Generální oprava karburátoru
Karburátory se ještě používají pouze u motocyklů, které jsou na trhu již několik let. O to důležitější je pro jejich řidiče otázka údržby karburátoru.
- Karburátor jako příčina chyby
- Generální oprava karburátoru - takto se to dělá
- 01 - Zpřístupnění karburátoru
- 02 - Demontáž karburátoru
- 03 - Kontrola sacích gumiček
- 04 - Venkovní vyčištění karburátoru
- 05 - Odšroubování plovákové komory
- 06 - Vytažení osy a odstranění plováku
- 07 - Odebrání krytu karburátoru a šoupátka
- 08 - Vyšroubování trysek
- 09 - Vyfouknutí otvorů stlačeným vzduchem
- 10 - Na tyto otvory se nesmí zapomenout
- 11 - Obnova těsnění
- 12 - Zaháknutí jehly plováku
- 13 - Nové namazání všech rotujících částí
- 14 - Synchronizace karburátoru
- Naše doporučení
Karburátor jako příčina chyby
Pokud karburátory místo přípravy směsi selhávají, je čas na renovaci přípravy směsi. Pokud je tvůj zapalovací systém v bezvadném stavu a ty se přesto potýkáš s nepravidelným chodem motoru, špatným výkonem a špatným startováním, bude chyba v karburátorech. Pokud tvé karburátory neustále přetékají nebo nefungují navzdory správnému přívodu paliva, jedná se o jasné příznaky vadných plovákových jehlových ventilů nebo znečištěného vnitřku karburátoru. Nejčastěji se tyto závady mohou vyskytnout, pokud nebyl benzín v plovákových komorách vypuštěn během zimní přestávky.
Důkladné vnitřní vyčištění, několik gumových kroužků a nový plovákový jehlový ventil dělají zázraky. Následná synchronizace není bezpodmínečně nutná, pokud nebyly karburátory odděleny, ale je lepší se pojistit, než litovat. Synchronizace karburátorů má však smysl pouze v případě, že jsou přesně nastaveny ventily a komprese, zapalovací svíčky, zapalovací kabely atd. a časování zapalování jsou bezchybné.
Ti, kteří chtějí svůj motocykl lehce seřídit, mohou využít generální opravu karburátoru a namontovat sadu Dynojet. Je to dobrý způsob, jak se vypořádat s některými standardními problémy zrychlení. Zlepšení kultury chodu a plynulé zrychlení potvrzuje i příslušný odborný tisk. Ale také všichni ti, kteří musí upravovat svůj karburátor kvůli otevřenému výfukovému systému, upravenému vzduchovému filtru nebo podobným tuningovým opatřením, pocítí se sadou Dynojet značnou úlevu. Sady, speciálně vyvinuté pro každý jednotlivý model motocyklu na dynamometru, obsahují vše potřebné pro obohacení směsi. K dispozici jsou různé stupně ladění, montované pro sériové motory nebo pro vrtané motory s ostrými vačkovými hřídeli atd. I u sériového vozidla s originálním vzduchovým filtrem často dochází ke znatelnému zvýšení výkonu a kultury chodu. Konečné ladění vozidla však může být někdy trochu časově náročné, protože každá sada obsahuje různé velikosti trysek, z nichž si můžeš vybrat.
Generální oprava karburátoru - takto se to dělá
01 - Zpřístupnění karburátoru
V závislosti na typu motocyklu je třeba nejprve zpřístupnit karburátorovou baterii. Pro přístup ke skříňce vzduchového filtru je téměř vždy nutné demontovat sedadlo, nádrž a boční kryt, protože se musí vyjmout nebo alespoň odsunout. Jakmile se ti podaří odstranit objemnou skříňku, je vlastní demontáž karburátorů rychlá. Dávej pozor na polohu a připojení podtlakových hadic, abys později mohl vše vrátit na původní místo. V případě pochybností je vhodné hadice a související přípojky označit, aby nedošlo k záměně. V případě potřeby pořiď také fotografii chytrým telefonem. Potom odstraň lanko plynu a lanko sytiče. Aby nedocházelo k nekontrolovatelnému úniku benzinu při demontáži karburátorů, doporučujeme vypustit karburátory pomocí vypouštěcích zátek (při vychladlém motoru) ještě v zabudovaném stavu. Zajisti přitom bezpodmínečně dostatečné větrání místnosti a nikdy nemanipuluj s otevřeným ohněm (nebezpečí výbuchu!).
02 - Demontáž karburátoru
Pokud jsou nyní karburátory upevněny pouze v sacích potrubích, uvolní se svorky a baterie karburátoru vyjmuta.
03 - Kontrola sacích gumiček
Zkontroluj gumičky sacího potrubí. Pokud jsou porézní, prasklé nebo tvrdé jako kámen, je třeba je vyměnit, protože jsou hlavním viníkem vzniku záplat na karburátoru v důsledku přívodu nežádoucího sekundárního vzduchu. Mnohem levnější sací gumičky, než jsou ty originální, jsou k dispozici u dodavatelů nebo v průmyslu příslušenství a jsou nabízeny pro různé skútry.
04 - Venkovní vyčištění karburátoru
Než se pustíme do vnitřních částí, vyčistíme karburátory nejprve zvenčí, aby se do nich nedostaly žádné nečistoty. Pomocí spreje na čištění karburátoru PROCYCLE lze nečistoty snadno odstranit. Zde ti opravdu pomůže štětec.
05 - Odšroubování plovákové komory
Pokud jsou karburátory zvenku čisté, můžeš začít s demontáží plovákových komor. Tato práce by se neměla provádět na podlaze garáže. Připrav si velkou rozprostřenou čistou utěrku, na kterou rozložíš demontované díly. Obvykle používané malé šrouby s křížovou hlavou z japonského měkkého železa lze povolit pouze přesně padnoucím šroubovákem (Japan Industry Standard), jinak se zaseknou (měkké šrouby mají smysl, protože tělesa karburátorů také nejsou zrovna tvrdé...).
Předchozí ošetření přípravkem na odstraňování rzi může být velmi užitečné. Doporučujeme opravovat karburátory jeden po druhém, aby se nic nepomíchalo. Dbej na to, abys je udržoval v čistotě, protože i to nejmenší zrnko by mohlo trysku ucpat.
06 - Vytažení osy a odstranění plováku
Pokud je kryt plovákové komory sejmutý, je třeba plovák vyjmout, aby bylo možné vyměnit jehlový ventil plováku. Jasnou známkou opotřebovaného jehlového plovákového ventilu je tlakový bod na špičce plovákové jehly, který lze nahmatat nehtem - s takovým bodem již jehla nemůže těsnit na 100 %. Osu plováku lze vysunout na jednu stranu, čímž se uvolní spojení mezi tělesem karburátoru a plovákem. Poznamenej si montážní polohu plováku a upevnění jehlového ventilu plováku na plováku. Pokud jsi to náhodou pokazil, použij jako vodítko rozebraný karburátor (nebo si ho předem vyfotografuj).
07 - Odebrání krytu karburátoru a šoupátka
Nyní horní část karburátoru: Zde by se mělo zkontrolovat, zda na šoupátku nebo vakuovém pístu nejsou silné rýhy a zda není membrána prasklá. Povol šrouby krytu a vytáhni pružinu. Nyní lze opatrně vyjmout píst a membránu. Ve většině případů má membrána vroubek nebo vyčnívající chlopeň. Určuje montážní polohu a na tělese karburátoru se umisťuje pouze na jedno místo.
Membrána se testuje tak, že se podrží proti světlu a ve všech bodech se mírně roztáhne. Pokud je v ní díra, je třeba ji vyměnit. Poškození se nejčastěji vyskytuje na okrajích, konkrétně na spojení s pístem nebo na vnějším okraji membrány. Další možnou závadou je extrémní rozpínání membrány vlivem výparů. V tomto případě je velmi měkká a je příliš velká na to, aby se dala znovu instalovat. Bohužel i zde pomůže pouze nový díl. Pokud nejsou membrány k dispozici samostatně, je nutné je zakoupit společně s jezdcem/pístem.
08 - Vyšroubování trysek
Zpět na spodní stránku: Pro řádné čištění vyjmi všechny šroubovací trysky. Buď však opatrný: Trysky jsou vyrobeny z mosazi a lze je použít pouze pro přesně padnoucí nástroje.
K čištění trysek pokud možno nepoužívej drát, protože měkký materiál trysek se rychle rozšiřuje. Takže: pořádně je nastříkej a potom je vyfoukej stlačeným vzduchem. Pokud pak trysky podržíš proti světlu, můžeš posoudit, zda jsou bez nečistot. Před demontáží šroubů pro nastavení směsi volnoběhu dbej na následující pokyny: Nejprve otáčej šroubem tak dlouho, dokud nebude volně sedět (ale netahej za sedlo, hrozí nebezpečí poškození), a počítej otáčky - zapiš si je pro pozdější seřízení. Teprve nyní se seřizovací šroub odstraní. Po vyčištění vyměň pryžový kroužek seřizovacího šroubu. Při montáži šroub znovu mírně utáhni (!) Po nasazení jej zašroubuj a vyšroubuj o dříve spočítané otáčky.
09 - Vyfouknutí otvorů stlačeným vzduchem
Čisticí sprej si poradí s usazeninami. Rozsáhle stříkni do každého otvoru karburátoru. Po krátké reakční době profoukni, pokud je to možné, všechny existující otvory stlačeným vzduchem. Pokud nemáš kompresor, je nejlepší zajet na čerpací stanici nebo do svépomocné prodejny, kde za drobné spropitné jistě využiješ dostupný stlačený vzduch. Dbej na to, aby se při vyfukování neztratily žádné malé části!
10 - Na tyto otvory se nesmí zapomenout
Často se zapomíná na další otvory na vstupu vzduchu a výstupu směsi karburátorů, které jsou ale velmi důležité.
11 - Obnova těsnění
Pomocí malého šroubováku vyjmi těsnicí kroužky a těsnění, které je třeba vyměnit. Při instalaci těsnicích kroužků dbej na jejich správné usazení v drážkách.
12 - Zaháknutí jehly plováku
Po zašroubování všech trysek a výměně těsnicích kroužků se do plováku zahákne nová jehla plováku a nainstaluje se. V případě demontáže opatrně vlož šoupátko nebo píst s membránou a jehlu trysky do tělesa karburátoru a ujisti se, že je membrána správně usazena.
13 - Nové namazání všech rotujících částí
Před montáží karburátorů do sacího potrubí je třeba všechny rotující součásti namazat teflonovým sprejem, protože čištěním se odstranilo veškeré mazivo. Při montáži karburátorů se ujisti, že jsou správně usazeny v sacích gumách a že nic není přiskřípnuto (kabely atd.). Jakmile jsou svorky řádně utaženy (pevně, ale ne příliš), znovu připoj lanko sytiče, lanko plynu, palivovou hadici a všechny případné kabely. Ujisti se, že jsou bovdenová lanka správně vedena, a správně nastav vůli plynového lanka a případně lanka sytiče (viz návod k obsluze vozidla).
14 - Synchronizace karburátoru
Na tomto místě bychom rádi znovu upozornili, že synchronizace není při běžném čištění bezpodmínečně nutná, pokud nebyly karburátory od sebe odděleny, ale doporučuje se. K nalezení správných spojů a seřizovacích šroubů je nezbytná kniha oprav. Jak již název napovídá, cílem je zajistit, aby všechny karburátory dodávaly do přidružených válců potřebnou směs paliva a vzduchu tak, aby motor běžel hladce.
Tato práce vyžaduje tester na synchronizaci, který měří podtlak v sání jednotlivých válců. Testovací zařízení se skládá ze dvou nebo čtyř podtlakoměrů, podle toho, kolik karburátorů motocykl má. Různé přiložené adaptéry umožňují připojit hadice podtlakových měřičů na určená místa na motoru. V nejpříznivějších případech je již na sacích gumách k dispozici možnost připojení. Zde stačí odstranit gumové zátky a připojit hadice.
Vzhledem k tomu, že pro přístup k synchronizačním šroubům je ve většině případů nutné vyjmout nádrž, je téměř vždy nutný externí přívod paliva. Seřízení se provádí při provozní teplotě motoru. Dbej na to, abys seřídil správné šrouby a abys za rukojeť plynu krátce zatáhl a po každém otočení seřizovacích šroubů ji znovu zkontroloval. Přípustné odchylky jednotlivých zobrazených hodnot nalezneš v knize oprav. Viz také servisní tipy k synchronizaci karburátoru.
Na závěr bychom rádi upozornili, že po instalaci sady karburátorů Dynojet je nutné bezpodmínečně zkontrolovat průběh zapalovacích svíček, protože nesprávné složení směsi může vést k poškození motoru a zhoršit bezpečnost jízdy. Po zkušební jízdě na dálnici nebo delší jízdě na plný plyn je třeba zkontrolovat vzorek zapalovacích svíček. V případě potřeby je třeba provést další seřizovací práce. Ti, kteří nemají potřebné zkušenosti, ale přesto chtějí mít jistotu, by si měli tuto seřizovací práci nechat provést odbornou firmou s dynamometrem.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.