Omotání kolen termoizolační páskou
Myslíš si, že termoizolační páska na kolenech je v pohodě? Pak si motorku jednoduše obvaž sám - s pomocí těchto pokynů.
- Ovinutí výfukového kolene
- Proč vůbec ovinovat?
- Příprava
- Šikovné ovinutí výfuku - takto se to dělá
- 01 - Namočení pásky
- 02 – Označení značkou
- 03 - Ovíjení
- 04 - Rovnoměrné ovinutí
- 05 - Konec ovíjení
- 06 - Montáž stahovací pásky z ušlechtilé oceli
- 07 - Fixace drátem
- 08 - Zpětná montáž výfuku na motocykl
- 09 - Hotovo!
- Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
powered by Silent Sport
Upozornění: Pokud je výfuk demontován, budeš potřebovat nové těsnění výfuku.
Ovinutí výfukového kolene
Ovinutí výfukových potrubí termoizolační páskou se v oblasti individualizace pevně usadilo jako vizuální "tuningové opatření". Pro ovinutí výfuku však existují i pádné technické důvody. Zde si ukážeme, jak šikovně upravit výfuk. To, co se na první pohled zdá velmi jednoduché, není tak snadné, má-li být výsledek přesvědčivý.
Nářadí: Imbusový klíč, nůžky, nástrčný klíč, boční štípací kleště, kleště na kabelové svazky
Proč vůbec ovinovat?
Kromě efektního vzhledu má páska také některé technické výhody. Jak napovídá název termoizolační páska funguje jako izolační vrstva, která udržuje teplo výfukových plynů ve výfuku. Na jedné straně chrání již tak horký motor před dodatečným zahříváním zvenčí, podporuje odstraňování zbytků spalin a navíc chrání řidiče a jeho oděv před následky náhodného kontaktu s výfukovými plyny, které mohou být horké až několik set stupňů.
Příprava
Pásky Silent Sport jsou od společnosti Louis k dispozici ve čtyřech barvách, takže pásky odpovídají i koncepci vozidla. Délka 10 metrů je záměrně velkorysá, protože nutnost měnit polohu mezi jednotlivými kroky je otravná a výsledek nikdy nebude vypadat dobře.
Než se začne, několik tipů: Nejprve budeš potřebovat nádobu s čistou studenou vodou. Připrav si také svorky, kabelové stahovací pásky a nerezový drát k ovinutí. A pak samozřejmě potřebuješ nářadí na demontáž výfukového potrubí. To ti usnadní práci při ovinování. Nebo chceš při každé jízdě šmátrat po celé délce pásky mezi motor a rozdělovač? Pokud není jiná možnost, lze samozřejmě tepelně izolační páskou ovinout i namontovaný výfuk.
Šikovné ovinutí výfuku - takto se to dělá
01 - Namočení pásky
Aby ovinutí probíhalo hladce, zajisti, aby byla páska pružnější, roztažitelnější a zároveň neklouzala, a to tak, že ji necháš dlouho, třeba i celou noc, ponořenou ve vodě. Dobré věci přicházejí k těm, kdo čekají! Mokré ovíjení je skutečný nepořádek. Mokrá páska může silně barvit. Proto používej rukavice a pracovní oděv. Pásku můžeš omotat i suchou, ale pokud se mokrá páska později po zaschnutí smrští a pevně obepne koleno, budeš mít z práce o to delší radost.
02 – Označení značkou
Koleno by mělo být před montáží čisté. Rezavá místa je třeba odstranit, aby koleno pod termoizolační páskou nepozorovaně nerezavělo. Jak správně odstranit rez, je popsáno v servisních tipech k odstranění koroze.
Před odpojením tlumiče výfuku od výfukového potrubí je vhodné si tužkou označit, jak daleko do sebe trubky zapadají, abys později věděl, kde můžeš pásku omotat.
03 - Ovíjení
Vinutí začni vždy ze strany tlumiče, aby jednotlivá vinutí ležela na sobě jako střešní tašky. Tímto způsobem poskytují nejmenší povrch pro vítr, déšť nebo zvířené kamínky - a vydrží déle. Pro čistý a rovný povrch proveď první ovinutí kolem trubky v pravém úhlu. Od druhého ovinutí táhni pásku šikmo.
Ujisti se, že nevznikly žádné mezery. Když je začátek podle tvých představ, upevni jej svorkou nebo dočasným stahovacím páskem (to druhé je nejrychlejší).
04 - Rovnoměrné ovinutí
Od této chvíle opakuj proces ovinutí, dokud nedosáhneš konečné značky. Vždy udržuj pásku napnutý a dbej na to, aby vinutí bylo pěkné a rovnoměrné.
Nejjednodušší je nechat roli pásky ve vodě a otáčením výfuku ji navíjet. Tím se vyhneš zamotání a špatnému namotání pásky.
Upozornění: Ve vlastním zájmu dbej na to, aby pohyblivé části zůstaly pohyblivé a aby ses vyhnul vybráním nebo vývodům výfuků.
05 - Konec ovíjení
Až dojdeš na konec, zbytek odřízni. Buď však opatrný: Neodstřihuj příliš krátce. Předem přesně měř!
Poslední ovinutí je umístěno v pravém úhlu k trubce, stejně jako první ovinutí, a potom je upevněno - nejprve stahovacím páskem.
06 - Montáž stahovací pásky z ušlechtilé oceli
Konečná fixace by měla být provedena kovovým materiálem. Buď hadicovou svorkou, nebo stahovacím páskem z ušlechtilé oceli.
Pro perfekcionisty existuje ještě příjemnější způsob konečné fixace: pomocí drátku. Zde je třeba poznamenat, že tato varianta je určena pro pokročilé mechaniky.
07 - Fixace drátem
Zakončení drátem je pracné, ale odměnou je lepší vizuální efekt a všeobecný obdiv na příští schůzce. Vyzkoušej to! Je pravda, že to nejde úplně bez talentu a mírného sklonu k sebetrestání ...
Nejprve z drátu vytvoř oko, umísti ho napříč směrem ovinování nebo rovnoběžně s trubkou na textilní pásku a několikrát ho oviň.
Potom lze dočasnou stahovací pásku odstranit.
Po několika ovinutích co nejblíže u sebe se drát ustřihne a konec drátu protáhne okem.
Potom oko utáhni kleštěmi tak, aby zmizelo pod ovinutím.
Vyčnívající drát je pak nejlépe odříznout bočním řezákem.
08 - Zpětná montáž výfuku na motocykl
Nyní je výfuk namontován zpět na motocyklu. Vždy použij nové těsnění výfuku, pokud je instalováno.
09 - Hotovo!
Když to všechno zvládneš, je to: Nastartuj stroj a projeď se s ním. Výfuk bude zpočátku hodně kouřit.
Abys nepřitahoval pozornost, doporučuje se spíše výlet krajinou než po městě.
Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
Dvoubarevné ovinutí
Přidání vizuálních akcentů na motorku je fajn věc. Tímto způsobem vytvoříš mnohem větší individualitu a tvé vozidlo bude výrazně vyčnívat z davu. Technika dvoubarevného ovinutí je příkladem toho, že s relativně malým úsilím můžeš hodně dosáhnout. Jednoduše omotej kolem výfukového potrubí dvě různobarevné tepelně izolační pásky vedle sebe. Začátek může být trochu obtížnější, musíš pracovat velmi rovnoměrně a přesně, ale úsilí se vyplatí... Zkus to!
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.