Montáž zavazadlového systému na motocykl
Pevné boční kufry jsou nejbezpečnějším řešením pro přepravu zavazadel na motocyklu. Jako příklad uvádíme montáž kompletního zavazadlového systému s použitím komponent Hepco & Becker.
- Montáž kufru na motocykl
- Montáž zavazadlového systému - takto se to dělá
- 01 - Odstranění stupaček spolujezdce
- 02 - Montáž horního uchycení
- 03 - Přišroubování nosníku nahoře
- 04 - Přišroubování nosníku vzadu
- 05 - Upevnění nosiče ke stupačce
- 06 - Montáž příčné spojky
- 07 - Kontrola sedadla a utažení šroubových spojů
- 08 - Montáž patek uchycení
- Správné zacházení s kufry
Upozornění: Nosič zavazadel se nejprve předmontuje a na motorce optimálně vyrovná. Mezery se v případě potřeby vyrovnávají podložkami. Teprve když je celý nosič pěkně bez pnutí a co nejvíce symetricky na vozidle, utáhnou se všechny šroubové spoje.
Montáž kufru na motocykl
Možnosti přepravy zavazadel výrazně rozšiřují užitnou hodnotu motorky - prázdninový výlet je opravdu příjemný jen tehdy, když se nemusíš obejít bez obvyklého nádobí a oblíbeného oblečení. Zejména při cestování s partnerem jsou proto systémové boční kufry, které zachovávají prostor pro nohy spolujezdce, skvělou věcí.
Existuje široký výběr různých typů kufrů. Pro použití v drsnějších podmínkách (např. na cestovních endurech) jsou vhodné robustní hliníkové kufry. Pro ty, kteří cestují po silnici, jsou nejlepší klasické plastové kufry. Poměrně nová je skupina měkkých brašen, která je dalším vývojem známé sedlové brašny v kombinaci s upevněním na speciální systémové nosiče - ideální např. pro supersportovní a retro motorky.
K montáži nosného systému potřebuješ prostorné pracoviště s čistým povrchem. Komponenty lze opatrně rozložit na velký kus kartonu, koberec nebo vlněnou deku.
Motorka je bezpečně zvednutá pomocí zvedáku na motorku nebo hlavního stojanu. Další tipy a podrobné informace o zvedácích najdeš v našich servisních tipech k základním znalostem o zvedácích. Před zahájením montáže si pečlivě prostuduj návod k montáži.
Zde ti ukážeme, jak namontovat boční nosič Hepco & Becker "Lock It" na příkladu modelu Ducati Multistrada.
Montáž zavazadlového systému - takto se to dělá
01 - Odstranění stupaček spolujezdce
Na ukázkové motorce nejprve odšroubuj držáky stupačky spolujezdce z rámu, protože nosič zavazadel je v těchto montážních bodech připevněn vpředu na boku.
02 - Montáž horního uchycení
Horní uchycení je tvořeno držákem, který se u modelu Ducati Multistrada pohodlně připevňuje pomocí dvou objímek a šroubů pod zádí. U mnoha modelů je nutné nejprve vyjmout sedadlo a částečně demontovat záď pro vytvoření horních upevňovacích bodů pro nosič zavazadel na levé a pravé straně. Ani na osvětlení Ducati není třeba nic měnit - u některých vozidel je například nutné přemístit blinkry, aby se uvolnilo místo pro kufry.
03 - Přišroubování nosníku nahoře
Nyní lze na každé straně připevnit polovinu nosníku a nejprve ji přišroubovat k hornímu upevňovacímu bodu na právě namontovaném držáku.
04 - Přišroubování nosníku vzadu
Následuje horní zadní upevňovací bod přímo na vozidle, pod kterým je umístěna objímka.
05 - Upevnění nosiče ke stupačce
Nyní lze výložník pro montážní bod zafixovat pod držákem stupačky.
Vlevo je držák stupačky umístěn před výložníkem a připevněn delšími šrouby. Vpravo je držák stupačky na rámu umístěn jako první, před ním je přišroubován výložník se dvěma objímkami jako distančními podložkami.
06 - Montáž příčné spojky
Vzadu je nosič zavazadel stabilizován příčnou spojkou (za blatníkem). Spojovací třmen se přišroubuje mezi pravý a levý boční nosič vždy dvěma šrouby.
07 - Kontrola sedadla a utažení šroubových spojů
Nyní se zkontroluje, zda je předmontovaný nosič zavazadel bez napětí a zda je na vozidle co nejsymetričtější. Žádné vozidlo není stoprocentně stejné jako jiné - pokud jsou v montážních bodech napětí nebo mezery, pokus se je vyrovnat podložením nosiče nebo kompenzací podložkami.
Ve výjimečných případech může být nutné otvor pro šroub na držáku mírně rozšířit pilníkem nebo zmenšit mezeru jemným ohnutím držáku. To je vždy lepší než pouhé sešroubování součástí. Pnutím deformovaný nosník může později prasknout! Teprve když je vše optimálně vyrovnáno, dotáhnou se nakonec všechny šroubové spoje.
08 - Montáž patek uchycení
Aby bylo možno kufry na nosič zavěsit, je třeba k němu ještě připevnit patky uchycení. Jsou součástí kufrů od společnosti Hepco & Becker.
Upozornění: Při změně vozidla nezapomeň odšroubovat patky uchycení (pokud chceš kufry nadále používat na nové motorce). Nejsou automaticky součástí nového nosiče pro následující motorku a musely by být objednány samostatně.
Nyní vyzkoušej přesnost nasazení kufrů na uchycení a uzamykací mechanismus. Za tímto účelem se kufry na jedné straně zavěsí a druhá strana se zatlačí do zavíracího mechanismu. Pokud se vyskytnou problémy při zaskočení, je třeba uvolnit a znovu seřídit uchycení na nosiči, dokud nebude výsledek stoprocentní. Pokud klíčem v zámku nelze otočit vůbec nebo jen velmi špatně, může to být již známkou toho, že mechanismus není ještě správně seřízen.
Správné zacházení s kufry
- Po montáži musí vždy zůstat dostatečný odstup od výfukového systému - zejména pokud je na vozidle přídavný tlumič hluku. Určitě to zkontroluj!
- Kromě toho je třeba stroj při stání několikrát co nejvíce zatížit, nejlépe ve dvou lidech, aby se zajistilo, že kufry do ničeho nenarazí, i když projedou výmolem.
- Dbej na to, abys nepřekročil přípustnou celkovou hmotnost (viz technický průkaz vozidla). Rozlož hmotnost rovnoměrně mezi oba kufry. Těžké předměty patří pokud možno do přední a spodní části kufru. Další horní kufr je vyhrazen pro lehčí zavazadla.
- Samotné kufry a jejich držáky jsou před zahájením cesty uzamčeny. Velmi opatrní turisté připevňují brašny k nosiči přídavnými upevňovacími popruhy - to platí zejména v případě špatných silnic a cest.
- Kufry mohou změnit jízdní vlastnosti vozidla, také ho rozšiřují - nejprve si zvykni na změněné podmínky při nízké rychlosti, vyhni se příliš úzkým průjezdům (proplétání). Dodržuj maximální rychlost udávanou výrobcem kufrů (obvykle 130 km/h). Při překročení maximální rychlosti může dojít k nebezpečnému rozkývání podvozku (kývání).
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.