Přestavba řídítek motocyklu
Standardní řídítka nevyhovují každému jezdci. Tělesná velikost a osobní preference jsou příliš odlišné. Přestavba řídítek na míru často dokáže zázraky, pokud jde o zábavu a bezpečnost při jízdě.
Výběr požadovaných řídítek
Optimální poloha na motocyklu je velmi individuální: Záleží na preferencích jezdce a jeho tělesné velikosti, ale velkou roli při výběru správných řídítek hraje také styl motocyklu. Tvarem, materiálem a barvou lze ovlivnit charakter a linie stroje zcela podle osobního vkusu. Výměna řídítek je práce, kterou lze snadno a bezpečně provést i v hobby dílně - následující tipy ti pomohou zvládnout ji úspěšně na první pokus.
Před zakoupením požadovaných řídítek nejprve na motocyklu vyzkoušej, zda je lze skutečně použít z hlediska rozměrů, zda je k dispozici certifikát ABE nebo TÜV a zda jsou tvoje původní kabely a vodiče dostatečně dlouhé pro montáž. Nejlepší způsob, jak to udělat, je požádat pomocníka, aby podržel původní řídítka tvé motorky a uvolnit je ze svorky na brýlích vidlice. Pak nech pomocníka podržet řídítka ve výšce a změř, jakou vůli mají lanka a kabely. Nyní vypočítej šířku nových řídítek.
Pokud jsou kabely nebo lanka příliš krátké, měl bys na motocyklu zkontrolovat, zda lze situaci zlepšit jejich šikovnějším vedením. V opačném případě bys musel počítat s delšími komponenty při přestavbě. Totéž platí pro brzdové vedení. Výměna brzdových hadic je přesně popsána v našich servisních tipech k výměně hadic Stahlflex. Svazky elektrických kabelů lze prodloužit vzájemným pájením segmentů kabelů a jejich izolováním smršťovací bužírkou. U starších silničních nebo sportovních motocyklů se někdy hodí spojkové a plynové lanko z modelu chopper nebo touring podobné konstrukce.
K úspěšné přestavbě řídítek patří také výběr vizuálně odpovídajících koncovek řídítek - ty je nejlépe zakoupit společně s novými řídítky, protože některé původní koncovky mají šroubový závit a nelze je již použít v řídítkách pro příslušenství. Upozorňujeme, že průměr koncovek řídítek musí odpovídat použitým řídítkům. Ocelová řídítka mají obvykle vnitřní průměr 17-18 mm, hliníková řídítka obvykle 14 mm. Pokud má tvoje vozidlo tendenci jemně vibrovat, má smysl namontovat na řídítka "tlumiče vibrací", tj. konce řídítek se zvýšenou hmotností.
Přestavba řídítek - takto se to dělá
01 - Příprava práce
Než začneš s přestavbou, najdi vhodné místo pro nerušenou a čistou práci. Připrav si nářadí a potřebné díly pro přestavbu, bezpečně zvedni motocykl a dobře zakryj nádrž motocyklu hadrem, abys ochránil lak.
02 - Odstranění konců řídítek
Nejprve uvolni konce původních řídítek. V každém případě je k tomu zapotřebí dostatečné rameno páky - šroubový spoj je často velmi "zapečený". Křížové šrouby se nejlépe povolují pomocí rázového utahováku, ale pokud ho nemáš po ruce, pomůže ti šroub povolit několik úderů kladivem na křížový šroubovák, který přesně odpovídá šroubu, a soustředěné použití síly.
03 - Uvolnění gumiček rukojeti
Pak je třeba uvolnit gumové úchyty. Profesionál vhání mezi gumu a řídítka stlačený vzduch - v domácí dílně můžeš stejně dobře použít jednorázovou injekční stříkačku a pod řídítka nalít trochu mycího prostředku nebo čističe brzd (prosím, žádný olej!). Pokud je rukojeť přilepena ke spínací jednotce, je třeba ji opatrně odříznout nožem s čepelí.
04 - Demontáž spínacích jednotek a svorky řídítek
Spínací jednotky lze nyní uvolnit a vyjmout vhodným křížovým šroubovákem. Pokud chceš řídítka přestavět na řídítka Fat-Bar (upínací průměr: 28,6 mm), musíš před vyjmutím řídítek z objímky nejprve povolit středový šroubový spoj objímek řídítek. Upozorňujeme, že italští výrobci vyrábějí také řídítka o průměru 28,0 mm. Vysoce kvalitní dodatečně upravená řídítka Fatbar, jako jsou LSL a Magura, mají průměr 28,6 mm a nepasují do 28mm originálních objímek!
Nyní vyjmi brzdové čerpadlo z řídítek, odpoj kabely spínače brzdových světel a jednotku brzdového čerpadla polož na držák světla zabalenou v látce. Vyšroubuj šrouby objímky řídítek a vyjmi řídítka z objímky. Po uvolnění řídítek lze snadno demontovat jednotku plynové rukojeti nebo spojkové kování, aniž by bylo nutné odpojovat plynové nebo spojkové lanko.
05 - Montáž upínacích bloků a nových řídítek
Pokud chceš použít nové upínací bloky, připevni je k brýlím vidlice společně s řídítky a upevni spodní šroubový spoj podle údajů výrobce vozidla.
Potom se na nová řídítka volně namontují kování a spínací jednotky a následně se řídítka seřídí podle osobních jízdních návyků a linií stroje. Dej pozor na to, aby se řídítka při úplném otočení mohla volně pohybovat směrem k nádrži a v případě potřeby směrem k kapotáži! Lanka a kabely také nesmí být pod napětím - může se stát, že jsi přece jen zvolil řídítka špatně. V takovém případě je třeba nejprve ověřit, zda lze najít nápravu šikovným položením. V opačném případě je třeba pořídit delší komponenty. Po nalezení konečné polohy řídítek lze svorku utáhnout utahovacím momentem podle údajů výrobce.
06 - Konečná montáž řídítek a kování
Pokud jsou spínací jednotky vybaveny zajišťovacími kolíky, je třeba pro ně vyvrtat otvory v řídítkách. Proto se ujisti, že jsi našel optimální montážní polohu pro řídítka a spínací jednotky. Vezmi také v úvahu délku použitých gripů (gripy z příslušenství se mohou lišit od délky originálních gripů) a polohu konců řídítek.
Znovu zkontroluj vůli spínacích jednotek vůči nádrži a kapotáži při úplném otočení řídítek a pečlivě označ otvory pro zajišťovací kolíky na řídítkách. Případně můžeš kolem řídítek nalepit maskovací pásku a udělat do ní otisk zajišťovacího kolíku spínací jednotky - ten lze dokonale prorazit pro vrtání.
Nejlepší je udělat si krátkou přestávku a pak se na sestavu řídítek znovu v klidu podívat. Když jsi si zcela jist, že jsi našel nejlepší polohu pro spínací jednotky a správně umístil značky pro otvory, vyvrtej trubku řízení na jedné straně v průměru zajišťovacích kolíků.
Pokud se chceš vyhnout sklouznutí vrtáku z hladké trubky řídítek, nebo pokud se rád „pleteš" při děrování či vrtáš vždy křivě do obrobku, měl bys použít vrtací šablonu (např. od LSL) - raději bezpečně, než abys litoval, s ní k takovým chybám nemůže dojít. Po vyvrtání otvor zahlaď pomocí zahlubovacího vrtáku nebo velkého vrtáku.
Nyní konečně namontuj spínací jednotky, kování a rukojeti - seřiď brzdové čerpadlo a spojkové kování tak, abys je mohl ovládat optimální silou ruky. Když jsou spojková a brzdové páka optimálně seřízeny, tvoří předloktí s nataženými prsty opřenými o páky jednu linii. Tím je přestavba řídítek dokončena.
Před první jízdou zkontroluj brzdu a spojku a všechny funkce spínacích jednotek. Dále by to mělo vést nejprve do střediska technické kontroly, aby se nová řídítka a případně upínací bloky zapsaly do dokladů. Možná, že inspektor bude sledovat i celkový stav tvé motorky - raději si dej pozor. Pouze v případě, že jsi si zakoupil řídítka s ABE, můžeš si ušetřit cestu do zkušebního střediska a náklady s tím spojené - při každé jízdě pak musíš mít u sebe pouze ABE spolu s doklady od vozidla.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.