Údržba řetězu na motocyklu
Pouze dobře udržovaný řetěz motocyklu je dobrý řetěz. Vydrží déle, přenáší větší výkon motoru a je chloubou majitele.
- Údržba řetězu na motocyklu
- Profesionální údržba řetězu - takto se to dělá
- 01 - Čištění
- 02 - Vizuální kontrola pastorků
- 03 - Mazání
- Mastné spreje
- Suché řetězové spreje
- Použití mazacího systému
- 04 - Kontrola napnutí řetězu
- Napnutí řetězu
- Nastavení napínáku řetězu
- Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
- Chrání vidlice
- Trik při sestavě se šrouby
- Konzervace výfuku na konci sezóny
- Při montáži výfuku nepoužívej násilí
- Jejda - to to brní
Údržba řetězu na motocyklu
Údržba hnacího řetězu je považována za poněkud nepříjemný vedlejší efekt našeho koníčku. Přesto si řetěz skutečně zaslouží naši láskyplnou pozornost. Každý den musí zvládat obrovské krouticí momenty, kterými ho motor tahá, je neustále vystaven vlhkosti a špíně a doslova se pro nás opotřebovává. Řetězový pohon je navíc stále nejjednodušší způsob pohonu motocyklu, je lehčí a účinnější v přenosu výkonu než kardan, méně citlivý než ozubený řemen, a proto je technicky stále aktuální. To by nám mělo stát za určité úsilí při údržbě. Při dobré péči vydrží dvakrát déle než zanedbaný exemplář a navíc přenáší na zadní kolo větší výkon motoru.
Ujisti se, že je řetěz na vozidle volně přístupný a že se zadní kolo může volně otáčet. Pokud vlastníš motocykl s hlavním stojanem, máš zde jasnou výhodu. Pro všechny ostatní se doporučují servisní tipy Základní znalosti o zvedácích. Pro zachycení nečistot je vhodné umístit pod vozidlo víceúčelovou vanu, v krajním případě sběrnou podložku nebo velký kus pevného kartonu. Nejlepším způsobem, jak si při údržbě řetězu chránit ruce, je používat pracovní rukavice.
Profesionální údržba řetězu - takto se to dělá
01 - Čištění
Než se pustíš do řetězu, je vhodné se občas podívat za kryt pastorku. Hromadí se zde nečistota, písek a starý mazací tuk z řetězu a vytvářejí mastné černé hrudky maziva. Pokud je neodstraníš, čistý řetěz bude stále procházet nahromaděnými nečistotami a rychle se opět zašpiní.
Tato práce by se měla provádět nejpozději každých 5 000 km v závislosti na znečištění.
Kryt pastorku je obvykle upevněn několika šrouby. U některých motocyklů prochází řadicí páka krytem, takže je nutné nejprve demontovat řadicí páku. Před demontáží páky si na hřídeli označ její polohu, abys při pozdější montáži obnovil obvyklou ergonomii. To lze provést barevnou tužkou nebo důlčíkem.
Hrudky tuku na krytu jsou extrémně mastné. Lze je nahrubo odstranit šroubovákem a zbytky vyčistit hadříkem s pomocí čističe řetězu nebo brzd.
Potom se můžeš postarat o řetěz. Nastříkej na něj čisticí prostředek na řetězy a očisti jej speciálním kartáčem na řetězy. Nepoužívej drátěný kartáč, jinak dojde k poškození O-kroužků mezi články řetězu. Profesionálnějším řešením je Kettenmax, kde se čisticí kapalina shromažďuje v nádobě. Stříkáš a otáčíš zadním kolem, čisticí práce provádí Kettenmax. Pro tuto pomůcku však musí být v oblasti kyvné vidlice motocyklu dostatek místa, takže ji nelze použít u každého modelu.
Po vyčištění je třeba řetěz otřít hadříkem do sucha, potom je připraven k namazání.
02 - Vizuální kontrola pastorků
Pokud je vše čisté, můžeš před opětovnou montáží krytu (a případně i řadicí páky) posoudit stav pastorku. Zuby by neměly být příliš ostré, to by znamenalo hranici opotřebení.
Na zadním řetězovém kole se také rády drží hrudky maziva, které lze snadno odstranit hadříkem a čisticím prostředkem. Řetězové kolo by také nemělo mít žádné špičaté zuby. Zkontroluje se, zda jsou na řetězu ještě všechny O-kroužky; pokud některé chybí, je třeba řetěz vyměnit. Pokud lze řetěz zvednout od řetězového kola vzadu o více než 3 mm, je opotřebovaný.
Nerovnoměrně prodloužený řetěz musí být rovněž vyměněn. Pokud otočíš kolem a zatlačíš na řetěz (nebo za něj zatáhneš) uprostřed spodní větve řetězu, mělo by být napětí všude konstantní. Pokud je odchylka průhybu větší než 2 cm, je řetěz opotřebovaný. Řetězové články, které jsou tuhé nebo napjaté a nelze je zprovoznit pomocí čističe a maziva na řetězy, rovněž ukazují na řetěz, který je třeba vyměnit. Zpravidla má smysl vyměnit sadu řetězu jako celek, protože nový řetěz na starých ozubených kolech dlouho nevydrží.
03 - Mazání
Při mazání řetězu je nutná precizní práce, aby mazivo zbytečně neznečistilo podlahu, kyvnou vidlici nebo dokonce pneumatiku. Při postřiku dávej pozor na směr a intenzitu postřiku. Nejlepší je použít nástavec na rozprašovač, například "Sauber Sepp" od firmy S100, pak zůstane okolí bez námahy zbaveno maziva na řetězu. "Sauber Sepp" se nasadí na rozprašovač, hlavice rozprašovače se vyrovná s destičkou, ta se umístí za řetěz v blízkosti řetězového kola a nyní se sprej na řetěz stříká v tenké vrstvě, dokud není řetěz promazán po celém obvodu.
U sprejů na řetězy si uživatel může vybrat mezi výrobky na bázi tuků a výrobky na bázi PTFE ("suché spreje na řetězy"). Obojí má své výhody i nevýhody:
Mastné spreje
Spreje obsahující plastické mazivo mají dobrou mazací schopnost, dlouhou životnost, poskytují ochranu proti korozi, tlumí hluk odvalování řetězu a jsou dobře viditelné. To znamená, že stav mazání řetězu lze vždy vyhodnotit na první pohled. Bohužel mastné spreje znečišťují také ráfek a kyvnou vidlici a zbytky se hromadí za krytem pastorku a na krytu řetězu. Na mazivo se také snadno přichytí nečistoty a písek, a tím se zvýší jeho opotřebení. Mazivo by se mělo doplnit každých 800 až 1 000 km. Ideální na cesty je cestovní sprej, který lze díky kompaktním rozměrům doplňovat a snadno uložit na motocyklu.
Suché řetězové spreje
"Suché" řetězové spreje se rozptylují v menší míře, a přispívají tak k čistotě vozidla. Barevné řetězy zůstávají barevné, ráfek se tak snadno nešpiní a za krytem pastorku se netvoří hrudky maziva. Na řetězu se nemůže držet ani písek a nečistoty. Na druhou stranu se sprej za deště rychleji smývá a intervaly mezi postřiky jsou kratší. Sprej by se měl znovu aplikovat nejméně každých 500 km nebo bezprostředně po jízdě v dešti. Ochrana proti korozi je ve srovnání s mazivem nižší, hluk odvalování řetězu je poněkud hlasitější. Předpokladem pro přechod na suchý sprej na řetěz je vždy předem kompletně odmaštěný a vyčištěný řetěz.
Použití mazacího systému
Praktičtější než pravidelné mazání řetězu pomocí sprejů je použití mazacího systému, např. od společnosti Scottoiler nebo Cobrra. Ty automaticky mažou řetěz speciálním olejem. Olej je přiváděn v jemných dávkách ze zásobníku oleje přímo do řetězu pomocí přívodní hadice. Zde se olej rovnoměrně rozděluje během jízdy. Na rozdíl od oleje ve spreji na řetězy tento olej netvrdne a nezanechává zbytky maziva. Pokud je olejnička správně nastavena, ráfek se téměř nešpiní a snadno se čistí. Více informací k tomuto tématu najdeš v servisních tipech k systému mazání řetězu.
04 - Kontrola napnutí řetězu
Aby se minimalizovalo opotřebení, je třeba řetěz nejen pravidelně čistit a mazat, ale také správně napínat. Přesné informace nalezneš v originálním návodu k obsluze vozidla. Pokud již není k dispozici, můžeš postupovat následovně:
a) Nejprve urči nejtěsnější bod řetězu ručním otáčením zadního kola. Tímto způsobem se vyhneš nebezpečí příliš napnutého řetězu.
b) Potom se motocykl zatíží oběma koly na zemi stejným způsobem, jakým se používá při jízdě: Pokud je plánována cesta na dovolenou nebo pokud vozidlo pravidelně jezdí s nákladem, mělo by být kromě řidiče naloženo i cestujícím a případně zavazadly, aby byly zajištěny reálné podmínky.
c) Řetěz by nyní měl mít uprostřed spodní větve řetězu průvěs 2 až 3 cm. Tento test se nejlépe provádí ve dvojici.
d) V případě odchylného průhybu se musí napnutí řetězu korigovat.
Napnutí řetězu
Pro napnutí řetězu je třeba povolit matici zadní nápravy. U bubnových brzd a některých zadních kotoučových brzd je třeba uvolnit také momentovou podpěru.
Zašroubováním šroubů nebo matic napínáku řetězu lze zadní kolo přitáhnout dozadu a řetěz se napne. Pokud šrouby povolíš, kolo se může posunout dopředu a řetěz se uvolní.
Šrouby napínáku musí být na obou stranách kyvné vidlice otočeny o stejný počet otáček, nejlépe po ¼ otáčce, aby řetěz běžel rovně (vyrovnaně). Věnuj pozornost značkám na kyvné vidlici, aby ses ujistili, že jsou na obou stranách stejně vyrovnané.
Nastavení napínáku řetězu
Po seřízení napínáků řetězu utáhni matici nápravy předepsaným momentem a znovu zkontroluj vůli řetězu. Pokud při utahování nápravy došlo ke změně napnutí, neztrácej trpělivost. Někdy to chvíli trvá, než se dosáhne přesného napnutí.
Chain Monkey usnadňuje napínání řetězu. Umožňuje to rychlé a snadné napnutí řetězu. Více informací k řetězům najdeš v servisních tipech k sadám řetězu.
Bonusové tipy pro skutečné mechaniky
Chrání vidlice
Chraň vidlice! Mnoho trubek vidlice má problém: Špína. Když prach, písek, špína, hmyz atd. pokryjí trubky vidlice jakousi vrstvou, stane se rychleji, než stačíš přeřadit, že tyto nečistoty působí na simmerringy vidlice jako smirkový papír a ničí je. Co pomáhá? Naučili jsme se to na endurech: Gumové vlnovce. Jsou vidlicím ku prospěchu a chrání je.
Trik při sestavě se šrouby
Trik pro šroubované sestavy - ne z kartonu! Je na sestavě osazeno mnoho různých šroubů, podložek, kroužků, pojistných kroužků, dělicích kolíků, pružin? Pak si pořiď karton. Všechny díly po vyjmutí jednoduše zatlač do kartonu podle jejich polohy. Pak nic neztratíš a při opětovném sestavení se vše vrátí na své místo.
Konzervace výfuku na konci sezóny
Na konci sezóny nakonzervuj výfuk! Pokud chceš své vozidlo na konci sezóny "zakonzervovat", měl bys pamatovat i na ochranu vnitřku výfuku. Vnitřní části výfuků - i těch z nerezové oceli - jsou často vyrobeny z plechu, který je náchylný ke korozi. Konzervuj takto: Nastříkej olej do teplého výfuku a pak do něj nacpi mastný hadr. Tím se zabrání tvorbě kondenzátu v tlumiči výfuku. Zamez rezivění!
Při montáži výfuku nepoužívej násilí
Při montáži výfuku nepoužívej násilí! Je těžké tomu uvěřit: Výfukové systémy jsou citlivé! Vůbec se jim nelíbí, když jsou nuceny zaujmout určitou pozici. Přílišné namáhání konektorů a závěsů dříve nebo později povede k poškození držáku a samotného výfuku.
Jejda - to to brní
Jejda - to to brní! Silné vibrace jednoválcových motocyklů jsou dobře známé. To k nim patří. Při delších cestách s takovým pekáčem může někdy dojít k brnění prstů a dokonce k jejich znecitlivění. Pomoci by mohly jiné rukojeti, silnější rukavice a přestavby řídítek. Pokud nic nepomáhá a motocykl má dva nebo více válců, je vhodné se blíže podívat na synchronizaci karburátoru a hledat uvolněné šroubové spoje a spoje.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.