Výměna brzdových destiček

Výměna brzdových destiček nebo brzdových čelistí není v zásadě obtížná, ale měla by se provádět velmi pečlivě. Proto si tyto pokyny pečlivě prostuduj.

HOW TO: Výměna brzdových destiček na motocyklu
Louis videa Jak na to
HOW TO: Výměna brzdového kotouče
SPRÁVNÉ použití momentového klíče

Pozor: Výměnu obložení podle následujících pokynů by měli provádět pouze zkušení „mechanici". Neriskuj žádné bezpečnostní nedostatky! Pokud nejsi přesvědčen o svých schopnostech, svěř servis brzd svému servisu!

Výměna brzdových destiček na motocyklu

Kotoučová brzda, původně vyvinutá pro podvozky letadel, se koncem 60. let 20. století dostala i do konstrukce japonských motocyklů. Princip tohoto typu brzd je jednoduchý a účinný: Dvě protilehlé brzdové destičky, nazývané také brzdové špalíky, jsou vysokým tlakem hydraulického systému přitlačovány na kovový kotouč s tvrzeným povrchem, který je namontován mezi nimi.

Výhodou kotoučové brzdy oproti bubnové je lepší odvětrávání a chlazení systému v kombinaci s účinnějším přítlakem destiček na podložku.

Brzdové destičky i brzdové kotouče podléhají opotřebení způsobenému třením, které závisí na jízdních a brzdných návycích uživatele: Pravidelná vizuální kontrola je proto pro bezpečnost jízdy nezbytná. Pro kontrolu brzdových destiček lze obvykle sejmout kryt z brzdového třmenu. Nyní jsou destičky viditelné: Třecí obložení spojené se základní deskou je často opatřeno drážkou, která označuje mez opotřebení. Obvykle se jedná o tloušťku destičky 2 mm.

Upozornění: Časem se na horním okraji kotouče vytvoří „výstupek". To již svědčí o určitém opotřebení. Při měření posuvným měřítkem ale může tento výstupek vést ke zkreslení výsledků měření! Zjištěnou hodnotu porovnej s mezní hodnotou opotřebení, která je obvykle vyražena na základně kotouče nebo ji najdeš v dílenské příručce. Vyměň kotouč včas, protože pokles pod mezní hodnotu může vést ke snížení brzdného účinku se současným přehřátím systému a neopravitelnému poškození brzdového třmenu! Kotouč je třeba vyměnit také v případě výrazných rýh.

Kontrola brzdového kotouče mikrometrickým šroubem

Kontrola brzdového kotouče mikrometrickým šroubem

Kontrola brzdového kotouče mikrometrickým šroubem

Brzdový špalík zkontroluj také ze strany nebo zespodu: Šikmé opotřebení znamená vadné zavěšení třmenu a může vést k předčasnému poškození brzdového kotouče! Zejména před delšími cestami na dovolenou je vhodné vyměnit brzdové destičky, i když jsou ještě poněkud před hranicí opotřebení. U starších nebo často teplem spálených obložení může dojít ke snížení účinku v důsledku zeskelnatění materiálu, takže je nutná výměna. Čas od času je třeba zkontrolovat také brzdový kotouč. Zejména moderní lehké brzdové kotouče jsou vystaveny nemalému zatížení od "záběru" čtyřpístkového nebo šestipístkového brzdového třmenu. Zbytkovou tloušťku kotouče lze pohodlně určit pomocí mikrometrického šroubu.


5 smrtelných hříchů při výměně brzdových destiček

  • NE: Neumytí rukou po čištění brzdového třmenu.
  • NE: Mazání pohyblivých dílů brzd tukem.
  • NE: Použití měděné pasty k mazání obložení ze slinutého kovu.
  • NE: Rozlití brzdové kapaliny na nové brzdové destičky.
  • NE: Zatlačení brzdových destiček zpět šroubovákem.

Výměna brzdových destiček - takto se to dělá

Krok 1: Případně odčerpej trochu brzdové kapaliny

Krok 1: Případně odčerpej trochu brzdové kapaliny

01 - Vysátí brzdové kapaliny

Abys zabránil přetečení kapaliny a poškození laku při pozdějším zatlačení brzdového pístu, zakryj nejprve nádržku a všechny lakované části v blízkosti nádržky brzdové kapaliny. Vytékající brzdová kapalina napadá lak a musí se v nouzové situaci okamžitě umýt vodou (ne jen setřít). Motorku umísti tak, aby nádoba na kapalinu byla ve vodorovné poloze a aby se obsah po otevření víka ihned nevylil.

Nyní otevři víko, vezmi ho do hadříku a odsaj kapalinu z nádoby asi do poloviny. K profesionálnímu odvzdušnění lze nejčastěji použít odvzdušňovač brzd Mityvac nebo láhev s pumpičkou.

Pokud je tvoje kapalina starší než dva roky, doporučujeme ji vyměnit; zestárlou kapalinu poznáš podle nahnědlého zbarvení servisní tipy k základním znalostem o brzdové kapalině


Krok 2: Demontáž brzdového třmenu

Krok 2: Demontáž brzdového třmenu

02 - Demontáž brzdového třmenu

Uvolni upevnění brzdového třmenu na vidlici a zvedni třmen z kotouče, abys získal přístup k brzdovým destičkám. 


Krok 3: Odstranění vodicích kolíků

Krok 3: Odstranění vodicích kolíků

03 - Demontáž brzdových destiček

Samotná demontáž destiček je poměrně snadná. Na našem obrázku jsou vedeny dvěma pojistnými kolíky a drženy v poloze pružinou. Po vytažení zajišťovacích sponek ze zajišťovacích kolíků je lze demontovat. Zaseknuté kolíky je třeba vytlačit vhodným razníkem. 

Dávej si pozor: Pružina ráda nechtěně vyskočí ze své pozice a zmizí v některém z koutů dílny. Nezapomeň si poznamenat jejich instalační polohu pro pozdější instalaci - v případě potřeby si je vyfoť mobilním telefonem. Po odstranění kolíků lze brzdové destičky vyjmout.


Upozornění: Dbej na případné zabudované "protiskluzové destičky", které mohou být umístěny mezi brzdovým obložením a pístkem: Je nutné, aby byly znovu sestaveny ve stejné poloze, aby mohly plnit svůj úkol! Pomůže ti i fotografie z mobilního telefonu.


Krok 4: Vyčistění brzdového třmenu

Krok 4: Vyčistění brzdového třmenu

04 - Vyčištění a kontrola brzdového třmenu

Brzdové třmeny důkladně vyčisti a zkontroluj. Zvláštní pozornost věnuj suchému "vnitřku" a správně nasazeným prachovým manžetám na brzdovém pístu, pokud tam jsou. Vlhkost indikuje nedostatečné utěsnění pístu. Prachové manžety by neměly být křehké nebo děravé, jinak se do pístu dostane vlhkost. Výměnu prachové manžety (je-li přítomna) lze snadno provést zvenčí, výměnu těsnicího kroužku nalezneš v příručce pro opravy. Nyní vyčisti brzdový třmen podle obrázku měkkým mosazným nebo plastovým kartáčkem a čističem brzd PROCYCLE. Pokud je to možné, nestříkej čisticí prostředek přímo na prachovou manžetu. Manžetu nekartáčuj!

Nyní vyčisti brzdový kotouč čistým hadříkem namočeným v čističi brzd. 


Krok 5: Zatlačení brzdového pístu zpět

Krok 5: Zatlačení brzdového pístu zpět

Nákres přípravku na zatlačení brzdových pístků

05 - Zatlačení brzdového pístu zpět

Očištěné brzdové pístky natři pastou na brzdové válce. Brzdové pístky zatlač zpět pomocí přípravku na zatlačení brzdových pístků. Nyní jsi uvolnil místo pro nové, silnější destičky.


Upozornění: K přestavování brzdových pístků nepoužívej šroubovák nebo podobné nástroje. U tohoto nářadí hrozí nebezpečí vzpříčení, brzdový pístek se pak zasekne ve svém uložení pod mírným úhlem a výsledkem by bylo následné obrušování brzdy. Při zpětném zatlačování dávej pozor také na hladinu brzdové kapaliny v nádržce - stoupá v důsledku zpětného pohybu pístu! 

Krok 6 obr. 1: Natři zadní stranu keramickou nebo měděnou pastou

Krok 6 obr. 1: Natři zadní stranu keramickou nebo měděnou pastou

06 - Montáž brzdových destiček

Abys zabránil vrzání nových destiček po montáži, nanes tenkou vrstvu měděné pasty (např. od firmy PROCYCLE) na kovovou zadní stranu a případně i na hrany a očištěné přídržné kolíky na organických brzdových destičkách. Keramická pasta se používá u slinutých brzdových destiček, které se mohou zahřívat, a u vozidel s ABS, u nichž bys neměl používat měděnou pastu, protože je vodivá. Pasta se v žádném případě nesmí dostat na obložení! 

Krok 6 obr. 2: ... nebo použij protiskluzovou fólii

Krok 6 obr. 2: ... nebo použij protiskluzovou fólii

Účinnější a čistší než měděná nebo keramická pasta je protiskluzová fólie od společnosti TRW, která se jednoduše nalepí na zadní stranu destičky. Je vhodná pro brzdové systémy s ABS i bez něj a pro slinuté i organické destičky, pokud je v brzdovém třmenu dostatek místa pro nanesení cca 0,6mm vrstvy.


07 - Vložení nových bloků do kleští

Nyní vlož nové bloky do kleští vnitřními stranami k sobě. Přidej případné protiskluzové desky do správné polohy. Vlož pojistný kolík a nasaď pružinu. Stiskni pružinu a nasaď druhý pojistný kolík. Vlož nové zajišťovací svorky. Než přejdeš k závěrečné montáži, zkontroluj svou práci ještě jednou.


Krok 8: Utažení

Krok 8: Utažení

08 - Konečná montáž

Aby bylo možné umístit brzdový třmen na kotouč, musí být destičky co nejvíce vysunuty ven, aby vznikl volný prostor. Nyní nasaď kleště na kotouč na vidlici. Pokud to ještě není možné, brzdový píst se pravděpodobně mírně posunul z výchozí polohy a je třeba jej zatlačit zpět. Pokud je to možné, použij k tomuto účelu vtahovač pístu. Jakmile je brzdový třmen na svém místě, utáhne se předepsaným utahovacím momentem.


Krok 9: Údržba jednokotoučové brzdy

Krok 9: Údržba jednokotoučové brzdy

09 - Údržba jednokotoučové brzdy

Pokud máš na motocyklu jednokotoučový brzdový systém, můžeš nyní naplnit brzdovou kapalinu v nádržce až po značku "max." a zavřít uzávěr. Pokud máš dvoukotoučový systém, je třeba nejprve přepracovat druhý brzdový třmen. Před zkušební jízdou zatlač brzdový pístek několikrát "pumpnutím" brzdové páky do pracovní polohy. To je velmi důležité, jinak by tvoje první pokusy o brzdění vyšly naprázdno! Prvních 200 km se vyhýbej silovému, průběžnému a vleklému brzdění, aby se brzdové destičky mohly na brzdové kotouče zabrousit a nezeskelnatěly. 


Pozor: Zkontroluj, zda se kotouče nezahřívají, zda brzdové destičky neskřípou nebo zda se nevyskytují jiné závady, které ukazují na zaseknutý brzdový pístek. V takovém případě píst znovu zatlač do výchozí polohy bez naklápění, jak je popsáno výše. Většinou se pak problém vyřeší.


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar