Výměna brzdové kapaliny na motocyklu
Dobré brzdy jsou pro bezpečnost jízdy na motocyklu nepostradatelné. Proto je třeba pravidelně měnit nejen brzdové destičky, ale také brzdovou kapalinu hydraulického brzdového systému.
- Odvzdušnění brzd a výměna brzdové kapaliny
- Odvzdušnění brzd
- Výměna brzdové kapaliny - takto se to dělá
- Metoda 1: Výměna kapaliny pomocí ruční nebo nožní páky
- 01 - Vodorovné vyrovnání nádržky brzdové kapaliny
- 02 - Příprava pracoviště
- 03 - Nasazení kroužkového klíče a potom připojení hadice.
- 04 - Opatrné odšroubování víčka
- 05 - Otevření odvzdušňovacího šroubu a odčerpání kapaliny
- 06 - Vypumpování brzdovou pákou
- 07 - Odčerpání kapaliny
- 08 - Odvzdušnění
- 09 - Hlídání úrovně naplnění
- 10 - Tlakový bod páky
- Metoda 2: Výměna kapaliny pomocí vakuové pumpy
- 06 - Vysátí brzdové kapaliny a vzduchu
- 07 - Kontrola
- Naše doporučení
Odvzdušnění brzd a výměna brzdové kapaliny
Nevidíš přes průzor nádržky brzdové kapaliny? Vidíš jen černou? Pak je nejvyšší čas vyměnit starý kal za čerstvou, čirou, jasně žlutou brzdovou kapalinu. Můžeš vytáhnout páku ruční brzdy až k rukojeti plynu? Zajímá tě, co může znamenat slovo tlakový bod? I v tomto případě by ses měl o hydraulický systém brzd postarat co nejdříve, protože pak by se v systému mohl nacházet vzduch, který tam nepatří. Zapamatuj si: Pokud chceš na silnici bezpečně brzdit, musíš zajistit pravidelnou údržbu brzd. Zde ti ukážeme, jak na to.
Jak je popsáno v našem servisním tipu k brzdové kapalině, hydraulická kapalina časem stárne. Absorbuje také vodu a vzduch v uzavřeném systému bez ohledu na počet ujetých kilometrů vozidla. V důsledku toho se tlakový bod brzdy stává houbovitým nebo hydraulika nevydrží nouzové brzdění při tepelném zatížení. Proto je nezbytné měnit brzdovou kapalinu v intervalech údržby doporučených výrobcem a současně odvzdušnit brzdový systém.
Pozor: Absolutní péče je při této práci nezbytná! Práce na brzdových systémech jsou pro bezpečnost silničního provozu klíčové a vyžadují hluboké odborné znalosti v oboru motorových vozidel. Proto neriskuj žádné bezpečnostní nedostatky! Pokud máš sebemenší pochybnosti o tom, zda jsi schopen tuto práci provést sám, svěř ji odbornému servisu.
To platí zejména pro brzdové systémy s řízením ABS. Ty mají obvykle dva brzdové okruhy. Jedním je řídicí obvod, který je ovládán brzdovým čerpadlem a uvádí v činnost snímače, a druhým je řídicí obvod, který je ovládán čerpadlem nebo modulátorem tlaku a uvádí v činnost brzdové písty. Takové brzdové systémy se obvykle musí odvzdušňovat elektronicky prostřednictvím počítače v dílně, takže tuto práci nelze rozumně provádět doma. Proto v následujícím textu popisujeme výhradně údržbu brzdových systémů bez ABS!
Vždy dbej na to, aby ses s jedovatou brzdovou kapalinou obsahující glykol DOT 3, DOT 4 nebo DOT 5.1 nedostal do kontaktu ani ty, ani lakované části vozidla. Napadá laky, povrchy i pokožku! V případě potřeby ji co nejdříve důkladně smyj velkým množstvím vody. Silikonová brzdová kapalina DOT 5 je rovněž toxická a zanechává odolný mazací film. Proto se musí pečlivě držet stranou od brzdových kotoučů a destiček.
- Obr. 1a - Průhledná hadička s prázdnou nádobou
- Obr. 1b - Odvzdušňovač brzd se zpětným ventilem
- Obr. 1c - Vakuová pumpa
- Obr. 1d - Ocelolitinový odvzdušňovací šroub brzdového systému se zpětným ventilem
Odvzdušnění brzd
Odstranění staré brzdové kapaliny a současné odvzdušnění brzdového systému lze provést dvěma různými způsoby, a to buď odčerpáním kapaliny do sběrné nádoby pomocí brzdové páky/brzdového pedálu, nebo jejím odsátím pomocí vakuové pumpy (viz obr. 1c).
Při odčerpávání brzdové kapaliny ji protlač průhlednou hadičkou do prázdné nádoby (viz obr. 1a). Před nastartováním nalij do této nádoby trochu nové brzdové kapaliny (cca 2 cm), aby nemohlo dojít k náhodnému nasátí vzduchu hadicí zpět do hydraulického systému. Ujisti se, že je nádoba dobře umístěna - konec hadičky musí vždy zůstat v kapalině. Bezpečnější a jednodušší je použít odvzdušňovač brzd se zpětným ventilem (viz obr. 1b), který spolehlivě zabrání zpětnému proudění vzduchu.
Alternativně lze velmi dobře použít ocelolitinový odvzdušňovací šroub se zpětným ventilem (viz obr. 1d), který se vymění za původní odvzdušňovací šroub brzd. Zůstává trvale na vozidle a značně usnadňuje budoucí údržbu brzd.
Při odvzdušňování sleduj stav náplně v nádržce ventilu: Nikdy jej nenechávej běžet naprázdno, jinak se do systému opět dostane vzduch a budeš muset začít pracovat znovu. Vždy včas doplň čerstvou kapalinu!
Zejména u nádržek s malým objemem a brzdových třmenů, které se typicky vyskytují u krosových motorek a skútrů, se vysaje nádržka vakuovou pumpou velmi rychle. Zde je nejlepší odvzdušnit brzdovou pákou / brzdovým pedálem. Při dlouhém brzdovém potrubí a velkém objemu kapaliny v nádržce i v brzdovém třmenu je naopak vakuová pumpa velkou úsporou práce.
Výměna brzdové kapaliny - takto se to dělá
Metoda 1: Výměna kapaliny pomocí ruční nebo nožní páky
01 - Vodorovné vyrovnání nádržky brzdové kapaliny
Nejprve je třeba vozidlo bezpečně zvednout. Mělo by být v takové poloze, aby dosud uzavřená nádržka brzdové kapaliny byla přibližně ve vodorovné poloze. Nejlepší je použít zvedák na motorku vhodný pro daný model vozidla. Tipy pro zvedání najdeš v našem servisním tipu k základním znalostem zvedání.
02 - Příprava pracoviště
Nyní zakryj všechny lakované části motocyklu vhodnou fólií nebo podobným materiálem, aby stříkající brzdová kapalina nemohla způsobit žádnou škodu. Je lepší být trochu moc úzkostlivý, jen málokdo zvládne tyto práce úplně správně bez malých kapek. Byla by to škoda pro vzhled motorky. Pro jistotu si připrav kbelík čisté vody.
03 - Nasazení kroužkového klíče a potom připojení hadice.
Nejprve odvzdušni brzdový systém na tom odvzdušňovacím šroubu, který je nejdále od nádržky brzdové kapaliny. Za tímto účelem nasaď na odvzdušňovací šroub brzdového třmenu vhodný klíč a připoj hadičku odvzdušňovacího systému brzd nebo nádržky. Ujisti se, že je hadice dobře usazena na odvzdušňovacím šroubu a že samočinně nesklouzává. U starších hadic pomáhá odříznout malý kousek bočními štípacími kleštěmi, aby se hadice opět pevně uchytila. Hadice, která není dokonale usazena na odvzdušňovacím šroubu, nebo odvzdušňovací šroub, který je mírně uvolněný v závitu, může vést k tomu, že se v hadici vytvoří tenká čára vzduchových bublin. Pokud chceš mít jistotu, můžeš hadici upevnit například sponou nebo stahovacím páskem.
04 - Opatrné odšroubování víčka
Opatrně odšroubuj víčko nádržky brzdové kapaliny. U šroubů s křížovou drážkou dbej na to, abys použil dobře padnoucí šroubovák, protože tyto malé křížové drážky se snadno poškodí. Lehkým poklepáním kladivem na šroubovák lze pevně utažené šrouby uvolnit. Opatrně otevři víčko nádržky brzdové kapaliny a odlož ji i s gumovou vložkou na čisté místo.
05 - Otevření odvzdušňovacího šroubu a odčerpání kapaliny
Nyní opatrně otevři odvzdušňovací šroub pomocí kroužkového klíče o půl otáčky. I zde je třeba použít dobře padnoucí klíč, protože šroub je obvykle velmi pevně utažen, pokud nebyl dlouho otevřen.
06 - Vypumpování brzdovou pákou
Pomocí brzdové páky nebo brzdového pedálu odčerpej starou brzdovou kapalinu ze systému. Buď ale velmi opatrný, protože některé brzdové válce mají tendenci při spuštění vystřikovat z odvzdušňovacího otvoru v zásobníku brzdové kapaliny a mohou vystříknout na lakované části vozidla. Vždy dbej na to, aby nádržka brzdové kapaliny nebyla prázdná!
Jakmile hladina brzdové kapaliny viditelně poklesne, doplň mezitím do nádržky novou brzdovou kapalinu - jak již bylo popsáno: Do systému se nesmí dostat vzduch!
Pokud se kapalina nechce správně spustit, existuje malý trik: Po každém čerpání zavři odvzdušňovací šroub, potom uvolni páku nebo pedál, šroub znovu otevři a znovu čerpej. Je to trochu zdlouhavější, ale funguje to a vzduchové bubliny jsou ze systému důsledně vypuzovány. Odvzdušňovač brzd se zpětným ventilem nebo ocelolitinovým šroubem ti tuto práci ušetří, protože kapalina nebo vzduch nemohou zpětně proudit přes zpětný ventil.
07 - Odčerpání kapaliny
Důkladně sleduj hladinu v nádržce brzdové kapaliny a pokračuj, dokud průhlednou hadičkou neproudí pouze nová, čistá kapalina bez bublinek.
Naposledy zatáhni za páku/pedál, pevně ji drž a zavři odvzdušňovací šroub.
08 - Odvzdušnění
V závislosti na systému odvzdušni další odvzdušňovací šroub brzdového systému / dvojitou kotoučovou brzdu na druhém brzdovém třmenu systému, jak již bylo popsáno.
09 - Hlídání úrovně naplnění
Po odvzdušnění všech odvzdušňovacích šroubů brzdového systému naplň nádržku brzdové kapaliny až po maximální rysku a udržuj ji ve vodorovné poloze. Potom ji uzavři vyčištěnou, vysušenou (!) gumovou vložkou a víkem.
Pokud jsou brzdové destičky již poněkud opotřebované, neměla by být nádržka naplněna až po maximální rysku, protože jinak by při výměně destiček bylo v systému příliš mnoho brzdové kapaliny. Příklad: Když jsou destičky opotřebované na 50 %, provede se naplnění do poloviny mezi označením min. a max.
Nyní utáhni většinou velmi měkké křížové šrouby přesně padnoucím šroubovákem a s velkým citem. Nedotahuj příliš, jinak budeš mít při příští výměně kapaliny problémy. Znovu důkladně zkontroluj, zda na vozidle nejsou stříkance brzdové kapaliny, a v případě potřeby je důkladně umyj, než dojde k poškození laku.
10 - Tlakový bod páky
Potom několikanásobným sešlápnutím brzdové páky/brzdového pedálu zvyš tlak v brzdovém ventilu. Zkontroluj, zda po krátkém volnoběhu vždy cítíš pevný tlakový bod na páku nebo pedál - například na řídítkách by se brzdová páka neměla přitahovat k rukojeti s houbovitým odporem. Nedostatečný, měkký bod tlaku může být způsoben zbytkovým vzduchem v systému, jak již bylo popsáno (v takovém případě zopakuj proces odvzdušnění), nebo může být brzdový třmen netěsný nebo pístek v ruční pumpě opotřebovaný.
Upozornění: Pokud ani po několikanásobném odvzdušnění a kontrole těsnosti nedojde k vytvoření ostrého tlakového bodu, osvědčil se následující postup: Silně zatáhni za brzdovou páku a připevni ji k rukojeti plynu, např. stahovacím lankem. Pak je nejlepší nechat systém s takto vytvořeným tlakem přes noc. Přes noc pak mohou jemné vzduchové bublinky nenápadně stoupat k horní části nádržky brzdové kapaliny. Druhý den odstraň fixaci, znovu zkontroluj tlakový bod a znovu vypusť vzduch.
Metoda 2: Výměna kapaliny pomocí vakuové pumpy
Postupuj podle metody 1, kroků 01 až 05, a dále takto:
06 - Vysátí brzdové kapaliny a vzduchu
Pomocí vakuové pumpy vysaj starou brzdovou kapalinu a vzduch z nádržky.
- Před vypuštěním nádrže je třeba včas doplnit novou kapalinu (viz metoda 1, krok 6, obr. 2).
- Proto vždy sleduj stav naplnění!
- Pokračuj v práci s vakuovou pumpou, dokud průhlednou hadičkou neproudí pouze nová, čistá kapalina bez vzduchových bublin (viz metoda 1, krok 7, obr. 1).
Během posledního čerpacího zdvihu vakuovou pumpou zavři odvzdušňovací šroub na brzdovém třmenu (viz metoda 1, krok 7, obr. 2). V závislosti na systému odvzdušni další odvzdušňovací šroub brzdového systému / dvojitou kotoučovou brzdu na druhém brzdovém třmenu systému, jak již bylo popsáno.
07 - Kontrola
Nyní pokračuj způsobem popsaným v metodě 1 od kroku 8, dokonči práci a potom zkontroluj bod tlaku a čistotu své motorky.
Než s motocyklem znovu vyjedeš na silnici, důkladně zkontroluj funkci a účinek brzdového systému.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.