Co je třeba vědět o zapalovacích svíčkách
Zapalovací svíčky mají těžkou práci, vždy jsou v centru pozornosti, vždy tam, kde je teplo. Jak se jim to daří? A která je ta správná?
- Co je třeba vědět o zapalovacích svíčkách
- Konstrukce zapalovací svíčky
- Co vypovídá kód zapalovací svíčky?
- Značení zapalovacích svíček
- Na co si mám dát pozor při výměně zapalovacích svíček?
- Tepelná hodnota
- Čelní plochy zapalovací svíčky: Vzory poškození Normální vzhled použité zapalovací svíčky
- Čelní strana neporušené zapalovací svíčky
- Usazeniny
- Prasklina izolátoru
- Zatavení
- Znečištění sazemi
- Iridiové zapalovací svíčky
- Odrušení
- Mezera mezi elektrodami
- Očištění zapalovací svíčky
- Montáž zapalovací svíčky
Co je třeba vědět o zapalovacích svíčkách
Žádný benzinový motor bez zapalovací svíčky: Stabilní a dostatečně silná zážehová jiskra je nezbytná pro dobré chování motoru při studeném startu, vysoký výkon, mírné emise škodlivin a nízkou spotřebu paliva.
Zapalovací svíčka musí v závislosti na chování při otáčkách vyslat do motoru jiskru 500 až přibližně 5 000krát za minutu a je vystavena silně se měnícím tepelným podmínkám a vysokým tlakovým rozdílům - je proto jednou z vysoce namáhaných opotřebitelných částí motocyklu a musí být pravidelně vyměňována v závislosti na údajích výrobce.
Konstrukce zapalovací svíčky
Na horním konci zapalovací svíčky je přípojka (obr. 1 a) pro koncovku zapalovací svíčku. Zde se vysoké napětí zapalovací cívky, taktované zapalovací jednotkou, dostává k zapalovací svíčce přes silný zapalovací kabel. Připojení (víčko SAE nebo 4 mm závit) musí vždy odpovídat použité koncovce zapalovací svíčce, aby bylo zajištěno těsné uchycení!
Středová elektroda (obr. 1 b) vede proud dále na druhý konec zapalovací svíčky. Odtud proud přeskočí jako jiskra na zemnící elektrodu (obr. 1 c) a tím zapálí směs benzínu a vzduchu ve spalovací komoře.
Odrušovací odpor (obr. 1 d) ve středové elektrodě zabraňuje rádiovému rušení v okolí (např. při příjmu rádiového signálu) a zároveň chrání citlivou palubní elektroniku před elektromagnetickými impulsy. Pokud je použita zástrčka bez odrušovacího odporu, musí jím být vybavena zástrčka. Aby bylo zajištěno, že se napětí vybíjí pouze tam, kde má, jsou středová elektroda a odrušovací odpor uzavřeny v keramickém izolátoru (obr. 1 e). Jeho průběh slouží také jako bariéra bludného proudu (obr. 1 f), protože prodlužuje cestu pro případné zbloudilé elektrony.
Kovové pouzdro se závitem (obr. 1 g) zajišťuje bezpečné usazení zapalovací svíčky v hlavě válců. Tvoří také zemnicí vodič zapalovací svíčky a významně přispívá k odvodu tepla. Aby nedocházelo k rozptylu spalovacího tlaku ve spalovací komoře mezi zapalovací svíčkou a hlavou válců, zajišťuje těsnicí kroužek plynotěsné spojení - i když se obě části vlivem tepla různě rozpínají. Mimochodem, těsnicí kroužek (obr. 1 h) slouží také k výměně tepla. Vnitřní těsnění mají stejný úkol (obr. 1 i). Jediný rozdíl je v tom, že zde hovoříme o plynotěsném spojení mezi izolátorem a kovovým pouzdrem.
Co vypovídá kód zapalovací svíčky?
Na každé zapalovací svíčce je poměrně záhadný řetězec písmen a čísel. Pokud chceš vědět, zda se příslušný model zástrčky hodí pro tvůj motocykl, je vždy důležité tento kód znát. Například společnost NGK kóduje své zapalovací svíčky podle tohoto obrázku (viz tabulka "Značení symbolů na zapalovacích svíčkách" níže).
Značení zapalovacích svíček
Zde je uveden standardní nápis typu. Existují také některá speciální označení.
Na co si mám dát pozor při výměně zapalovacích svíček?
Nesprávná zapalovací svíčka v motocyklu může být příčinou neuspokojivého chodu motoru nebo ztráty výkonu a může mít negativní vliv na spotřebu paliva nebo chování při startování. V extrémních případech může vést i k nepříjemnému poškození motoru. Vždy používej zapalovací svíčku uvedenou výrobcem vozidla v návodu k obsluze, servisním listu nebo dílenské příručce pro konkrétní model vozidla a nahlédni do alokačního seznamu výrobce zapalovacích svíček. Tento seznam ti také ukáže, zda je pro tvůj model k dispozici technicky dokonalejší iridiová zapalovací svíčka.
B | P | R | 5 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Průměr závitu / šestihran | Struktura | Odrušovací odpor | Tepelná hodnota --- > | |||||||||||
A | 18 mm / 25,4 | P | Předsunutý hrot izolátoru | R | Odpor | 2 | + | Teplé typy | ||||||
B | 14 mm / 20,8 | M | Kompaktní svíčka | Z | Indukční odpor | 4 | + | |||||||
C | 10 mm / 16,0 | U | Typ s klouzavou jiskrou nebo pomocné jiskřiště | 5 | + | |||||||||
D | 12 mm / 18,0 | 6 | + | |||||||||||
E | 8 mm / 13,0 | 7 | - | |||||||||||
AB | 18 mm / 20,8 | 8 | - | |||||||||||
BC | 14 mm / 16,0 | 9 | - | |||||||||||
BK | 14 mm / 16,0 | 10 | - | Studené typy | ||||||||||
DC | 12 mm / 16,0 |
E | S | -11 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Délka závitu | Konstrukční parametry | Mezera mezi elektrodami | ||||||||
E | 19,0 mm | B | Pevná připojovací matice SAE (CR8EB) Hrot izolátoru | Prázdné | Motocykl: 0,7 - 0,8 mm; Auto: 0,8 - 0,9 mm | |||||
EH | 19,0 mm, poloviční provedení | CM | Šikmá hmotnostní elektroda; Kompaktní typ (délka izolátoru: 18,5 mm) | -8 | 0,8 mm | |||||
H | 12,7 mm | CS | Šikmá hmotnostní elektroda; Kompaktní typ (délka izolátoru: 18,5 mm) | -9 | 0,9 mm | |||||
L | 11,2 mm | G, GV | Závodní zapalovací svíčka | -10 | 1,0 mm | |||||
F | Kuželové těsnicí sedlo | I | Iridiová elektroda | -11 | 1,1 mm | |||||
| A-F---10,9 mm | IX | Iridiová zapalovací svíčka | -13 | 1,3 mm | |||||
B-F - 11,2 mm | J | 2 hmotnostní elektrody (speciální provedení) | -14 | 1,4 mm | ||||||
B-EF--17,5 mm | K | 2 hmotnostní elektrody | -15 | 1,5 mm | ||||||
BM-F - 7,8 mm | -L | Snížená tepelná hodnota | ||||||||
Prázdné | Kompaktní svíčka | -LM | Kompaktní typ (délka izolátoru: 14,5 mm) | |||||||
BM - 9,5 mm | N | Speciální zemnicí elektroda | -S | Speciální těsnicí kroužek | ||||||
BPM - 9,5 mm | P | Platinová elektroda | -E | Speciální odolnost | ||||||
CM---9,5 mm | Q | 4 hmotnostní elektrody | ||||||||
S | Standardní typ | |||||||||
T | 3 hmotnostní elektrody | |||||||||
U | Poloklouzavý typ jiskry | |||||||||
VX | Platinová zapalovací svíčka | |||||||||
Y | Středová elektroda s V-výřezem | |||||||||
Z | Speciální konstrukce |
Tepelná hodnota
Tepelná hodnota zapalovací svíčky je parametr teplotního chování zapalovací svíčky v motoru. Pokud je zapalovací svíčka pro motor příliš "studená", nedosahuje dostatečné pracovní teploty (500 - 900 °C), následkem toho má tendenci k znečištění sazemi, elektrody/podložka elektrod jsou příliš tmavé, přestože je příprava směsi správně nastavena. Ztrácí se zápalná energie. Pokud by naopak byla svíčka příliš "horká", mohlo by dojít k žhavení a následnému poškození pístů a ventilů.
Čím vyšší je zatížení motoru, tj. čím více se motor během provozu zahřívá, tím chladnější musí být zapalovací svíčka. Na druhou stranu, pokud pomalu běžící motor generuje méně tepla, je třeba použít teplejší zapalovací svíčku.
Výrobci vozidel se snaží doporučit pro příslušný model zapalovací svíčky takovou tepelnou hodnotu, která vyhovuje širokému rozsahu všestranného použití. Pokud je vozidlo používáno převážně ve zvláštních podmínkách nebo pokud byl motor upraven tuningovými opatřeními, může být ve zvláštních případech výhodnější jiná tepelná hodnota zapalovací svíčky s jinak stejným typem svíčky - zde se však doporučuje opatrnost.
Pokud je vozidlo škrceno nebo jezdí téměř výhradně nízkou rychlostí v městském provozu a pokud jsou na svíčce neustále saze, takže dochází např. k problémům při startování, může pomoci žhavější svíčka (NGK: nižší kódové číslo), která lépe hoří. Předtím však vždy zkontroluj, zda je příprava směsi skutečně správně nastavena - směs může být jednoduše příliš bohatá nebo může jít o jinou závadu. Před výměnou tepelné hodnoty zapalovací svíčky se nejlépe poraď s odborným servisem nebo vyzkoušej iridiovou zapalovací svíčku, pokud je pro tvůj model nabízena.
Pokud je naopak vyladěné vozidlo provozováno velmi sportovně nebo převážně na dálnici a motor běží horký, přestože příprava směsi byla nastavena bezchybně, může přinést úlevu chladnější svíčka (NGK: vyšší kódové číslo). Opět se nezapomeň zeptat v odborné dílně.
Čelní plochy zapalovací svíčky: Vzory poškození Normální vzhled použité zapalovací svíčky
Čelní strana neporušené zapalovací svíčky
Takto vypadá neporušená zapalovací svíčka. Bílošedé zbarvení je neškodné. Pochází z přísad do paliva, které se zcela nespálí, a je výsledkem regulovaného, normálního spalování.
Usazeniny
Zde vidíš zapalovací svíčku se silnými usazeninami. Ty mohou být způsobeny například špatnou kvalitou paliva, vysokou spotřebou oleje v případě mechanicky opotřebovaných motorů nebo hořením chladicí kapaliny v případě poškozeného těsnění hlavy válců a podporují žhavení (usazeniny doutnají).
Prasklina izolátoru
Prasklina izolátoru, jak je zobrazeno na obr. 4, může vést k poškození motoru. Příčinou těchto prasklin izolátoru je obvykle použití nesprávného utahovacího momentu nebo pád zapalovací svíčky na tvrdý povrch (např. podlahu dílny) před montáží.
Zatavení
U této zapalovací svíčky jsou střední a zemnicí elektroda spojeny. K tomu dochází při přehřátí zapalovací svíčky. V tomto případě nelze vyloučit roztavení pístu. Příčinou může být volba nesprávné zapalovací svíčky (špatná tepelná hodnota) nebo porucha motoru (klepající spalování nebo žhavení).
Znečištění sazemi
K tvorbě sazí dochází, pokud je zapalovací svíčka často provozována pod samočisticí teplotou (450 °C) - například pokud se jezdí jen na krátké vzdálenosti nebo byla zvolena nesprávná hodnota ohřevu (příliš nízká).
Iridiové zapalovací svíčky
Jako alternativu ke standardním zapalovacím svíčkám lze u mnoha modelů motocyklů použít technicky kvalitnější iridiové zapalovací svíčky. Na špičce středové elektrody mají slitinu iridia. Ušlechtilý kov iridium je jedním z nejtvrdších kovů na světě. Taví se až od teploty 2 450 °C a je velmi odolný vůči jiskrové erozi. Iridiové zapalovací svíčky proto vydrží v průměru dvakrát déle než standardní svíčky! Kromě toho umožňuje tento ušlechtilý kov vyrobit mnohem tenčí středovou elektrodu o tloušťce 0,6 mm.
Toto opatření výrazně snižuje potřebu zapalovacího napětí, zvyšuje výkon zapalovací jiskry a pomáhá zlepšit šíření čela plamene ve spalovací komoře. Iridiové zapalovací svíčky proto nejen déle vydrží, ale také optimalizují spalování v motoru. Samotné elektrody hoří volněji a svíčka je méně náchylná k tvorbě sazí. To má pozitivní vliv na startování, výkon motoru, samočinnou reakci na plyn a spotřebu paliva. Iridiové zapalovací svíčky jsou také ideální pro klasická vozidla nebo pro vozidla s častým městským provozem.
Odrušení
Zapalovací svíčka nebo konektor zapalovací svíčky musí mít odrušovací odpor, aby se zabránilo rádiovému rušení v okolí nebo rušení palubní elektroniky. Je to vyžadováno zákonem. U motocyklu stačí, když je zapalovací svíčka nebo konektor zapalovací svíčky vybaven 5 K-ohmovým odporem pro potlačení rušení. Příliš vysoký odpor oslabuje zapalovací jiskru. Proto je zbytečné a nevhodné používat odrušené svíčky a odrušené konektory zapalovací svíčky dohromady (i když většina zapalování by fungovala i tak).
Mezera mezi elektrodami
Správná vzdálenost mezi zemnicí a středovou elektrodou je rozhodující pro silnou zapalovací jiskru - pokud není správná, může dojít k nesprávnému zapalování nebo zvýšené spotřebě paliva. Pokud je zemnící elektroda skloněna proti středové elektrodě, např. proto, že svíčka nechtěně spadla na zem, nedojde k zapálení; pokud je vzdálenost příliš malá, hoření by bylo slabé; pokud je příliš velká, je k vytvoření jiskry zapotřebí více zápalné energie, než dodává zapalovací systém.
Očištění zapalovací svíčky
V závislosti na modelu motocyklu a typu zapalovací svíčky se mezera mezi elektrodami obvykle pohybuje mezi 0,6 a 0,8 mm, méně časté jsou hodnoty do 1,1 mm. Je třeba ji vyhledat v tabulce výrobce zapalovací svíčky nebo v dokumentaci výrobce vozidla a zkontrolovat ji pomocí měrky na svíčce. Pokud není vzdálenost správná, lze ji velmi opatrně ohnout malým šroubovákem nebo kleštěmi. Před instalací je třeba zapalovací svíčku očistit kartáčkem na zapalovací svíčky.
Montáž zapalovací svíčky
Zapalovací svíčka by se měla měnit vždy po vychladnutí motoru, jinak by mohlo dojít k poškození závitu. Vytáhni koncovku zapalovací svíčky ze svíčky a nejprve ji zkontroluj, zda není poškozená a zkorodovaná (v případě potřeby ji vyměň). PŘED vyšroubováním zkontroluj, zda se v jímce zapalovací svíčky nenachází nečistoty, a odstraň je (např. vysavačem). Odšroubuj starou zapalovací svíčku správně nasazeným klíčem na svíčky.
Před montáží doporučujeme závit zapalovací svíčky lehce namazat měděnou nebo keramickou pastou (ne tukem). To zabraňuje propálení svíčky v hlavě válce, ale má to tu nevýhodu, že při odšroubování a nasazení svíčky se na závit velmi snadno nalepí nečistoty a zrnka písku. Důsledkem by bylo poškození závitu - při práci je proto třeba dbát na zvláštní čistotu.
Upozornění: Při šroubování nové zapalovací svíčky dej pozor na to, aby se nezasekla. Nepoužívej násilí! Pokud svíčku nelze dobře zašroubovat, vyšroubuj ji a zkontroluj závit. Pokud je závit v hlavě válce poškozený, lze jej ještě zachránit proříznutím vhodným závitníkem. Více informací k tomuto tématu najdeš v servisních tipech k řezání závitů.
Pokud nemáš k dispozici momentový klíč, použij následující „empirické" pravidlo: Nová zapalovací svíčka se zašroubuje rukou a potom se s citem otočí o půl otáčky klíčem na zapalovací svíčky, aby se těsnění usadilo a svíčka pevně dosedla. Použitou svíčku, na které se již usadil těsnicí kroužek, stačí otočit o čtvrt otáčky, aby se utáhla.
Tip: Utáhni novou zapalovací svíčku momentovým klíčem podle utahovacích momentů uvedených v tabulce níže. Více informací k tomuto tématu nalezneš v servisním tipu k základním znalostem o momentových klíčích.
Materiál hlavy válců | Ø závitu zapalovacích svíček s plochým sedlem (s těsněním) | Ø závitu zapalovacích svíček s kuželovým sedlem | ||||
18 mm | 14 mm | 12 mm | 10 mm | 18 mm | 14 mm | |
Litinová hlava | 35 - 45 Nm | 25 - 35 Nm | 15 - 25 Nm | 10 - 15 Nm | 20 - 30 Nm | 15 - 25 Nm |
Hliníková hlava | 35 - 40 Nm | 25 - 30 Nm | 15 - 20 Nm | 10 - 12 Nm | 20 - 30 Nm | 10 - 20 Nm |
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.