Brzdové hadice Stahlflex pro motocykly

Větší brzdný výkon, lepší dávkování brzd: Ocelové opletené brzdové hadice Stahlflex jsou jedním z nejrozumnějších tuningových opatření na motocyklu - bez ohledu na to, zda jde o časy na závodním okruhu nebo o bezpečnost na venkovské silnici. 

Brzdové hadice Stahlflex pro motocykly
Louis videa Jak na to
HOW TO: Výměna brzdových destiček na motocyklu
HOW TO: Výměna spojkové a brzdové páky

Pozor: Veškeré práce na brzdovém systému vyžadují „zkušenosti mechanika", absolutní smysl pro zodpovědnost a čisté pracoviště. Pokud je to však "poprvé", rozhodně by u toho měl být profesionál. 

Montáž brzdových hadic Stahlflex

Někteří lidé by rádi kupovali výkon navíc po kilech a utráceli majlant za tuningové díly - to vše jen proto, aby se mohli při nejbližší příležitosti pořádně vytáhnout před svým kamarádem. Na co se ale zapomíná: Po každé rovince následuje další zatáčka a při brzdění je i 180 koní k ničemu, pokud motorka zpomaluje jako nákladní vlak. Přesně v tomto bodě lze velmi levně pořídit skutečný tuning: Brzdové hadice Stahlflex s ocelovým opletením.

To, co na první pohled vypadá jako zakrnělá sprchová hadice, je teflonová hadice opláštěná ocelí, která se na rozdíl od většiny standardních gumových dílů při brzdění (tlakovém zatížení) neroztahuje. Výsledkem je lepší odezva a přesnější tlakový bod. Na rozdíl od svých pryžových protějšků jsou Stahlflex hadice odolné proti stárnutí. Gumové hadice se po přibližně 5 letech pomalu stávají porézními a musí se vyměnit. Nejvyšší čas, abys přešel na Stahlflex hadice - mimochodem, i mnohem lépe vypadají! 

Při výměně brzdových hadic pracuješ s brzdovou kapalinou. Brzdové kapaliny DOT 3, 4 a 5.1 jsou korozivní a napadají lak. Stříkance je třeba okamžitě omýt vodou. DOT 5 na bázi silikonu není korozivní. Při nákupu nové kapaliny se řiď pokyny výrobce vozidla (návod k obsluze/nápis na hlavním brzdovém válci). Pečlivě si přečti varování o nebezpečnosti na obalu. Staré brzdové kapaliny a použité hadry řádně odevzdej na sběrném místě nebezpečného odpadu!


Výměna brzdových hadic - takto se to dělá

Krok 1: Vysátí brzdové kapaliny

Krok 1: Vysátí brzdové kapaliny

01 - Vysátí brzdové kapaliny

Před vysátím brzdové kapaliny chraň ohrožené části motorky, například blatník a kapotáž, zakrytím hadry. Používej ochranné brýle na oči. Zásobník je navíc obklopí látkou, která pohlcuje odstřikující kapalinu. Pomocí přesně padnoucího šroubováku povol obvykle velmi měkké šrouby víka zásobníku a polož jej na hadr, který nepouští vlákna. Nyní lze brzdovou kapalinu z nádržky odsát. Pokud nemáš sací zařízení, musíš na další krok čekat déle nebo pumpovat brzdovou pákou.


Krok 2: Vypuštění brzdové kapaliny

Krok 2: Vypuštění brzdové kapaliny

02 - Vypuštění brzdové kapaliny

Nyní se odpojí první brzdové potrubí v nejnižším bodě (brzdový třmen) a podrží se v nádobě odolné proti kyselinám, aby se systém vypustil. Pumpování brzdovou pákou vše urychluje. Pokud jsou brzdové třmeny dva (dvoudiskový systém), odstraní se druhá brzdová hadice v nejnižším bodě. 


Krok 3: Porovnání brzdových hadic

Krok 3: Porovnání brzdových hadic 

03 - Vysátí brzdové kapaliny

Pokud je systém definitivně vysát, odšroubuje se také první vedení na horním konci a porovná se s novou brzdovou hadicí. Nemachruj ale se starou hadicí, protože pokud v ní zůstane kapka brzdové kapaliny, zaručeně ti vyletí přímo na tvůj oblíbený plakát na zdi garáže.


Krok 4: Utažení dutého šroubu

Krok 4: Utažení dutého šroubu 

04 - Utažení dutého šroubu utahovacím momentem

Po vyčištění spojovacích ploch lze novou brzdovou hadici osadit novými těsnicími kroužky bez zalomení nebo zkroucení. Brzdové hadice by měly být položeny přesně tak, jako ty staré, aby se při pružení vidlice neodíraly a nepřehýbaly. Při utahování dodržuj údaje výrobce motocyklu o utahovacím momentu nebo údaje výrobce brzdové hadice. Kdo si myslí, že momentové klíče jsou jen pro diletanty, měl by být varován. Pouzdra brzdových třmenů a hlavních válců jsou velmi citlivá a mohou prasknout nebo se v nich mohou objevit vlasové trhliny. A nepatří zrovna k nejlevnějším náhradním dílům. Šťastní majitelé dvoukotoučové brzdy nyní zopakují druhý krok s druhým a v případě potřeby s kratším horním vedením od hlavního brzdového válce k rozdělovacímu potrubí.


Krok 5: Plnění a odvzdušňování

Krok 5: Plnění a odvzdušňování 

05 - Plnění a odvzdušňování

Následně se brzdový systém doplní a odvzdušní. Vzhledem k menšímu vnitřnímu průměru Stahlflex vedení není odvzdušnění vždy snadné. Bez odvzdušňovací jednotky to může trvat poměrně dlouho nebo dokonce selhat. Proto se zde důrazně doporučuje odvzdušňovací jednotka, např. odvzdušňovač brzd Mityvac. Pro všechny, kteří se prozatím vyhýbají nákladům: Hodně štěstí!

Upozornění: Zde popisujeme metodu "pěšky", protože odvzdušňovací jednotky se dodávají s vlastními, specifickými návody k použití.


Nákres brzdové hadice

Nádržku naplníme novou brzdovou kapalinou po značku maxima podle pokynů výrobce. Nyní nasaď na odvzdušňovací šroub kroužkový klíč, na ventil nasaď průhlednou hadici a pod hadici umísti nádobu odolnou proti kyselinám. Otevři odvzdušňovací šroub o půl otáčky. Třikrát zapumpuj brzdovou pákou nebo pedálem a po zatažení za páku opět zavři odvzdušňovací šroub, teprve potom páku opět uvolni. Tento postup se opakuje, přičemž se sleduje hladina "MAX/MIN" v nádržce, dokud nejsou v hadici viditelné žádné vzduchové bubliny. Mírné poklepání na hadici a rozdělovač rukojetí šroubováku může pomoci vypudit vzduch ze systému.

Hladina v nádržce nesmí být v žádném okamžiku pod značkou „MIN“, kapalinu včas doplňte! V případě potřeby zopakuj stejný postup u druhého brzdového třmenu. Pokud má brzdový třmen dva odvzdušňovací šrouby, je třeba odvzdušnění provést i u druhého šroubu. Pokud i přes mnoho pokusů není po zavření odvzdušňovacího šroubu, není na páce stále žádný pevný tlakový bod, je možné, že je někde netěsnost, odvzdušňovací šroub byl příliš povolen nebo je odvzdušnění přece jen nutné, protože se v systému tvrdošíjně usazuje zbytkový vzduch. Pokud vše funguje, naplň nádržku brzdové kapaliny na úroveň "MAX", nasaď gumovou objímku a nasaď víčko.

Pokud jsou brzdové destičky již poněkud opotřebované, neměla by být nádržka naplněna až po maximální rysku, protože jinak by při výměně destiček bylo v systému příliš mnoho brzdové kapaliny. Příklad: Když jsou destičky opotřebované na 50 %, provede se naplnění do poloviny mezi označením min. a max.

Více k tomuto tématu v servisních tipech k brzdové kapalině Závěrečná kontrola funkce brzd při stojícím vozidle je naprosto nezbytná. Po krátkém volnoběhu by měl být před dotykem páky s řídítky cítit dobrý tlakový bod. A potom: Šťastné brzdění ...


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar