Montáž LED blinkrů na motorku

Na příkladu modelu Kawasaki Z 750 si ukážeme, jak lze namontovat LED blinkry s odpory. Ještě nemáš vhodné blinkry pro svou motorku? Zde najdeš pomoc při správném výběru.

Pozor: Kutilové potřebují základní znalosti o elektrotechnice motorových vozidel. Pokud si v této oblasti nejsi jistý nebo máš vozidlo se složitou elektronikou, rozhodně svěř instalaci odbornému servisu. Pokud je vozidlo ještě v záruce, je třeba si předem u autorizovaného prodejce ujasnit, zda by přestavbou mohla být ohrožena. 

HOW TO: Montáž blinkrů na konci řídítek (gazzini)

LED blinkry, které používáme, mají zakřivený tvar, proto existuje model pro přední levé a zadní pravé světlo a model pro přední pravé a zadní levé světlo. 

Bohužel původní blinkry zanechávají po vyjmutí velké nevzhledné otvory, kterými lze nové mini blinkry téměř prohodit. Nápravou je kryt uchycení blinkru. Přestože tyto kryty nejsou k dispozici speciálně pro model Z 750, lze je snadno upravit. Pokud nemůžeš najít nic vhodného pro svůj motocykl, můžeš si také vyrobit vlastní "podložky" z hliníku, plastu nebo plechu. 

V našem příkladu můžeme použít předmontované adaptérové kabely, které jsou k dispozici pro mnoho různých modelů řady Louis. Výrazně usnadňují připojení nových blinkrů, protože se montují přímo do kompaktních konektorů kabelového svazku na straně vozidla. Ostatní zástrčky opět pasují na rezistory nebo blinkry bez úprav. Pokud nemůžeš pracovat s adaptérovými kabely, přečti si poznámku v kroku 4.

Potřebné pro náš příklad: 4 LED blinkry, 2 odpory, 4 adaptérové kabely, 4 kryty uchycení

Potřebné pro náš příklad: 4 LED blinkry, 2 odpory, 4 adaptérové kabely, 4 kryty uchycení


Montáž LED blinkrů - takto se to dělá


Krok 1: Demontáž obložení kokpitu

Krok 1: Demontáž obložení kokpitu

01 - Demontáž obložení kokpitu 

  1. Stejně jako při všech pracích na elektrickém systému vozidla nejprve odpoj záporný kabel od baterie, aby nemohlo dojít ke zkratu. 
  2. Chceš-li vyměnit přední blinkry, sejmi přední kapotáž a ulož ji na bezpečné místo (polož pod ni látku/deku). 

Krok 2: Kryty úchytů šetří práci

Krok 2: Kryty úchytů šetří práci

02 - Demontáž původních blinkrů 

Nyní lze původní blinkry demontovat a nové přišroubovat spolu s kryty. Při utahování nezapomeň, že se nejedná o šrouby na kola nákladních automobilů.... 

Mimochodem, miniaturní blinkry mají často jemný závit M10 x 1,25 (standardní matice mají M10 x 1,5). Pokud pod pracovním stolem zmizí matice, objednej si náhradní. 


Krok 3, obr. 1: Adaptérový kabel zachovává kabelový svazek neporušený

Krok 3, obr. 1: Adaptérový kabel zachovává kabelový svazek neporušený

03 - Spojení adaptérového kabelu a kabelu blinkru 

Potom vzájemně propoj adaptérový kabel a kabel blinkru. LED blinkry fungují pouze při správném zapojení polarity. Vzhledem k tomu, že výrobci vozidel nepoužívají jednotné barvy kabelů, může při hledání kladného nebo záporného kabelu pomoci schéma zapojení. 

Podle toho postupuj i na druhé straně a kapotáž můžeš znovu namontovat. Všechny křížové šrouby jsou uchyceny do plastových závitů, takže pracuj s citem!

Krok 3, obr. 2: Multifunkční kleště pro japonské zástrčky bez barevného značení

Krok 3, obr. 2: Multifunkční kleště pro japonské zástrčky bez barevného značení

Pokud nelze použít adaptérové kabely, je důležité vytvořit bezpečný a trvalý kabelový spoj.

Upozornění:  Jednou z možností je pájení kabelů a jejich následná izolace smršťovací bužírkou, další možností je lisování kabelových ok. Zde by se měly používat tzv. "japonské zástrčky", pro které jsou zapotřebí speciální kleště na kabelová oka. Obě je k dispozici také společně v naší profesionální sadě. Existují také kleště na kabelová oka, které jsou vhodné pouze pro izolovaná kabelová oka, ale NE pro japonské zástrčky. Poznáš ji podle červené, modré a žluté tečky na špičce každého páru kleští. Více informací o připojování kabelů najdeš v našich servisních tipech ke kabelovým spojům


Krok 4: Odstranění zadní kapoty a demontáž blinkrů

Krok 4: Odstranění zadní kapoty a demontáž blinkrů

04 - Demontáž zadní kapoty a blinkrů 

Chceš-li namontovat zadní blinkry a výkonové odpory, sejmi sedadlo a odšroubuj zadní kapotáž. Opatrně odlož drahý a citlivý plastový díl. 


05 - Montáž nových blinkrů

Jak již bylo zmíněno dříve, zadní blinkry se nyní demontují a nové mini blinkry se připevní pomocí montážních krytů. Kabely se pokládají podle původní instalace.


Krok 6, obr. 1: Připojení odporů na zádi

Krok 6, obr. 1: Připojení odporů na zádi

06 - Instalace výkonových odporů

Nyní namontuj odpory u zadních blinkrů. Nezapojuj je do série, ale paralelně, abys zajistil správnou frekvenci blikání. Pokud si koupíš odpory od společnosti Louis, jsou již předem zapojeny paralelně (viz schéma níže). 

Odpory nemají žádnou polaritu, takže není důležité, "jakým směrem". Stávající kabelová oka odporů řady Louis usnadňují montáž. 

 Krok 6, obr. 2: Správné zapojení na první pohled: Blinkr, výkonový odpor, kabel adaptéru

 Krok 6, obr. 2: Správné zapojení na první pohled: Blinkr, výkonový odpor, kabel adaptéru

Krok 7: Pokud si koupíš odpory od Louise, jsou již připraveny pro paralelní připojení

Krok 7: Pokud si koupíš odpory od Louise, jsou již připraveny pro paralelní připojení

Při nákupu odporů od společnosti Louis

1 = R
2 = vypnuto
3 = L
4 = vpředu
5 = vzadu

 

a = pojistka
b = relé blikače
c = spínač blinkru
d = blinkr (žárovka)
e = rezistor
f = zemnicí vodič
g = zdroj napájení/baterie

Krok 8, obr. 1: Odpory namontované pod sedadlem

Krok 7, obr. 1: Odpory namontované pod sedadlem 

07 - Připevnění odporů

Odpory se mohou během provozu zahřát na teplotu vyšší než 100 °C (dlouhá doba blikání, funkce výstražného světla v případě poruchy), a proto potřebují chladicí vzduch. Nesmí být zcela uzavřeny a nesmí být montovány přímo na plastové podklady. Proto může být výhodné vyrobit malou montážní desku z hliníkového plechu a umístit ji do vozidla. 

U modelu Z 750 byla nejvhodnějším místem pro instalaci kovová deska vpravo od řídicí jednotky. Tam jsme pomocí 3mm šroubů a matic upevnili odpor pro obvod pravého blinkru. Odpor pro levý blikací obvod jsme namontovali vlevo od řídicí jednotky. Na této straně však nelze odpor našroubovat přímo na viditelnou kovovou desku, protože pod deskou je další řídicí jednotka, která by se mohla poškodit. Proto jsme odpor přišroubovali na plech a pak jej celý zasunuli pod černou skříňku.

Krok 8, obr. 2: Infračervený teploměr ukazuje 79 °C již po několika minutách

Krok 7, obr. 2: Infračervený teploměr ukazuje 79 °C již po několika minutách

Po zapojení a připojení (nezapomeň na zemnicí kabel baterie) můžeš spustit testovací blikání. Teplotu odporů jsme sledovali infračerveným teploměrem. Po několika minutách jsou již horké těsně pod 80 °C. 

Odpory nikdy nelep do pouzdra například oboustrannou lepicí páskou - nedrží a může dojít k poškození! Pokud nyní vše funguje, je možné zadní kapotáž znovu namontovat. Přestavba je dokončena! 


08 - Montáž zadní kapotáže

Po připevnění blinkrů a dobrém uložení napájecích odporů se znovu nasadí zadní kapotáž a sedadlo se umístí do původní polohy.


Krok 1: Demontáž obložení kokpitu

Krok 9: Montáž kapotáže kokpitu

09 - Montáž kapotáže kokpitu 

Totéž proveď s kapotáží kokpitu. Ta je opět namontována.


Ideální pro motorku: Světelné LED diody

Moderní technologie LED (Light Emitting Diodes) otevřela zcela nové možnosti pro design blinkrů: Nízká spotřeba energie snižuje zatížení palubní elektrické sítě, lze použít kabely malých průřezů, které šetří náklady a hmotnost, vysoká svítivost umožňuje použití nejmenších a nejrůznějších tvarů, dlouhá životnost světelného zdroje šetří únavnou výměnu. Zejména u dvoukolových vozidel jsou malé kryty skutečným trumfem - proti současným, na silnicích schváleným LED mini blinkrům vypadá tradiční blinkr s "malou žárovkou" jako naběračka na polévku.

Není tedy divu, že mnoho motocyklistů nyní přechází na chytré LED blinkry nejpozději v okamžiku, kdy je třeba vyměnit původní blinkr a cena originálního náhradního dílu od autorizovaného prodejce vyvolává bledý údiv. 

V zásadě lze LED blinkry vybavit každý motocykl, který má stejnosměrný elektrický systém 12 V. 

Důležité: Používej pouze blinkry s E-certifikací

Důležité: Používej pouze blinkry s E-certifikací

Nákup blinkrů

Při nákupu blinkrů se ujisti, že jejich skla mají E-certifikaci. Všechny blinkry ze sortimentu Louis mají platnou E-certifikaci. Blinkry schválené pro "přední" použití jsou rozpoznatelné podle identifikačního čísla 1, 1a, 1b nebo 11, ukazatele schválené pro "zadní" použití jsou rozpoznatelné podle identifikačního čísla 2, 2a, 2b nebo 12. Mnohé blinkry ze sortimentu Louis jsou schváleny pro přední i zadní část, takže nesou dvě identifikační čísla. Blinkry na konci řídítek s E-certifikací jsou povoleny pouze jako přední blinkry a musí být doplněny zadními blinkry. Pokud máš na výběr blinkry s různě dlouhými prodlužovacími rameny, zvaž následující: Podle předpisů ES musí být blinkry vpředu vzdáleny od sebe nejméně 240 mm a vzadu 180 mm.

Technické předpoklady

LED diody mají výrazně nižší příkon (spotřebu energie) než běžné žárovky. Pokud se na motocyklu přepálí žárovka blinkru, zbývající blinkr pulzuje příliš rychle - s tím jsi se již jistě setkal (mimochodem: podle zákona je povolena frekvence blikání 90 pulzů - plus/minus 30 tolerancí). Relé blikače nyní postrádalo polovinu "zátěže", se kterou pracuje ve správném cyklu. K tomu dochází ve větší míře, pokud jsou například dva standardní blinkry o výkonu 21 W nahrazeny (na každé straně vozidla) dvěma LED blinkry, každý o výkonu 1,5 W. Nyní je původní relé blikače zatíženo pouze 3 watty (2 x 1,5) místo 42 wattů (2 x 21) - to obvykle nefunguje. 

Tento problém lze řešit dvěma způsoby: Buď se namontuje speciální relé blikače LED nezávislé na zátěži, nebo "napodobí" původní relé blikače pomocí žárovek o správném příkonu vložením elektrických odporů. 

Relé blikače nebo odpory?

Životně důležité pro relé: Správná polarita

Životně důležité pro relé: Správná polarita

Výměna relé je zde jednodušší možností, ale je možná pouze za následujících podmínek:

  1. existují dvě samostatné kontrolky pro levý/pravý blinkr a žádná společná kontrolka v kabině
  2. Blikání zvukového signálu a výstražných světel nesmí být přítomno
  3. původní relé nesmí být integrováno do kombinované jednotky (rozpoznatelné podle více než tří kabelových vývodů)

Pokud jsou k dispozici všechny tři body, můžeš použít naše levné univerzální relé pro LED blinkry. O něco dražší univerzální relé blikače Kellermann je kompatibilní s většinou výstražných světel, blikačů nebo pouze s jedním blinkrem (body 1 a 2). 

Pokud tvůj motocykl nesplňuje body 2 a 3, nabízíme ti některá relé specifická pro výrobce, která se hodí do originální zástrčky nebo slotu ve vozidle prostřednictvím "plug-and-play". Bohužel je ale nemůžeme přidělit na základě konkrétního modelu. Podívej se pod klíčovým slovem"relé blikače LED", která relé jsou k dispozici, a porovnej je s tvým původním dílem. Například pro modely Suzuki můžeme nabídnout také kombinovanou reléovou jednotku se 7 kontakty.

Relé

Je nutné dodržet správnou polaritu relé - nesprávné zapojení má za následek okamžité zničení elektroniky v relé a ztrátu záruky výrobce. I když uspořádání spojů odpovídá původnímu relé, polarita se může lišit. Vždy předem zkontroluj polaritu pomocí LED kontrolky (nezapomeň dodržet pokyny pro instalaci relé blikače). 

Pokud konektory nepasují, můžeš si snadno vyrobit adaptérové kabely, abys nemusel odřezávat původní konektor kabelového svazku.

Mnoho nových motocyklů již nemá relé blikačů vůbec. Ty jsou již integrovány v centrální jednotce elektroniky. V tomto případě můžeš pracovat pouze s odpory.

Odpory

Pokud nemůžeš ovládat nové LED blinkry pomocí právě zmíněných relé, musel bys použít výkonové odpory pro regulaci frekvence blikání (pak zůstane původní relé). Téměř všechny LED blinkry z naší nabídky fungují s originálním relé blinkrů s výkonovým odporem 6,8 ohm.

Upozornění: Pokud vyměníš relé, není třeba montovat odpory. 


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar