Zazimování motocyklu

Na podzim se mnoho motocyklů ukládá k zimnímu spánku. Ale prosím, nestrkej ho jen tak do garáže. Předtím je třeba stroji věnovat trochu pozornosti. Zde najdeš vše, co potřebuješ vědět o zimování. 

HOW TO: Zazimování/zakonzervování motorky
Louis videa Jak na to
NEJLEPŠÍ kryt pro TVOU motorku!

HOW TO: Údržba baterie motocyklu
HOW TO: Vyjmutí a instalace baterie motocyklu
HOW TO: Výměna oleje v motorce

Jak přečkat zimu na motorce

Když se dny zkracují a na meteorologické mapě převládají špatné povětrnostní fronty, je bohužel opět ten čas: Podzim je tady a mnoho motocyklistů ukládá své ocelové oře k zimnímu spánku.

Pokud plánuješ delší přestávku, může se finančně vyplatit motorku odhlásit. Pokud již máš sezónní poznávací značku, nemusíš se obracet na úřady. Měj však na paměti, že vozidlo musí být vždy registrováno po dobu šesti měsíců, abys měl u pojišťovny nárok na vyšší bonus za bezeškodní průběh.

Pokud chceš přistoupit k další sezóně s klidným svědomím, urychli nadcházející termíny technických prohlídek a kontrol. Nyní lze také snadno provádět případné opravy nebo úpravy na vozidle.

Pokud se s motocyklem nakonec nebude dále jezdit, doporučuje se jej řádně "zakonzervovat". Prosté "zakrýt a na půl roku zapomenout" obvykle vede k nepříjemným překvapením na jaře: Koroze, poškození baterie, karburátoru a dalších stojanů nebo problémy s nimi jsou naprogramovány.


Zazimování motocyklu - takto se to dělá

Krok 1: Ujisti se, že je tlak vzduchu přibližně o 0,5 baru vyšší než požadovaná hodnota

Krok 1: Ujisti se, že je tlak vzduchu přibližně o 0,5 baru vyšší než požadovaná hodnota

01 - Větší tlak v pneumatikách proti zploštění pneumatiky

Chceš-li zahájit "zimní kúru", zajeď k čerpací stanici a naplň nádrž benzínem až po okraj. Tím se zabrání rezavění kovové nádrže, pokud v ní byly kapky vody. Voda je těžší než benzín a usazovala by se u dna. Vodu v nádrži váže např. čistič palivového systému PROCYCLE.

U vzduchového kompresoru dodáš pneumatikám mírně zvýšený tlak: 0,5 baru nad specifikací výrobce je v pořádku. 


Krok 2: Výměna oleje nejlépe před zakonzervováním

Krok 2: Výměna oleje nejlépe před zakonzervováním

02 - Výměna oleje vždy PŘED zimou

Po návratu domů vyměň olej při ještě teplém motoru (viz servisní tipy k výměně oleje). Starý olej obsahuje agresivní látky, které během odstávky napadají písty, kluzné plochy a ložiska. U motorů s hydraulickými zdvihátky (např. Harley-Davidson) může dojit k zpryskyřičnění. Současně vždy vyměň olejový filtr. 


Krok 3: Důkladné vyčištění

Krok 3: Důkladné vyčištění

03 - Čištění a konzervace

Nyní přichází na řadu důležité, důkladné čištění motocyklu - zvláštní pozornost věnuj odlehlejším místům (pod nádrží, pod sedadlem, kapotáží atd.). Více k tomuto tématu v servisních tipech k čištění.


Krok 4, obr. 1: Ochrana před povětrnostními vlivy

Krok 4, obr. 1: Ochrana před povětrnostními vlivy

04 - Ochrana proti korozi

Následně je třeba motorku velmi pečlivě ošetřit konzervačními spreji. Kapotáž včetně čelního skla, nádrž, boční kryt a zadní část jsou rádi, že dostanou dobrý tvrdý konzervační vosk pro lakované díly.

Motor a výfuk (včetně lakovaných, protože vosk by zde mohl vlivem zahřátí způsobit změnu barvy) a celý podvozek (zejména svařované švy a odlehlá místa) se ošetří antikorozním nástřikem. Nezapomeň na tyče tlumičů a trubky vidlice, protože i malá místa koroze mohou vést k netěsnostem.

Krok 4, obr. 2: Údržba hnacího řetězu

Krok 4, obr. 2: Údržba hnacího řetězu

Pokud jsi při čištění odhalil rezavé skvrny, důkladně je vybrus a potom je natři lakem ve spreji nebo tupovacím lakem, aby se zdroj koroze přes zimu dále nerozšiřoval. Vždy nejprve nanes základní nátěr proti korozi a potom vrchní nátěr. Více informací k tomuto tématu najdeš v servisních tipech k odstranění koroze.

Nyní pečlivě namaž všechny pohyblivé klouby a páky. Na závěr antikorozní úpravy dej do každého otvoru zapalovací svíčky historického vozu malou lžičku motorového oleje, abys zabránil rezavění pístních kroužků na válci. Výfuk bys měl ucpat mastným hadrem, abys zabránil pronikání vlhkosti.

Upozornění: Vozidlo musí být zcela vychladlé.

Po očištění řetězu od nečistot a abrazivních kamínků speciálním čističem řetězu se řetěz znovu nastříká. Sprej na řetěz se vždy stříká na vnitřní stranu řetězu, přičemž se pomalu otáčí (nezatížené) zadní kolo rukou. Další informace najdeš v našich servisních tipech k údržbě řetězu.


Krok 5: Naplnění čističem palivového systému

Krok 5: Naplnění čističem palivového systému

05 - Ochrana palivového systému

Motocykly se vstřikovacími systémy se chrání vhodným aditivem, např. PROCYCLE Kraftstoff-Systemreiniger, které se přidává do benzínu. Mnozí výrobci vozidel to doporučují v návodu k obsluze.

Aditivum má také čisticí účinek na trysky, kanály a otvory v modelech karburátorů, váže kondenzát v nádrži, a proto se velmi doporučuje. 

Upozornění: Po doplnění paliva znovu spusť motor, aby se do systému dostalo palivo vylepšené aditivem.


Krok 6: Profesionálové vypouštějí karburátor - pro větší zábavu na jaře!

Krok 6: Profesionálové vypouštějí karburátor - pro větší zábavu na jaře!

06 - Vypuštění karburátoru

U motocyklů s karburátorovým systémem se nyní vypouštějí plovákové komory karburátoru. Pokud nechceš nechat motor nějakou dobu běžet, vezmi si malou nádobu a vyprázdni plovákové komory pomocí instalovaných vypouštěcích zátek.

To je velmi důležité, protože když se benzín v karburátoru odpařuje, zanechává pryskyřičné zbytky, které mohou na jaře způsobit nerovnoměrný chod motoru a potíže při startování.

Aby benzín nevytékal do karburátorů, je benzínový kohout nastaven do polohy "OFF". Pokud kohoutek tuto možnost nenabízí, protože se jedná o vakuový kohoutek, může zůstat v poloze "ON". Nikdy nenastavuj do polohy "PRI", pak bude benzín protékat trvale! 


Krok 7, obr. 1: Kontrola hladiny kyseliny v baterii

Krok 7, obr. 1: Kontrola hladiny kyseliny v baterii

07 - Vyjmutí a údržba baterie

Baterie chce být také "opečovávána". To obvykle znamená ji vyjmout a v případě standardních olověných baterií zkontrolovat hladinu kyseliny. V případě potřeby doplň demineralizovanou vodu (nikdy ne kyselinu) až po maximální rysku. 

Krok 7, obr. 2: Baterie vyjmutá z automatické nabíječky

Krok 7, obr. 2: Baterie vyjmutá z automatické nabíječky

Baterii je nejlépe zazimovat v temperované místnosti a připojit ji k automatické nabíječce, která zajišťuje pravidelné nízké nabíjení. Více k tomuto tématu v servisních tipech k bateriím.


Krok 8: Trvalé zvednutí odlehčí pneumatikám

Krok 8: Trvalé zvednutí odlehčí pneumatikám

08 - Odlehčení pneumatik

Nakonec zvedni motocykl tak, aby byla obě kola odlehčená. Pokud je k dispozici hlavní stojan, podepři rám motocyklu směrem dopředu dalšími dřevěnými špalíky nebo cihlami (rám chraň před poškrábáním látkou). Pokud není k dispozici hlavní stojan, doporučuje se použít montážní stojany. Pokud není možné kola odlehčit, stačí je každých několik týdnů o něco více pootočit, aby se nevytvářely tlakové body ze stání. Více informací k tomuto tématu najdeš v servisních tipech k základním znalostem o zvedácích.


Krok 9, obr. 1: Stroj tak zůstává čistý a bez prachu

Krok 9, obr. 1: Stroj tak zůstává čistý a bez prachu

09 - Zakrytí motocyklu

V neposlední řadě by měl být motocykl dobře zabalen: Pokud motorka přezimuje v teplé místnosti, použij vnitřní kryt, který propouští vzduch, skvěle chrání před prachem a zároveň zabraňuje přístupu milých domácích mazlíčků.

Pokud má motorka strávit zimu venku, je kryt povinný. Měl by být prodyšný nebo mít vhodně dimenzované větrací otvory. Kryt by neměl spočívat na částech, které jsou ještě vlhké od zbytků ošetřovacích prostředků nebo oleje ve spreji - v nejhorším případě by mohlo dojít k chemické reakci, která by způsobila přilepení krytu k motocyklu.

Krok 9, obr. 2: Vhodné zakrytí pro veřejné parkovací místo

Krok 9, obr. 2: Vhodné zakrytí pro veřejné parkovací místo

Pokud motorku na zimu zaparkuješ u silnice, měli bys použít kryt s průzorem, aby byla viditelná registrační značka. To se líbí i strážcům zákona.

Pokud takto připravíš motorku na nadcházející sezónu, můžeš se vlastně po celou temnou sezónu těšit, až ti na jaře budou lidé říkat věty jako "Můžeš mi zatlačit?" nebo "Super, teď můžu rozebrat celý karburátor".

Speciální kryt proti korozi pomáhá zejména při delším stání

Speciální kryt proti korozi pomáhá zejména při delším stání

Dlouhodobé vyřazování z provozu

Pokud má být motorka skladována delší dobu, použij skládací garáž s ochranou proti korozi VCI. Speciální účinná látka VCI uvnitř zabraňuje korozi kovových olejových povrchů až po dobu dvou let, potom stačí do plně uzavíratelné skládací garáže vložit malou plechovku s tzv. emiterem a máš opět "klid od koroze" až na dva roky. Abys zcela ulehčil svému svědomí, můžeš například na straně řidiče zavěsit odvlhčovač vzduchu.


Naše doporučení


Louis technické centrum

Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.

Nezapomeň!

U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.

Děkujeme za pochopení.


Nyní koupit příručku pro mechaniky Louis

Velká příručka Louis pro mechaniky

Tištěná verze v internetovém obchodu

Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar