Minimalizace vibrací
Vibrace mohou být nepříjemné a zničit součásti motocyklu. Proti vibracím se dá naštěstí hodně dělat.
GAZZINI
Vytvoř si motorku - vše Gazzini!
Vibrace se v menší či větší míře vyskytují téměř u každého motocyklu. Testeři motocyklů pak rádi píší o "charakteru" stroje nebo o "masáži duše". V závislosti na frekvenci a síle však mohou být vibrace také docela nepříjemné. A nejpozději, když po dvou hodinách jízdy brní prsty a usínají nohy, zábava končí. Ještě nepříjemnější je, když se na stroji objeví praskliny nebo se šrouby bez dovolení vzdálí od svého "pracoviště" na motorce. Nejpozději by se tedy mělo něco udělat s nežádoucími účinky vibrací.
Minimalizace vibrací - takto se to dělá
Řídítka a zrcátka
Začněme tam, kde vibrace způsobují jezdci největší potíže: na řídítkách. Požitek z jízdy zde obvykle kazí vysokofrekvenční brnící vibrace. Z tohoto důvodu již někteří výrobci dodávají bloky řídítek v gumovém provedení. To funguje, ale nevýhodou je, že trochu trpí přesnost řízení a zpětná vazba od předního kola.
Osvědčenou alternativou jsou těžké konce tyčí, které svou hmotností ničí vibrace - princip setrvačnosti. S tím je problém: Ne každá hmota se hodí pro každou vibraci. Proto společnost gazzini vyvinula variabilní tlumič vibrací, jehož hmotnost lze měnit jako u činky hmotnost s různými kotouči.
Po znehybnění konců tyčí mají zpětná zrcátka také menší důvod poskytovat rozmazaný obraz. Pokud je výhled dozadu stále neuspokojivý, protože je zkreslený vibracemi, mohou ti pomoci speciální tlumiče vibrací zrcátek. Fungují jako gumová ložiska a navíc oddělují zrcátko od zbytku stroje.
Poznávací značka a kapotáž
Tenké desky poznávacích značek jsou obzvláště citlivé na vibrace. Zejména řidiči jednoválců a dvouválců ti o tom mohou leccos říct. Nejelegantnějším řešením jsou zde malé O-kroužky a odpovídající podložky. Tím se drahý doklad oddělí od držáku registrační značky z hlediska vibrací a ušetří se zbytečné problémy při příští hlavní prohlídce. Chceš-li zajistit dlouhou životnost samotného držáku, použij samopojistné matice. Zajištění šroubu kapalinou navíc chrání před ztrátami způsobenými vibracemi.
O-kroužky můžeš umístit také za šrouby kapotáže. Tímto způsobem lze oddělit části kapotáže od vibrací motoru a chránit je před prasklinami a odřením.
Příjemný další přínos: Tím se také minimalizuje hluk, který obvykle způsobuje tuhé nebo napjaté opláštění. Vždyť to, co vnímáme jako hluk, není nic jiného než vibrující vzduch. Tento trik s těsnicími kroužky funguje dobře i u disků kapotáže.
Když už mluvíme o zvucích: Vícedílné kapotáže, které při určitých otáčkách nebo rychlostech motoru vydávají dunění, lze ztišit nanesením trochy těsnicí hmoty na spojovací a kontaktní místa. Směs by však měla být před montáží kapotáže vytvrzena.
Nádrž, baterie a lampa
Nádrže motocyklů jsou obvykle od rámu odděleny pryžovými prvky. Tyto gumové nárazníky samozřejmě také trpí neustálými vibracemi. V průběhu let se stejně jako všechny pryžové díly stávají křehkými a lámavými. Pokud má tvůj stroj za sebou již pěknou řádku let, podívej se pod nádrž, zda vše stále tlumí, jak má.
Mimochodem, pohled do prostoru pro baterie v přístroji také neuškodí. Je to proto, že ani zásobníky elektřiny, bez ohledu na jejich konstrukci, nemají rády vibrace. Zde pomáhá podložení mechovými nebo pěnovými gumovými rohožemi - zejména pokud má místo standardní baterie pracovat lehčí a menší lithium-iontová baterie.
U některých (obvykle starších) modelů motocyklů dochází k pravidelnému ničení žárovek ve světlometu. Pokud žárovky ve tvém motocyklu nikdy nedosáhnou výrobcem slibované životnosti, může to být způsobeno nedostatečným tlumením vibrací. Zde by mohl pomoci držák světlometu uložený v gumě.
Další nástavce a šroubové spoje
Dobrým prostředkem proti náhlému uvolnění šroubových spojů, prasknutí v důsledku vibrací nebo dokonce ztrátě přídavných přístrojů jsou tlumicí gumy, známé také jako gumokovové tlumiče, tlumiče vibrací nebo silentbloky. Pomocí těchto důmyslných šroubových spojů lze upevnit světla, boční kryty, menší olejové nádrže, nosiče baterií nebo blatníky, což přispívá k dlouhé životnosti těchto součástí.
Další pomůckou proti uvolnění šroubových spojů je použití tekutého přípravku na zajištění závitů. Před vložením šroubu nanes kapku kapaliny na závit. Kapalina ztvrdne a zabrání tomu, aby se sama odlepila. Kapalný prostředek je k dispozici v různých třídách účinku: např. středně silný a vysoce silný. V závislosti na pevnosti je k uvolnění ztuhlé kapaliny zapotřebí vyvinout velkou sílu a v případě vysokopevnostních prostředků i použití tepla.
U některých šroubových spojů je možné použít také samopojistné matice. Plastový kroužek zabrání jejich uvolnění.
U větších šroubových spojů se často používají závlačky, aby se zabránilo jejich uvolnění. Vkládají se otvorem ve šroubu. Závlačky jsou k dispozici ve dvou variantách: Jednorázové závlačky by měly být po vyjmutí z bezpečnostních důvodů vždy nahrazeny novými. Trvalé dělené kolíky lze použít několikrát.
Kořeny zla: Motor a kola
Většina vibrací se v zásadě vyskytuje v pohyblivých částech stroje, tj. v motoru nebo v kolech (výjimka: vlivy větru). Aby ses dostal k příčině problému, bylo by proto vhodné nejprve zajistit, aby motor běžel bez problémů. Do jaké míry je to možné, samozřejmě velmi záleží na příslušném motoru: Jednoválec nikdy nepoběží tak hladce jako řadový čtyřválec. Správná vůle ventilů, čistý vzduchový filtr, čerstvé zapalovací svíčky a u starších strojů přesně synchronizované karburátory viz servisní tipy k synchronizaci karburátorů, mohou ale zlepšit vibrační chování všech motorů.
Nevyváženost kol je příčinou vibrací, které by se neměly podceňovat. Během jízdy se běhoun pneumatiky neopotřebovává rovnoměrně. Tím se změní rozložení hmotnosti a kolo již nepracuje plynule. To způsobuje vibrace. Ty jsou nepříjemné zejména na předním kole, protože jsou cítit v řídítkách a přenášejí se do rukou jezdce. Nejlepším způsobem kontroly nevyváženosti je demontáž předního kola, jeho vyvážení na vyvažovacím stojanu a vyvážení pomocí vhodných vyvažovacích závaží. Mimochodem, pneumatiky by stejně neměly být opotřebovány na minimální hloubku dezénu. Čerstvé, čistě vyvážené gumy nejenže odstraňují vibrace, ale také poskytují mnohem větší potěšení z jízdy v jiných ohledech.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.