Montáž systému mazání řetězu na motorku
Hnací řetěz, pastorek a řetězové kolo patří mezi součásti motorky, které jsou vystaveny obzvláště vysokému namáhání. Trvalé mazání, např. pomocí Scottoileru, prodlužuje životnost sady řetězu o tisíce kilometrů.
- Instalace mazacího systému Scottoiler - takto to funguje
- 01 - Vakuová přípojka
- 02 - Připojení vakua
- 03 - Montáž nádržky mazacího oleje
- 04 - Připojení přívodní hadice a mazací trysky
- 05 - Pokládka a upevnění přívodní hadice
- 06 - Pokládka přívodní hadice
- 07 - Plnění a odvzdušňování Scottoileru
- 08 - Odstranění vzduchových bublin a odvzdušnění přívodní hadice
- 09 - Nastavení rychlosti kapání
Upozornění: Návod k montáži systému Scottoiler pro mnoho motocyklů najdeš ve značkovém obchodě Scottoiler.
Instalace systému mazání řetězu Scottoiler
Hnací řetěz, pastorek a řetězové kolečko patří bezpochyby mezi součásti motocyklu, které jsou vystaveny obzvláště vysokému namáhání, a proto jsou náchylné k opotřebení. Není divu, protože neustálá změna zrychlování, zpomalování a brzdění tě doslova dostane.
Dobré mazání s co nejmenším množstvím "brusných" nečistot může výrazně snížit opotřebení. Pravidelné čištění a promazávání však nemusí nutně patřit k nejpříjemnějším úkonům údržby motorky, a proto se často zanedbává. Zejména pokud vozidlo nemá hlavní stojan a pro údržbu řetězu je třeba nejprve vytáhnout dílenský zvedák - a ten není k dispozici ani na dlouhých cestách.
Pouze ten, kdo pravidelně a důkladně čistí řetěz kvalitním speciálním čisticím prostředkem, aby odstranil ulpívající, materiál erodující nečistoty a písek, bude mít řetěz, který běží snadno, tj. neztrácí výkon motoru a dlouho vydrží. Brzké opotřebení znamená stejně brzkou investici do nové sady řetězu a výměna komponentů je špinavá práce, která ne každému vyhovuje. Měl jsi si tedy přece jen koupit kardanový stroj? Vůbec ne - protože řetězový pohon má také své výhody. Například třecí ztráty jsou výrazně nižší než u technicky velmi složitého a tudíž drahého kardanového převodu, přenos výkonu je přímější a motocykl si kromě plného výkonu zachovává i sportovní vzhled.
Řešením tohoto konfliktu je automatický systém mazání řetězu, např. v podobě Scottoileru. Ten je na motocyklu trvale nainstalován, trvale čistí a automaticky maže řetěz a nároky na údržbu se blíží nule. Po několika tisících kilometrech je ovšem třeba olejovou nádržku doplnit. Naplnění nádržky 50 ml vystačí až na cca 2 500 km v závislosti na nastavení a úrovni naplnění. V závislosti na typu vozidla a stylu jízdy se ti v některých případech odmění řetězovým nájezdem přesahujícím 50 000 kilometrů. Nejenže je to nenáročné na peněženku, ale můžeš se také soustředit na to, co tě baví - tedy na potěšení z jízdy.
Vysvětlujeme zde připojení klasického vakuově řízeného systému mazání řetězu. Elektrický systém (rovněž od firmy Scottoiler) se připojuje velmi podobným způsobem, pouze se vynechají kroky 1 a 2 následujícího pracovního postupu. Místo připojení podtlaku hadicí připoj elektrický systém k plusu a mínusu baterie.
Před montáží bys měl motorku zvednout pomocí hlavního stojanu nebo zadního zvedáku, aby bezpečně stál. Který zvedák je pro tvou motorku nejlepší, ti vysvětlíme v servisních tipech k základním znalostem o zvedácích. Řetěz a všechny ostatní části znečištěné mazivem (mazivo se většinou nahromadilo kolem výstupního ozubeného pastorku převodovky) nejprve dobře očisti čističem řetězu, plastovým kartáčem a hadříkem. Pokud tento krok vynecháš, olej z mazacího systému řetězu uvolní staré usazeniny a staré špinavé mazivo se z řetězu dostane na motorku.
Instalace mazacího systému Scottoiler - takto to funguje
01 - Vakuová přípojka
U většiny modelů je nutné nejprve demontovat nádrž nebo eventuálně části kapotáže. V uvedeném příkladu pak najdeš podtlakovou hadici vycházející od mosazného kolíku vstupního kanálu - odtud se odebírá podtlak potřebný k provozu systému mazání řetězu. Tuto trubku odřízni a vlož do ní T-kus, který je součástí sady.
02 - Připojení vakua
Nyní přitlač černý vakuový filtr (součást dodávky) na volný konec T-kusu a pevně zasuň černou vakuovou hadici systému mazání řetězu do druhého konce vakuového filtru. Volný konec černé podtlakové hadice se po montáži zasune do otočného knoflíku olejové nádržky.
03 - Montáž nádržky mazacího oleje
Nádržku s ventilem (RMV) lze namontovat pod sedadlo, na rám nebo kamkoli chceš. Konkrétní návrhy na instalaci RMV najdeš v návodech ke konkrétním modelům mnoha vozidel ve značkovém obchodě Scottoiler.
Při montáži se vyhni přímé blízkosti horkého výfuku a horkých částí motoru! Plnicí otvor oleje a nastavovací kolečko množství oleje musí zůstat snadno přístupné a při vodorovné instalaci musí směřovat vzhůru. Při svislé instalaci musí být nádržka namontována nastavovacím kolečkem směrem nahoru.
Po montáži nádržky pevně zasuň volný konec černého podtlakového vedení do hlavové části RMV. Pokud je toto vedení příliš dlouhé, jednoduše ho zkrať ostrým nožem. Vakuové spojení je nyní kompletně zajištěno.
04 - Připojení přívodní hadice a mazací trysky
Aby byl olej veden na řetězový kotouč na správném místě, musí být dávkovací jednotka bezpečně upevněna. Na našem ukázkovém vozidle jej lze k prizmatickému úchytu připevnit pomocí malé nebo zkrácené desky dávkovače (Scottoiler dodává několik použitelných nástavců). Konkrétní návrhy na instalaci trysky nalezneš ve specifickém návodu k instalaci ve značkovém obchodě Scottoiler.
Tryska, ze které olej vytéká, by měla mírně doléhat na řetězové kolo, šikmou stranou ven. Optimální místo výstupu oleje je mezi 5. a 7. hodinou na vnější straně řetězového kola. Vyvaruj se těsné blízkosti řetězu nebo čepů a prohlubní řetězového kola, aby se tam tryska nemohla zachytit a následně vyskočit z vedení! Po montáži otoč kolem dozadu, aby se tryska při zatlačení dozadu nemohla zachytit!
Po nasazení dávkovací jednotky veď přívodní hadici podél kyvné vidlice. Zvol bezpečnou trasu do RMV. Dodržuj odstup od pohyblivých částí, jako je řetěz, a ujisti se, že trubka má dostatečnou vůli, aby mohla sledovat pohyby kyvné vidlice. Dodržuj odstup od horké výfuku a součástí motoru, které by mohly poškodit hadici. Součástí dodávky Scottoileru jsou samolepicí přídržné podložky a stahovací pásky pro hadici.
05 - Pokládka a upevnění přívodní hadice
Chceš-li připevnit samolepicí přídržné podložky, nejprve očisti a odmasti povrch, na který má být přídržná podložka umístěna. K tomuto účelu použij přiloženou odmašťovací utěrku.
06 - Pokládka přívodní hadice
Přídržné podložky používej na rovných plochách, např. na kyvné vidlici. Pro uložení přívodní hadice podél kulatých trubek je nejlepší použít kabelové stahovací pásky. Nyní jako poslední krok upevnění připoj přívodní hadici k mosaznému kolíku ve spodní části RMV. Pokud je přívodní hadice příliš dlouhá, jednoduše ji zkrať ostrým nožem.
07 - Plnění a odvzdušňování Scottoileru
Díky plnicímu adaptéru je plnění lahví čisté a trvá méně než minutu.
08 - Odstranění vzduchových bublin a odvzdušnění přívodní hadice
Odvzdušnění systému funguje jednodušeji, než lze vyjádřit slovy. Zatlač ventilační gumu do plnicího otvoru zásobníku a otoč nastavovacím kolečkem na maximum. Nasaď plnicí adaptér na ventilační gumu a láhev stlač. Vytvoří se tlak vzduchu, který tlačí olej přívodní hadicí, dokud se neodstraní všechny vzduchové bubliny. Z trysky odkapává trochu oleje, který setři hadrem.
09 - Nastavení rychlosti kapání
V posledním kroku nastavíš rychlost kapání oleje. Za tímto účelem nastartuj motor a počkej, až se zahřeje. Nastav kolečko tak, aby z dávkovací jednotky nekapalo více než 1 až 2 kapky oleje za minutu - ideální je počáteční nastavení 1 kapka za 60 sekund. Po krátké jízdě opět zkontroluj rychlost odkapávání. Příliš vysoká rychlost kapání, více než 2 kapky za minutu, způsobuje zbytečné vylévání oleje z řetězu.
Upozornění: Zkušenosti ukazují, že velmi mnoho automatických systémů mazání řetězů je nastaveno příliš vysoko. Tím dochází k nadměrnému úniku oleje a k odpovídajícímu znečištění vozidla. Nejedná se o poruchu olejovače, ale o provozní chybu. Motorkáři, kteří používají sprej na řetěz, si zvykli, že "černý řetěz znamená dobře udržovaný řetěz", protože na spreji ulpívá mnoho částeček nečistot, které způsobují zčernání řetězu. V systémech mazání řetězů však k mazání stačí lehký olejový film, který je často téměř neviditelný. Pro snadnou kontrolu se válečků řetězu jednou dotkni prstem. Pokud pak máš trochu oleje na prstu a cítíš olej na válečcích řetězu, je dávkování dostatečné. Proto na začátku nastav rychlost odkapávání pomocí hodin s přesností na sekundy. Časem si vytvoříš cit pro to, které nastavení je optimální.
Důmyslné rozšíření zásobníku pro tvou sadu Scottoiler. Flexibilní hadicová nádržka se vejde všude a má objem 200 ml pro ujetí až 9 500 km. Další informace najdeš ve značkovém obchodě Scottoiler.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.