařízení
Nyní zkontroluj, zda zásuvka a elektrický systém motocyklu správně fungují, a teprve potom namontuj všechny demontované součásti na vozidlo.
05 - Zpětná montáž kapotáže / sedadla
Nyní znovu sestav všechny dříve demontované části motocyklu.
06 - Znovu kontrola elektrické instalace
Před zahájením jízdy zkontroluj pro jistotu elektrické funkce ještě jednou. Lepší se pojistit, než litovat...
Upozornění: Pokud zásuvku nepoužíváš, nech ji zavřenou, aby se v ní nehromadila dešťová voda nebo nečistoty.
Bonusový tip pro skutečné profesionály
Jeden po druhém - od uvolnění k utažení
Vpravo nebo vlevo? Na to se zde neptáme. Jde spíše o to: V jakém pořadí se mají povolovat vícenásobné šroubové spoje (např. u krytů)? Reakce: Obráceně. Pokud je v návodu nebo na součásti uveden postup utahování, povoluj v opačném směru. A neprovedeš nic špatného.
Zůstaň na koberci
Jakkoli může být šedá betonová podlaha dílny pěkná, mnohem lepší je montovat na opotřebovaném, ale stále použitelném koberci. Je pohodlnější a příjemnější pro kolena. Díly, které spadnou, nejsou hned na šrot. Olej a jiné kapaliny se rychle vstřebávají. Proti chladu pod nohama se osvědčila i nejedna stará podlahová krytina.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.