Seřízení brzd
Kdo chce lépe brzdit, potřebuje lepší brzdy. Ukážeme ti, jak lépe využít brzdy na motocyklu.
Dobré brzdy na motorce jsou nejlepší životní pojistkou. Mnohé standardní brzdy motocyklů lze ještě více optimalizovat. To platí zejména pro motocykly, které mají za sebou několik let provozu. Následující tipy se proto zaměřují na silnější zpomalení a lepší ovladatelnost, abys byl v budoucnu na silnici bezpečnější a klidnější.
Obecné tipy k brzdění
Než se pustíš do úprav brzdového systému, měl bys mít na paměti, že mnoho motocyklistů si možnosti svého brzdového systému ani neuvědomuje, natož aby je plně využívali. Také zde platí: Cvičení dělá mistra. Nejlepší je přibližovat se k limitům pomalu. Postupně zvyšuj tlak na brzdovou páku. Nezáleží na tom, zda je tréninková dráha suchá nebo mokrá. Ideální pro taková cvičení jsou velká parkoviště nebo obchodní plochy o víkendech. Ještě lepší: Různí organizátoři nabízejí speciální kurzy brzdění - na uzavřených cvičištích pod odborným vedením.
Optimalizace a seřízení brzdového systému
Následující tipy se zaměřují výhradně na optimalizaci hydraulických kotoučových brzd, které jsou v konstrukci motocyklů již mnoho let standardem. Všechny kotoučové brzdy se v podstatě skládají ze stejných součástí:
- Brzdová páka
- Brzdové čerpadlo
- Hydraulické vedení
- Brzdový třmen s brzdovým pístem
- Brzdové destičky
- Brzdové kotouče
Ukážeme ti, které komponenty jsou vhodné pro optimalizaci a jak tato opatření ovlivňují výkon brzd.
Pozor: Pokud nemáš potřebné dovednosti k přestavbě brzdy, obrať se na odborný servis nebo si nech odborně pomoci v garáži.
Výměna brzdových destiček
Brzdové destičky se skládají ze směsi různých složek. V případě tzv. organických brzdových destiček se jedná především o uhlíkové sloučeniny. Naproti tomu slinuté kovové brzdové destičky obsahují kovové složky, které jsou lisovány do tvaru pod vysokým tlakem, tj. spékané. Které brzdové destičky jsou pro ten který motocykl nejvhodnější, závisí mimo jiné na brzdovém kotouči, ale také na nastavení systému ABS.
Obecně jsou organické destičky poněkud měkčí (a levnější), což má pozitivní vliv na hladké dávkování. Spékané kovové destičky jsou považovány za více kousavé a mají silnější účinek, takže jsou správnou volbou pro sportovní jezdce s pozdním brzděním.
Protože brzdové destičky patří mezi opotřebitelné díly a je třeba je pravidelně měnit, rozhodně se vyplatí experimentovat s různými destičkami. Jak můžeš sám provést výměnu ti ukážeme v našich servisních tipech k brzdovým destičkám.
Výměna brzdového kotouče
Zatímco zpočátku se brzdové kotouče vyráběly téměř výhradně z litiny (šedé litiny), nyní se jako materiál používá ocel. Ocel méně rezaví a při použití správné slitiny nabízí podobně dobré hodnoty tření jako šedá litina. Materiál proto již nehraje roli při optimalizaci brzdného účinku. Důležitější je tvar disku: Otvory a drážky zvětšují povrch (v poměru k hmotnosti disku). Díky tomu se třecí teplo při brzdění rychleji uvolňuje. Navíc otvory fungují jako běhoun pneumatiky: Při dešti absorbují vodu, která by jinak výrazně snížila brzdný účinek.
Mimochodem, "plovoucí" brzdový kotouč nemá nic společného s vodou. Tento termín označuje uchycení disku, které umožňuje mírnou boční vůli. Tento způsob montáže je povinný pro pevné třmenové brzdy, zatímco pevné brzdové kotouče patří k tzv. plovoucím třmenovým brzdám. Postup výměny brzdových kotoučů je uveden v servisních tipech k brzdovým kotoučům ".
Přestavba/seřízení brzdové páky
Některé problémy s brzdami mají velmi jednoduchou ergonomickou příčinu: Brzdovou páku, která se špatně drží v ruce, není také možno dobře dávkovat. Řešením jsou nastavitelné brzdové (a spojkové) páky z nabídky příslušenství Louis.
Dodatečně montované páky jsou k dispozici v normální délce nebo sportovní krátké délce a s plynulým nastavením délky. Některé modely mají přídavný kloub, takže se páka v případě pádu odklopí, místo aby se odlomila. Přestavba je rychlá a snadná i pro méně zkušené mechaniky. Jak to udělat, jsme vysvětlili v našich servisních tipech k ručním pákám CNC. Brzdové páky musí být testovány a jsou dodávány spolu s certifikátem dílu nebo s certifikátem ABE Servisní tipy kontrola HU a právo EU.
Nastavení páky nožní brzdy
Totéž platí pro páku nožní brzdy. Většinu pák lze poměrně snadno výškově nastavit, takže nepřekážejí noze, ale v případě potřeby je lze snadno ovládat. To funguje buď prostřednictvím ozubení hřídele páky, nebo seřízením táhla brzdy.
Upgrade brzdového čerpadla na radiální čerpadlo
Axiální brzdová čerpadla jsou součástí standardní výbavy mnoha motocyklů. U drahých sportovních strojů používají výrobci spíše radiální čerpadla. Z dobrého důvodu: přímá vazba čerpadla umožňuje mnohem citlivější dávkování brzdné síly - což je obrovská pomoc v náročných brzdných situacích (např. na mokru nebo ve svahu). U některých náhradních čerpadel lze měnit i převodový poměr:
- Větší průměr = menší dráha páky, rychlejší odezva
- Menší průměr = větší zdvih páky, jemnější dávkování
Výměna brzdového vedení
Kromě pravidelné výměny brzdové kapaliny se vyplatí vyměnit také brzdová vedení, které je často standardně vyrobeno z gumy. Ta v průběhu let ztrácejí svou pevnost.
Následek: Tlak na brzdovou páku tlačí spíše na vedení než na destičky na kotouči. V důsledku toho se zhoršuje schopnost dávkování a v horším případě i brzdný účinek. Řešení: Ocelové Stahlflex vedení. Jak již název napovídá, tato vedení jsou opletena ocelovým opletením. To zaručuje definovaný tlakový bod a lepší dávkování.
Vše, co potřebuješ vědět k výměně brzdových hadic Stahlflex, je vysvětleno v servisních tipech k brzdovým hadicím s ocelovým opletením Stahlflex.
Pravidelné čištění brzd
Brzdový systém se obvykle čistí pouze při výměně brzdových destiček. Pro zvýšení brzdného účinku by k tomu mělo docházet častěji.
Nečistoty ve vzduchu a na silnici způsobují, že se na brzdových kotoučích usazuje mastný povlak. Můžeš použít čistič brzd, abys je zbavil mastnoty a prachu. Brzdové pístky by se měly také pravidelně čistit a mazat. Zde se obvykle hromadí brzdový prach. V našich servisních tipech k brzdovým destičkám je podrobněji popsáno čištění brzdy.
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.