Výměna oleje na motocyklu
Stáří motorového oleje: Aditiva a mazací vlastnosti motorového oleje pro motocykly se časem zhoršují. V olejovém okruhu se hromadí nečistoty. Pak je čas na výměnu oleje.
Výměna motorového oleje na motocyklu
Motorový olej je jednou z "opotřebitelných částí" benzinového motoru. Počet ujetých kilometrů, tepelné zatížení a styl jízdy mají za následek, že se mazací vlastnosti oleje a jeho přísad časem snižují. Každý, kdo si chce svůj motor užívat dlouho, proto rád vymění olej v intervalech stanovených výrobcem v příručce pro údržbu.
5 smrtelných hříchů při výměně oleje
- NE: Olej vyměň ihned po jízdě - Pozor nebezpečí popálení!
- NE: Výměna oleje BEZ výměny filtru - nový olej by se rychle znečistil starým filtrem.
- NE: Vylij olej do kanalizace - Olej je nebezpečný odpad!
- NE: Starý těsnicí kroužek použij znovu - olej by mohl odkapávat a dostat se na zadní pneumatiku.
- NE: Nalej automobilový olej do motorů motocyklů!
- Výměna motorového oleje na motocyklu
- 5 smrtelných hříchů při výměně oleje
- Výměna motorového oleje - takto se to dělá
- 01 - Uvolnění plnicí zátky
- 02 - Vypuštění oleje
- 03 - Výměna olejového filtru (s pouzdrem)
- 04 - Výměna olejového filtru (bez pouzdra)
- 05 - Montáž vypouštěcího ventilu oleje Stahlbus
- 06 - Doplnění oleje
- 07 - Kontrola hladiny oleje
- Trocha vědy o oleji
- Naše doporučení
Výměna motorového oleje - takto se to dělá
01 - Uvolnění plnicí zátky
Před výměnou oleje motocykl zahřej (ne horký). Podlahu v garáži chraň velkým hadrem, který zachytí těch několik stříkanců. V závislosti na typu motocyklu se vypouštěcí zátka nejprve zbaví nepříjemných plastových krytů. Abys nemusel neustále krást misky své matky, měli by sis pořídit odkapávací misku na olej. Aby mohl olej vytékat ze spodní části motoru, musí být nahoře dostatek vzduchu - proto nyní odšroubuj plnicí zátku oleje.
02 - Vypuštění oleje
Nyní uvolni vypouštěcí zátku oleje pomocí ráčny s šestihranným nástrčným klíčem a pomalu ji vyšroubuj. Aby ti olej, který může být ještě velmi teplý, nestékal na ruce, použij na posledních několik otáček šroubů hadřík.
Kompletní výměna oleje zahrnuje také výměnu olejového filtru. Existují dva různé typy filtrů. Jeden typ vypadá jako plechovka a již s sebou nese své pouzdro. Ostatní filtry vypadají jako srolovaná mini harmonika a jsou vyrobeny z filtračního papíru. Tyto filtry musí být instalovány v pouzdře na straně motoru.
03 - Výměna olejového filtru (s pouzdrem)
Odšroubování plechovkového filtru usnadňuje nástavec na klíč na olejový filtr pro ráčnu.
Na novém plechovém filtru je těsnicí kroužek, který se před instalací natře olejem.
Před instalací nového olejového filtru zkontroluj, zda je shodný s vyměňovaným olejovým filtrem (výška, průměr, těsnicí plocha, závit atd.). Utáhni nový kazetový olejový filtr podle pokynů v návodu k obsluze: Směrodatné jsou údaje výrobce vozidla.
04 - Výměna olejového filtru (bez pouzdra)
Filtry, které vypadají jako miniaturní akordeon, jsou umístěny v pouzdře, které je drženo jedním centrálním šroubem nebo několika šrouby umístěnými po obvodu.
Téměř ve všech případech se nachází na přední straně motoru. Po odšroubování krytu (Upozornění: zbytkový olej uniká!) vyjmi starý filtr (dbej na instalační systém), vyčisti kryt a vlož nový filtr ve správné orientaci.
V závislosti na výrobci mohou být na tělese, krytu nebo středovém šroubu těsnění a ucpávky, které je třeba vyměnit (více informací k tomuto tématu najdeš v našem servisním tipu k těsněním).
Po opětovném uzavření skříně a dotažení šroubů momentovým klíčem odstraň z motoru všechny olejové skvrny pomocí čisticího prostředku. Čištění je třeba brát vážně, protože jinak mohou při zahřátém motoru vznikat zapáchající plyny a velmi odolné skvrny.
05 - Montáž vypouštěcího ventilu oleje Stahlbus
Pokud si chceš příští výměnu oleje usnadnit a vyčistit, nainstaluj místo původní vypouštěcí zátky vypouštěcí ventil Stahlbus - nyní je k tomu vhodná příležitost a svůj motocykl bys tím trochu vylepšil!
U vypouštěcího ventilu oleje Stahlbus stačí pro výměnu oleje odšroubovat ochranný uzávěr a připojit hadicovou spojku pomocí rychlouzávěru. Touto aretací se otevře ventil a olej může odtékat do přiložené nádoby.
Po uvolnění hadicové přípojky se ventil opět automaticky uzavře a stačí pouze našroubovat ochrannou krytku. Výměna oleje nemůže být jednodušší, chráníš závit v tělese motoru a nemusíš měnit těsnicí kroužek. Náš kompletní sortiment vypouštěcích ventilů Stahlbus najdeš v sekci"Moje motorka".
06 - Doplnění oleje
Když je vypouštěcí zátka opatřena novým těsnicím kroužkem a dotažena podle pokynů výrobce, můžeš doplnit čerstvý olej.
Správné množství, viskozitu a specifikace najdeš v návodu k obsluze vozidla. Těsnicí kroužek plnicí zátky by měl být také urychleně vyměněn - ušetříš si tím spoustu práce.
Upozornění: Hladinu a těsnost oleje je třeba znovu zkontrolovat po krátkém zkušebním chodu motoru.
07 - Kontrola hladiny oleje
Po úklidu garáže a řádné likvidaci oleje - nepříjemné olejové skvrny na podlaze lze odstranit odstraňovačem olejových skvrn, například čističem brzd - můžeš opět vyrazit na cestu.
Pro jistotu před vyjetím znovu zkontroluj hladinu oleje - zejména u motorů s olejovými filtry, které jsou instalovány v přídavném krytu.
Pozor: Automobilové oleje obsahují další maziva a jsou určeny pro motory se suchou spojkou. Mokré spojky by s tímto olejem prokluzovaly.
Trocha vědy o oleji
Bez oleje nic nefunguje: Tření pístů, ložiskových ploch a ozubených kol by v mžiku zničilo jakýkoli motor.
Pravidelná kontrola hladiny oleje je proto pro tvůj motocykl životně důležitá, stejně jako pravidelná výměna oleje. Důvodem je stárnutí oleje, jeho znečištění otěrem kovů a zbytky spalování a postupná ztráta mazací schopnosti.
Olej musí mít samozřejmě viskozitu předepsanou výrobcem vozidla a musí se jednat o speciální olej pro motocykly nebo skútry: Je to proto, že motory motocyklů se otáčejí mnohem rychleji, jejich převody se obvykle musí mazat motorovým olejem a (mokrá) spojka také pracuje v oleji. Vhodná aditiva zajišťují vysokou odolnost proti střihu, tlaku a teplotě a ochranu proti opotřebení.
Musí to být správný olej: Syntetické oleje jsou lepší než minerální oleje, pokud jde o chování při vysokých teplotách, ochranu proti studenému startu, snížení tření a prevenci usazenin, a proto jsou vhodné zejména pro sportovní aplikace a vyladěné motory. Ne každý motor, zejména spojka, však tyto vysoce výkonné oleje snese. Proto se nejprve obrať na autorizovaný servis. V případě vysokého počtu najetých kilometrů by se výměna měla provádět pouze po předchozím vyčištění a revizi.
Alternativou může být polosyntetický olej, který většina spojek snáší bez problémů. Moderní motorové oleje se často vyrábějí také pomocí procesu syntézy HC: V rafinérii se například tzv. katalytickým hydrokrakováním získávají základní oleje s výrazně lepšími kvalitativními vlastnostmi, které předčí minerální oleje, zejména pokud jde o tokové vlastnosti za studena a tepelnou a chemickou odolnost. Dalšími výhodami jsou rychlejší olejování motoru po nastartování, výrazně lepší čistota motoru a zvýšená ochrana součástí motoru.
Mimochodem, syntetický olej se pro motocykly vyrobené před rokem 1970 nedoporučuje. Pro klasické automobily existují speciální jedno- a vícestupňové oleje. A nakonec nezapomeňte: Ať už si vybereš jakýkoli olej, vždy ho mírně zahřej. Motor se ti odvděčí dlouhou životností.
Klasifikace motorových olejů
- Americká klasifikace motorových olejů API (American Petrol Institute)
Používá se přibližně od roku 1941. Třídy "S" se vztahují k benzinovým motorům, třídy "C" ke vznětovým motorům. Druhé písmeno v každém případě označuje výkonnostní normu. Od roku 1980 bylo standardem S "F", od roku 88 S "G", od roku 93 S "H", od roku 96 S "J", od roku 01 S "L" atd. API CF je norma pro vznětové oleje pro osobní automobily. Třídy API pro dvoutaktní oleje (písmeno "T") se již nepoužívají. Převodové a kardanové oleje jsou popsány ve třídách G4 - G5.
- Japonská klasifikace motorových olejů JASO (Japan Automobile Standards Organization)
Klasifikace JASO T 903 je v současné době nejdůležitější světovou klasifikací motorových olejů pro motocykly. Na základě požadavků API specifikuje JASO další vlastnosti, které mimo jiné zaručují dokonalou funkci oleje ve spojkách a převodovkách s mazáním v mokré olejové vaně. V závislosti na tření ve spojce se provádí klasifikace podle JASO MA nebo JASO MB. Vyšší součinitel tření je specifikován v JASO MA a v současné době v JASO MA-2. Oleje, které odpovídají této klasifikaci, jsou obzvláště kompatibilní se spojkami.
- Klasifikace motorových olejů evropských výrobců automobilů ACEA (Association des Constructeurs Europèens d‘Automobiles)
Platí od roku 1996. Třídy A1 - A3 popisují oleje pro benzínové motory a třídy B1 - B4 pro osobní automobily se vznětovými motory.
- Viskozita (SAE - Society of Automotive Engineers)
Popisuje viskozitu oleje a teplotní rozsah, ve kterém jej lze použít. Pro moderní vícestupňové oleje platí následující: Čím menší je číslo s W ("zimní"), tím je olej při nízkých teplotách volněji tekoucí, čím vyšší je číslo za ním bez W, tím je mazací film při vysokých provozních teplotách zatížitelnější.
Poznámka k vyhlášce o odpadních olejích (AltölIV)
Podle vyhlášky o odpadních olejích je zakázáno odpadní oleje skladovat, likvidovat je na volném prostranství, likvidovat je spolu s domovním odpadem, spalovat je nebo vypouštět do odpadních vod.
Použitý olej můžeš obvykle bezplatně vrátit tam, kde jsi ho zakoupil. Nemíchej odpadní olej s jinými kapalinami. Místa zpětného odběru jsou například: Prodejci, autoservisy, čerpací stanice, recyklační centra nebo speciální sběrná místa ve tvé obci. Použitý olej můžeš také odevzdat v kterémkoli obchodě Louis.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.