Ozdobné proužky na ráfky motocyklů
Samolepicí ozdobné proužky na ráfky dodají tvému motorce svěží barevný akcent, zvýrazní kontury, podtrhnou tvary a bez větší námahy ozvláštní vozidlo.
- Aplikace ozdobných proužků na ráfky
- Varianta 1: Použití souvislého proužku - takto se to dělá
- 01 - Vyčištění ráfku a pečlivé odmaštění
- 02 - Opětovné ohnutí vodicí lišty
- 03 - Navléknutí lepicího proužku
- 04 - Stažení ochranného proužku
- 05 - Navlékání lepicí pásky
- 06 - Odříznutí překrývajícího se pásu
- 07 - Polepení druhé strany ráfku
- 08 - Zdobení ostatních částí vozidla
- Naše doporučení
- Varianta 2: Aplikace předtvarované nálepky - takto se to dělá
- 01 - Oddělení segmentů od sebe
- 02 - Umístění segmentu, odstranění ochranné fólie a její nalepení
- 03 - Stažení průhledné fólie
- 04 - Měření a označení segmentu
- 05 - Jsou všechny vzdálenosti správné?
- Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
Aplikace ozdobných proužků na ráfky
Samolepicí ozdobné proužky (na ráfky) dodají tvému vozidlu svěží barevný akcent, zvýrazní kontury, oživí nudné povrchy, zdůrazní tvary nebo s malými finančními náklady dodají vozidlu osobitější vzhled. Světelný efekt přispívá k viditelnosti vozidla v silničním provozu a podporuje tak pasivní bezpečnost. Ozdobné proužky na ráfky jsou k dispozici buď jako levné souvislé proužky, které se na ráfek aplikují pomocí malého montážního nástroje (aplikátoru), nebo jako hotové předpřipravené samolepky. Pokládání souvislého proužku vyžaduje trochu více manuální zručnosti, ale lépe se hodí například na klasicky stylizovaná vozidla a lze jej použít i ke zpestření jiných ploch na motocyklu. Předtvarované samolepky jsou díky svému stylu vhodné zejména pro sportovní motocykly.
Předpokladem dobrého pracovního výsledku je nepříliš nízká okolní teplota, protože chlad způsobuje tuhost lepicího pásku. Minimální teplota by proto měla být 15 °C. Aby byla lepicí páska trochu poddajnější, můžeš ji také trochu zahřát u topení.
Proužek lze aplikovat bez demontáže kola, pokud je vozidlo zvednuté tak, aby bylo možné příslušným kolem otáčet. Bezpečné postavení zajišťuje vhodný dílenský zvedák pro přední a zadní část, viz servisní tipy k základním znalostem o zvedácích. Samozřejmě je nejpříjemnější, pokud je k dispozici zvedací plošina, aby byl motocykl v pohodlné pracovní výšce. Měl bys mít k dispozici čistý povrch, na kterém můžeš pracovat, v případě potřeby lze použít velký kus kartonu nebo koberec.
Varianta 1: Použití souvislého proužku - takto se to dělá
01 - Vyčištění ráfku a pečlivé odmaštění
Aby proužek dobře držel, musí být podklad naprosto čistý a zbavený mastnoty. Proto je třeba jej důkladně vyčistit, nejlépe čističem brzd, sadou čisticích hadříků FOLIATEC nebo odstraňovačem silikonu. V případě hobby lakování (např. lakování sprejem) nejprve pečlivě zkontroluj méně viditelné místo, zda jej lze setřít čističem brzd nebo odstraňovačem silikonu, aniž by došlo k rozpuštění barvy. V případě potřeby použij k čištění čisticí prostředek na motocykly nebo mýdlovou vodu. Ujisti se, že jsi odstranil sto procent zbytků maziva z řetězu, zejména ze zadního kola.
02 - Opětovné ohnutí vodicí lišty
Nyní vezmi aplikátor a vyzkoušej jej na ráfku. Vodicí lišta je ohnutá, jak je znázorněno na obrázku, takže leží zcela na lůžku ráfku, zatímco aplikátor zakrývá okraj ráfku.
03 - Navléknutí lepicího proužku
Odviň z role přibližně 1,5 m lepicího proužku. Drž aplikátor tak, aby vodicí lišta směřovala nahoru k tobě, nyní vlož lepicí proužek zprava do úzké štěrbiny tak, aby barevná strana směřovala nahoru a zakrytá lepicí strana dolů.
04 - Stažení ochranného proužku
Ochranný proužek trochu stáhni z lepicí plochy a prostrč jej širokou štěrbinou aplikátoru. Lepicí proužek se obtočí kolem okraje.
05 - Navlékání lepicí pásky
Nástroj je nyní připraven k použití, lepicí pásek lze přilepit na ráfek. Za tímto účelem se položí na lůžko ráfku tak, aby vodicí lišta těsně ležela a byla přitisknutá k okraji ráfku. Pomalým otáčením kola lze nyní pásku rovnoměrně nanášet na ráfek pomocí aplikátoru, který vždy drží na místě. Poslední nalepený díl se přitiskne palcem.
06 - Odříznutí překrývajícího se pásu
Po nalepení proužku kolem ráfku jej nůžkami v úhlu 90 stupňů čistě odstřihni a mírně překryj.
07 - Polepení druhé strany ráfku
Pomocí utěrky z mikrovlákna omotané kolem ukazováčku pevně přitiskni proužek k povrchu po celé ploše. První strana ráfku je nyní hotová, ostatní se dokončí stejným způsobem.
08 - Zdobení ostatních částí vozidla
Barevný samolepicí proužek můžeš samozřejmě použít i k vizuálnímu zatraktivnění jiných částí vozidla.
Naše doporučení
Varianta 2: Aplikace předtvarované nálepky - takto se to dělá
Jak již bylo popsáno, vozidlo se zvedne tak, aby se příslušné kolo mohlo otáčet, ráfky musí být naprosto čisté a zbavené mastnoty. Opět je vyžadována okolní teplota alespoň 15 °C a čistý podklad. Nálepka na ráfek musí odpovídat průměru ráfku podle popisu položky.
01 - Oddělení segmentů od sebe
Nejprve nůžkami opatrně vystřihni jednotlivé segmenty samolepky. Samolepka má průhlednou vrchní vrstvu a ochrannou fólii na lepicí straně. Na každé straně ráfku jsou nutné 3 segmenty.
02 - Umístění segmentu, odstranění ochranné fólie a její nalepení
Vezmi segment a trochu odlep ochrannou fólii od lepicí plochy. Umísti segment s lepicí plochou do středu ráfku.
Pokračuj v aplikaci proužku tak, že ochranný proužek stáhneš od lepicí plochy a přitiskneš samolepku středově na okraj ráfku.
03 - Stažení průhledné fólie
Po nalepení celého segmentu jej znovu dobře přitlač pomocí utěrky z mikrovlákna omotané kolem ukazováčku. Potom pomalu odlep průhlednou ochrannou fólii z povrchu.
04 - Měření a označení segmentu
Nyní označ vzdálenost k dalšímu segmentu nálepky napravo a nalevo od již připevněné části podle informací na obalu pro svou velikost ráfku. Můžeš použít kus ochranné fólie nebo čáru křídou.
05 - Jsou všechny vzdálenosti správné?
Zkusmo přidrž zbývající dva segmenty na ráfku. Jsou celkové vzdálenosti správné? Potom můžeš segmenty slepit, jak již bylo popsáno.
Výsledkem je vizuálně atraktivní, sportovní ráfek motorky.
Tip: Pro lepší přilnavost zahřej ráfky a ozdobné proužky fénem.
Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
Vyčnívat? V každém případě!
Být viděn v silničním provozu jako motocyklista je velmi důležité. Proto je naprosto samozřejmé a hodné zvláštního doporučení opatřit zavazadla například reflexní páskou. Nebo také díly kapotáže. A také používej fluorescenční a neonové barvy, abys byl lépe vidět.
Žádná šance pro znečištění: Čistý musí být!
Ať už pracuješ kdekoli (na ulici, v rohu garáže, v dílně), věnuj velkou pozornost udržování čistoty pracovního prostoru. Proč? Zkoušel jsi někdy vyndat hroudy nečistot, které se dostaly do motoru, převodovky nebo kamkoli jinam? Je to otravné, složité a trvá to věčnost!
Pokud šroub není ochoten
Existují dvě věci, které pomáhají lépe než hrubá síla při zaseknutých šroubových spojích: Olej nebo olej ve spreji, například WD-40 nebo Ballistol, a ... trpělivost! Hodně o tom. Nemluvíme zde o minutách, ale spíše o hodinách. Na přání i přes noc a déle. Dej olejům šanci působit. Uvidíš: funguje to!
Určitě Loctite
Pokud jde o zajištění šroubů v motoru, je vhodné použít Loctite. Existují ale dva druhy: Středně pevný (Loctite 243; lze uvolnit běžnými nástroji) a vysoce pevný (Loctite 2701; obtížně se uvolňuje běžnými nástroji, musí se zahřát). Proto vždy používej pouze typ doporučený v dílenské příručce nebo výrobcem.
Už jsi dnes mazal?
"Mazání je důležité, mazání je součástí byznysu!", řekl starý mafiánský boss. Totéž platí i pro nás motocyklisty, protože páky by se měly také pravidelně mazat. Obvykle jsou v kování uchyceny pomocí kloubových kolíků. Pokud je necháš bez povlaku, kov se bude "brousit" o kov, což brzy způsobí viklání pák. Hydraulické páky naopak kloužou na pístech čerpadla, a aby vše fungovalo hladce, používej suché mazivo (grafit; žádný olej ani mazivo). U bovdenových lanek se ujisti, že se hlavičky mohou v uchycení otáčet, pokud ne: namaž je!
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.