Jarní kontrola motocyklu
Zprovoznění motocyklu na jaře nevyžaduje mnoho úsilí, pokud byl na podzim uložen k zimnímu spánku s vyjmutou baterií, plnou nádrží a vyprázdněnými karburátory.
- Kontrolní seznam pro začátek sezóny - takto se to dělá
- 01 - Očištění motocyklu
- 02 - Oživení pomocí nabíječky
- 03 - Kontrola osvětlení
- 04 - Měření hloubky běhounu
- 05 - Výměna brzdové kapaliny
- 06 - Kontrola těsnicích kroužků vidlice
- 07 - Kontrola zapalovacích svíček
- 08 - Odstranění zimních nečistot
- 09 - Odstranění rzi
- 10 - Výměna oleje
- 11 - Čištění hnacího řetězu
- 12 - Kontrola napnutí řemene
- 13 - Kontrola hladiny oleje v kardanu
- 14 - Upevnění výfukového systému
- 15 - Kontrola přední vidlice a zadních tlumičů
- 16 - Kontrola vůle lanek plynu a spojky
- 17 - Kontrola šroubů
- 18 - Je v nádržce chladicí kapaliny dostatek kapaliny?
- 19 - Kontrola možných úniků
- 20 - Mazání zámků pomocí spreje na zámkové vložky
- 21 - Nastavení tlaku v pneumatikách
- 22 - Odstranění pryskyřice z trysek karburátoru
- 23 - Zkušební jízda
- Naše doporučení
Provedení jarní kontroly
Podařilo se ti loni na podzim investovat do svého motocyklu trochu času a poslat ho do hibernace s vyjmutou baterií, plnou nádrží a vyprázdněnými karburátory? Na jaře pak nebudeš mít velké potíže s tím, aby tvůj "miláček" vypadal dobře a znovu fungoval.
Kontrolní seznam pro začátek sezóny - takto se to dělá
01 - Očištění motocyklu
Pokud byly výfuk a blok motoru konzervovány jemným olejem pro zimní odpočinek, důkladně je otři a případně odstraň mastný hadr z tlumičů výfuku. Pokud byl motocykl chráněn konzervačními prostředky, je velmi důležité důkladně vyčistit brzdové kotouče čističem brzd. Stupačky a ruční páky by také neměly být zamaštěné.
02 - Oživení pomocí nabíječky
Baterii, která byla (doufejme) uložena k zimnímu spánku ve sklepě, lze nyní odpojit od nabíječky. Po montáži baterie nejprve připoj kladný kabel a potom záporný kabel. Potom se póly namažou pólovým tukem. Odvzdušňovací hadice se nesmí při pokládání zalomit (to odpadá u bezúdržbové baterie).
Pokud byla baterie „zapomenuta" ve vozidle, je třeba ji vyjmout (nejprve odpojit záporný kabel), aby bylo možné ji oživit pomocí nabíječky
U standardních kyselinových baterií zkontroluj hladinu a doplň ji demineralizovanou vodou; u bezúdržbových baterií to samozřejmě není nutné. Další informace najdeš v našich servisních tipech k bateriím.
Pokud baterie již neudrží dostatečné nabití, protože byla v zimních měsících hluboce vybitá a články jsou v důsledku toho více či méně sulfátované, je bohužel nutné zakoupit novou ...
03 - Kontrola osvětlení
Klakson a světla musí fungovat (potkávací a dálková světla, brzdové světlo, koncové světlo, osvětlení registrační značky, kontrolky, blinkry).
04 - Měření hloubky běhounu
Pneumatiky nesmí být přestárlé, křehké nebo nerovnoměrně/úhlově opotřebované. Hloubku dezénu pneumatiky zkontroluješ pomocí měřiče hloubky dezénu. 1,6 mm je absolutní mez opotřebení. Pro bezpečnou jízdu i v dešti by však měla být nová "ponožka" plánována již od hloubky dezénu 2 mm.
Mimochodem, datum výroby najdeš na pneumatice. Pokud je například napsáno 2017, bylo to napsáno ve 20. týdnu. Kalendářní týden roku 2017.
05 - Výměna brzdové kapaliny
Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky, protože i v uzavřeném systému časem absorbuje vodu a nezaručuje již bezpečný bod brzdného tlaku. Další informace o brzdových kapalinách najdeš v našem tipu o základech brzdové kapaliny.
Brzdové destičky by také měly být na začátku sezóny daleko od limitu opotřebení. Více informací k této problematice najdeš v našich servisních tipech k brzdovým destičkám.
06 - Kontrola těsnicích kroužků vidlice
Je třeba zkontrolovat, zda jsou simmerringy vidlice stále těsné. V případě úniku oleje vyměň simmerringy. Současně se obnovuje olej ve vidlici. Začátek sezóny je pro to vhodnou dobou.
Jinak platí intervaly výměny stanovené výrobcem vozidla (viz servisní tipy k výměně těsnicích kroužků vidlice).
07 - Kontrola zapalovacích svíček
Zapalovací svíčky by se měly měnit přibližně každých 10 tis. km, papírové vzduchové filtry přibližně po 10 - 18 tis. km (viz pokyny výrobce vozidla k údržbě). Také koncovky zapalovací svíčky stárnou a mohou se stát zdrojem závad - preventivní výměna je ochranou před poruchami.
08 - Odstranění zimních nečistot
Nyní ještě jednou zkontroluj, zda se na motocyklu přes zimu tu a tam nerozšířila "hniloba", kterou bys měl důkladně odstranit. Pokud se na to před zimním odpočinkem zapomnělo, důkladně promaž páky a všechny klouby.
09 - Odstranění rzi
Rezavé kapsy se odstraní smirkovým papírem nebo drátěným kartáčem, natřou se základním antikorozním nátěrem a natřou potom barvou v barvě vozidla, např. tamponovou nebo stříkací barvou. Rez na chromovaných dílech se odstraňuje leštěnkou na chrom, „výkvěty" na holém hliníku přípravkem AluMagic.
10 - Výměna oleje
Pokud výměna oleje a filtru nebyla provedena na podzim, neměl bys ji již odkládat (viz servisní tipy k výměně oleje). A znovu a znovu: Zkontroluj hladinu oleje.
11 - Čištění hnacího řetězu
Hnací řetěz je třeba vyčistit, čerstvě nastříkat a zkontrolovat jeho správné napnutí. V případě potřeby řetěz dotáhni podle pokynů výrobce. Více informací k tomuto tématu najdeš v servisních tipech k údržbě řetězu.
12 - Kontrola napnutí řemene
U motocyklů s řemenovým pohonem se ujisti, že je řemen čistý a že se v něm nenahromadil písek nebo drobné kamínky. Můžeš ho vyčistit měkkým kartáčem. Napnutí řemene je třeba zkontrolovat podle údajů výrobce a v případě potřeby jej upravit.
13 - Kontrola hladiny oleje v kardanu
U vozidel s kardanem zkontroluj hladinu oleje. V případě potřeby doplň příslušný kardanový olej.
14 - Upevnění výfukového systému
Výfukový systém a jeho spoje musí být řádně upevněné a těsné. Netěsnosti mohou způsobit poškození katalyzátoru a tlumiče výfuku.
15 - Kontrola přední vidlice a zadních tlumičů
Zkontroluj, zda přední vidlice a zadní tlumiče dobře stlačují a pruží a zda také tlumí a neodskakují. Měl bys také zkontrolovat, zda se někde neobjevuje mastný film, který indikuje netěsnost.
16 - Kontrola vůle lanek plynu a spojky
Chceš-li zkontrolovat vůli lanek plynu a spojky, pohybuj pomalu řídítky úplně vlevo a vpravo. V každé poloze řídítek musí být vůle v rukojeti plynu a spojkové páce.
17 - Kontrola šroubů
U všech upevňovacích šroubů lze zkontrolovat jejich utažení a v případě potřeby je dotáhnout předepsaným utahovacím momentem. Více k tomuto tématu v servisních tipech k základním znalostem o šroubech.
18 - Je v nádržce chladicí kapaliny dostatek kapaliny?
U motocyklů s vodním chlazením je třeba kontrolovat hladinu kapaliny v expanzní nádržce. Zkontroluj také únik chladicí kapaliny z hadic nebo chladiče.
19 - Kontrola možných úniků
Palivová nádrž, palivový kohout a palivové hadice, stejně jako karburátor nebo vstřikovací systém nesmí v žádném případě vykazovat žádné netěsnosti.
20 - Mazání zámků pomocí spreje na zámkové vložky
Je třeba zkontrolovat funkčnost všech uzamykacích zařízení, jako je zámek zapalování, zámek palivové nádrže, zámek řízení a zámek sedadla, jakož i všech volných zámků příslušenství. Sprej na zámkové vložky se používá k mazání zámků a jejich zprovoznění.
21 - Nastavení tlaku v pneumatikách
Zkontroluj tlak vzduchu v pneumatikách a uprav jej podle pokynů výrobce.
22 - Odstranění pryskyřice z trysek karburátoru
Pokud plovákové komory nebyly před zimou vypuštěny, může hrozit, že se trysky karburátoru více či méně zanesou pryskyřicí. K jejímu rozpuštění lze použít čistič palivového systému (např. PROCYCLE Kraftstoffsystemreiniger), který se přidá do benzinu. Pokud motocykl neustále špatně startuje nebo trvale nefunguje (viz servisní tipy ke karburátoru), je bohužel jedinou možností karburátor demontovat a důkladně jej vyčistit čističem karburátoru.
23 - Zkušební jízda
Nyní můžeš bez obav zahájit novou motocyklovou sezónu. Pokud motocykl nenastartuje okamžitě, můžeš do sacího traktu nastříkat trochu pomocného spreje PROCYCLE viz servisní tipy k nastartování motocyklu). Tím se získá zápalnější směs.
A nezapomeň: Po zimní přestávce si tvoje reflexy musí znovu zvyknout na jízdu na motorce - zpočátku zvolni, jezdi defenzivně, bezpečnost na prvním místě!
Při první jízdě je lepší nechat motor déle zahřát (15 - 20 km), protože po dlouhé době stání se v motoru vytvořila zkondenzovaná voda, která se musí nejprve odpařit.
Naše doporučení
Louis technické centrum
Jestliže máš technický dotaz týkající se tvojí motorky, neváhej kontaktovat naše technické centrum. Tam máme nekonečné množství zkušeností, provedené referenční práce a adres.
Nezapomeň!
U tipů pro mechaniky se jedná o obecné postupy, které se nemusí vztahovat na všechna vozidla nebo všechny jednotlivé součásti. Příslušné podmínky u tebe na místě se mohou podle okolností výrazně lišit, takže nemůžeme zaručit přesnost informací uvedených v tipech pro mechaniky.
Děkujeme za pochopení.
Velká příručka Louis pro mechaniky
Tištěná verze v internetovém obchodu
Velká příručka Louis pro mechaniky je k dispozici také v tištěné podobě: v barevném provedení a v praktickém formátu A4 za pořizovací cenu.