Synchronizace karburátoru
Pokud karburátory nepracují synchronizovaně, volnoběžné otáčky jsou houpavé, odezva na sešlápnutí plynu je nečistá a motor nemá plný výkon. Je čas na správné seřízení karburátoru.
- Co je třeba vědět o synchronizaci karburátoru
- Předpoklady
- Co je to synchronizace?
- Jak se nastavuje?
- Nepostradatelné: Tester na synchronizaci
- Synchronizace karburátoru - takto se to dělá
- 01 - Minimalizace průchodu vzduchu
- 02 - Montáž a připojení testeru na synchronizaci
- 03 - Srovnání všech měřičů
- 04 - Seřízení karburátoru na stejný údaj
- Naše doporučení
Co je třeba vědět o synchronizaci karburátoru
Hrubý volnoběh, nečistá odezva škrticí klapky a větší vibrace, než je nutné, mohou být příznakem nesynchronizovaných karburátorů u víceválcových motorů. To je srovnatelné s týmem koní, v němž jeden kůň chce cválat, druhý dává přednost uvolněnému klusu a další dva jsou stále naladěni spíše na chůzi. V důsledku toho cválající beznadějně táhne celý vůz, pomalí klopýtají, klusák neví, co se děje, a kočímu je špatně.
Předpoklady
Než začneš uvažovat o synchronizaci karburátorů, je třeba se ujistit, že je vše v pořádku. Zapalování a ventily musí být správně seřízeny, stejně jako vůle bovdenových lanek plynu. Vzduchový filtr, sací potrubí a zapalovací svíčky by měly být v dobrém stavu.
Co je to synchronizace?
Motor nasává směs benzínu a vzduchu z karburátorů v příslušném pracovním cyklu. A kde je sání, tam je podtlak. Pouze pokud je tento podtlak ve všech sacích traktech válců stejný, spalovací komory jsou zásobovány stejnou rychlostí. Je to jeden z předpokladů hladkého chodu motoru. Rychlost podávání se reguluje větším či menším otevřením podávacího otvoru, v našem případě polohou škrticí klapky nebo šoupátka jednotlivých karburátorů.
Jak se nastavuje?
K dosažení seřizovacích šroubů je často zapotřebí mimořádně dlouhý šroubovák. Škrticí klapky podtlakových karburátorů jsou obvykle vzájemně spojeny pružinovou spojkou se seřizovacím šroubem. U čtyřválce se synchronizace provádí otáčením šroubů následujícím způsobem: Nejprve srovnej dva pravé a dva levé karburátory, potom srovnej dvě dvojice uprostřed, dokud nebude ve všech čtyřech karburátorech stejný podtlak.
V jiných případech, např. u šoupátkových karburátorů, má vícekarburátorová baterie jeden karburátor, který slouží jako pevná reference a k němuž se synchronizují ostatní. Nastavovací šroub se obvykle nachází pod horním krytem.
Nepostradatelné: Tester na synchronizaci
Aby bylo možné nastavit stejnou rychlost směsi paliva a vzduchu ve všech sacích traktech, je zapotřebí podtlakoměrů, tj. opak tlakoměru pro kontrolu tlaku v pneumatikách. Protože však na rozdíl od pneumatik hodnotíš všechny válce současně, potřebuješ na každý válec jeden podtlakoměr. Ty jsou k dispozici v sadách po 2 a 4 kusech, nazývají se testery na synchronizaci a obsahují také potřebné hadice a adaptéry. Vzhledem k tomu, že ve většině případů je nutné nádrž demontovat, ale motor musí během seřizování běžet, je vhodné zakoupit další malou láhev s benzinem pro zásobování karburátorů. Lze ji například připevnit na zpětné zrcátko.
Pozor: Synchronizace by se měla provádět na volném prostranství nebo v otevřeném přístřešku, v žádném případě však ne v polozavřených místnostech kvůli běžícímu motoru. Při nepříznivém větru hrozí i v otevřené garáži nebezpečí otravy oxidem uhelnatým z výfukových plynů.
Synchronizace karburátoru - takto se to dělá
01 - Minimalizace průchodu vzduchu
Nejprve motorku zahřej, pak ji postav na hlavní stojan a vypni motor. Nyní demontuj nádrž a všechny kryty a panely, které mohou překážet. Palivová láhev musí být umístěna výše než karburátory. Nyní je na řadě tester na synchronizaci. Z důvodů balení s testery na synchronizaci obvykle nedodávají kompletně smontované. Montáž je ale jednoduchá - postupuj podle návodu. Před každým použitím se ujisti, že jsi ručně utáhl šroub s vroubkováním, abys reguloval průtok vzduchu, ale nedošlo přitom k rozdrcení hadice.
Pozadí: Máme co do činění s velmi nízkými úrovněmi podtlaky a ručičky měřičů jsou odpovídajícím způsobem citlivé. Pokud připojíš měřič s příliš nízkým tlumením a spustíš motor, ručička bude při každém pracovním cyklu motoru klepat z dorazu na doraz a měřič se může poškodit.
02 - Montáž a připojení testeru na synchronizaci
Hadice testeru na synchronizaci se nyní připojí k motocyklu, podle typu motocyklu buď k hlavě válců (viz obr. 1), ke karburátorům (obvykle nahoře ve směru sacího potrubí), nebo ke sacímu potrubí (viz obr. 2).
Ty mají často připojovací trubičky, které jsou utěsněny gumovým uzávěrem. Malé šroubovací zátky na karburátoru nebo hlavě válců je třeba vyšroubovat a nahradit je šroubovacími trubkovými adaptéry (nejběžnější jsou dodávány s testery na synchronizaci).
03 - Srovnání všech měřičů
Před připojením měřičů se musí měřiče vzájemně srovnat. V každém případě se tím odhalí špatně ukazující měřič nebo netěsný hadicový spoj. Za tímto účelem se všechny měřiče nejprve vzájemně propojí pomocí T nebo Y adaptérů (obvykle jsou také součástí testerů na synchronizaci) tak, aby všechny končily do jedné hadice. Ta je nyní připojena ke karburátoru nebo sacímu potrubí, ostatní přípojky zůstávají uzavřené.
Nyní spusť motor a nastav měřiče pomocí rýhovaných matic tak, aby se ručičky pohybovaly jen "živě", ale tlumení ručiček bylo dostatečné. Zcela nehybné ručičky znamenají zablokovaný měřič, proto vroubkovanou matici opět trochu povol. Všechny měřiče by nyní měly ukazovat stejné hodnoty. Opět vypni motor. Nyní se ke každému válci připojí jeden měřič, měřiče se umístí na vhodné místo na motocyklu a zajistí se proti pádu (měřiče mají tendenci „cestovat" vlivem vibrací motoru).
Nastartuj motor, několikrát jemně přidej plyn až do přibližně 3 000 otáček za minutu a pak jej nech ustálit na volnoběžných otáčkách. Zkontroluj zobrazení měřičů a v případě potřeby je znovu seřiď pomocí rýhovaných matic, dokud nebude údaj dostatečně dobrý. Většina výrobců toleruje odchylku hodnot do 0,03 bar.
04 - Seřízení karburátoru na stejný údaj
Nyní v závislosti na modelu buď vyhledej "referenční karburátor" karburátorové baterie a seřizovacími šrouby nastav všechny ostatní jeden po druhém co nejpřesněji na jeho hodnotu, nebo, jak již bylo popsáno, nastav oba pravé a levé karburátory a potom nastav obě dvojice vůči sobě uprostřed. Čas od času zkontroluj mírnými záškuby plynu, zda se volnoběžné otáčky stále ustálily na správné hodnotě; v případě potřeby je znovu seřiď pomocí šroubu pro nastavení volnoběžných otáček. Pokud synchronizace není možná, může docházet k úniku vzduchu přes porézní/netěsné sací potrubí na spojích karburátoru nebo hlavy válců nebo může být zcela chybné základní nastavení karburátorů. Vzácněji je příčinou silně znečištěný karburátor. Tyto případné závady je třeba v každém případě odhalit a odstranit, jinak jsou všechny další pokusy o synchronizaci zbytečné. Další informace k čištění karburátoru najdeš v servisních tipech ke karburátorům.
Opět předpokládáme pozitivní výsledek práce a gratulujeme k mnohem hladšímu chodu a spontánnějšímu přijímání plynu, které je ještě zábavnější než dříve. Nyní lze odpojit tester na synchronizaci a mírným povolením vroubkovaných matic uvolnit hadice. Vyměň zátky (při té příležitosti zkontroluj, zda nejsou pórovité) nebo je s citem zašroubuj zpět (měkký materiál!). Nakonec namontuj a připoj nádrž, víko/kryt a v případě potřeby nalij zbytky benzinu z láhve přímo do nádrže, hotovo.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.